در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد:


۳۷ هکتار از اراضی هوانیروز به محدوده شهر الحاق می‌شود | شهردار کرمان: با حذف جنگل قائم از محدوده شهر موافق نیستیم

در نشست عمومی شورای شهر کرمان نامه‌ای از اداره کل راه و شهرسازی تحت عنوان پیشنهاد اصلاحیه محدوده شهر کرمان مطرح شد که خواستار اضافه شدن ۳۷ هکتار از اراضی هوانیروز به محدوده شهر کرمان و در ازایش حذف برخی اراضی پیشنهادی‌ست.

پیشنهاد اول این نامه حذف پادگان ۰۵ و کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان و جنگل قائم از محدوده است که در مجموع ۶۹۶ هکتار را از مساحت شهر کرمان کم می‌کند.
پیشنهاد دوم حذف کوه‌های صاحب‌الزمان و پادگان ۰۵ است که در این صورت ۴۰۹ هکتار از مجموع مساحت شهر کرمان کم می‌کند.
و پیشنهاد سوم فقط حذف پادگان ۰۵ از محدوده شهر است که ۱۱۱ هکتار را از مجموع مساحت شهر کرمان حذف می‌کند.
شهردار کرمان نیز در نشست عمومی شورا مطرح کرد که با حذف جنگل قائم و تمامی کوه‌های صاحب‌الزمان از محدوده شهر مخالفند و در نامه‌ای به اداره کل راه‌وشهرسازی اعلام کردند که با حذف جنگل به دلیل پایین آمدن سرانه فضای سبز مخالفند ولی با حذف بخشی از کوه‌های صاحب‌الزمان به‌جز آنجایی که اقداماتی توسط موسسه ملل انجام شده موافقت کردند.

مساحت شهر کرمان ۶۰۰ هکتار کاهش می‌یابد
در نامه‌ی شهردار کرمان خطاب به مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمان آمده است که مساحت محدوده فعلی شهر کرمان ۱۳ هزار هکتار است که در صورت تصویب موارد پیشنهادی شهرداری به ۱۲ هزار و ۵۸۶ هکتار کاهش می‌یابد.
به گزارش کرمان‌نو منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا درخصوص اصلاح خط محدودۀ شهر کرمان، گفت:« در ارتباط با الحاق ۳۷ هکتار از اراضی جنب هوانیروز که متعلق به هوانیروز ارتش است به محدودۀ شهر، در ازای آن شهرداری پیشنهاد داده بود با توجه به ممنوعیت افزایش محدودۀ شهر به ازای آن ۳۷ هکتار، پادگان صفر پنج که متعلق به ارتش است و کوه‌های صاحب‌الزمان که قبلاً در محدودۀ شهر بود، از محدوده خارج شود. البته شهرداری این را قید کرده که برای توافقاتی که قبلاً با موسسۀ ملل داشته، مشکلی پیش نیاید.»
ایرانمنش افزود:« یک مقدار جزئی هم در جنوب و غرب شهر در محدودۀ شیشه‌گر، به محدودۀ شهر اضافه شده. در مجموع ۶۰۰ هکتار کمتر از قبل شده؛ قبلاً مساحت شهر ۱۳ هزار هکتار بود و با این تغییرات به ۱۲ هزار و ۵۸۶ هکتار کاهش پیدا می‌کند.این پیشنهاد شهرداری باید در کمیسیون ماده پنج تصویب شود و بعد در شورای عالی شهرسازی هم روال خود را طی کند. قسمت زیادی از کار انجام شده و در مراحل آخر است. در کمیسیون نیز تمام اعضای حاضر با پیشنهاد شهرداری موافقت کردند.»

بخشی از محله شیشه‌گر نیز به شهر کرمان اضافه شد

شهردار کرمان در این مورد توضیح داد:« این پیشنهاد از سوی راه و شهرسازی مطرح شد. ما مشکلاتی در محدوده شیشه‌گر برای تعیین محدوده داشتیم، بخشی از آن جزو محدوده بود و بخشی نه. آن بخشی که خارج از محدوده بود اضافه می‌شود. در مورد پادگان صفر پنج و کوه‌های صاحب‌الزمان تنها نکته این بود که توافقات با موسسۀ ملل در کوه‌های صاحب‌الزمان زیر سوال نرود که اعلام کردند مشکلی ندارد.
شعرباف افزود:« حضور پادگان در داخل محدودۀ شهری، امکان را برای پیگیری انتقال قانونی پادگان در آینده فراهم می‌کرد تا در جاهای دیگر مثل سرآسیاب بهتر خدمت‌رسانی کنیم.»
شهردار کرمان در مورد ۳۸ هکتاری که قرار است به محدوده شهر اضافه شود گفت:« تمام مصوبات از شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج گرفته شده، نقشه تفکیکی‌ها و جزئیات، مشخص و قطعات واگذار شده و اینکه تا الان معطل بوده برای تعیین تکلیف تغییر محدوده و بده و بستان بین ۳۸ هکتار و بقیۀ محدودۀ شهر بوده که اگر انجام شود، مسئله هوانیروز حل میشود و ساخت و ساز در این محدوده رونق می‌گیرد.»

با حذف پردیسان قائم از محدوده شهر موافق نیستیم

منصور ایرانمنش در این رابطه افزود:« یکی از پیشنهادها این بود که مجموعه پردیسان قائم هم از محدوده شهری حذف شود که با این مورد مخالفت شد.»
شهردار کرمان گفت:« اگر بخواهیم در مورد تحدید محدوده بحث کنیم پیشنهادهای زیادی داریم اما الان جهت تعیین تکلیف ۳۷ هکتار هوانیروز این بحث مطرح شده. بخشی از پیشنهادهای راه و شهرسازی برای حذف از محدوده شهری مابه‌ازای آنچه اضافه می‌شود، به ضرر شهر بود و از منابع ما بود. اما در مورد پادگان و خود کوه‌های صاحب‌الزمان غیر از پردیسان قائم، گفتیم ایرادی ندارد.»

به گزارش کرمان‌نو فتح‌الله مویدی در خصوص اضافه شدن ۳۷ هکتار از اراضی هوانیروز به محدوده شهر کرمان گفت:« : در همه دوره‌های گذشتۀ شورا شدیداً با گسترش شهر مخالف بودند. قبلاً شورا در کمیسیون ماده پنج، عضو بود و حق رای داشت الان هم شهرداری باید با هماهنگی شورا تصمیم بگیرد و نظر دهد. این میزانی که به شهر اضافه می‌شود فقط هزینه است که به شهر بار می‌کند و با وسعتی که شهر کرمان دارد نمی‌توانیم خدمت‌رسانی موثری داشته باشیم.»

منصور ایرانمنش در این نشست عنوان کرد رئیس شورا و یک عضو دیگر شورای شهر فقط بدون حق رای ‌می‌توانند در جلسات کمیسیون ماده پنج شرکت کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=94825
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.