علوم پزشکی کرمان:


علوم پزشکی کرمان: شیر پاستوریزه آلوده نیست

چند روزی است که همشهریان کرمانی با شایعه سمی بودن شیرهای پاستوریزه روبرو هستند اما به گفته کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان این‌ صحبت‌ها شایعه است.

محمد حسیبی کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در مورد شایعه سمی بودن شیرهای پاستوریزه  اعلام کرد :این گفته کارکرد عملی نبوده و تنها در حد یک صحبت بوده است.

کارشناس غذا و دارو علوم پزشکی استان کرمان گفت : آفلاتوکسین یک قارچی است که سمی از خود تشرح می کند که دارای گریدهای متفاوت است که گرید Bو G سرطان زا است که اگر انسان مصرف کند دچار سرطان می شود و اگر دام بخورد از طریق شیر آن دفع می شود ،بنابراین منشا آفلاتوکسین شیر می تواند غذای آلوده دام باشد. که در این زمینه کنترل های متفاوتی وجود دارد.

حسیبی گفت : برنامه های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاورداری ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس ( استاندارد بین المللى) صورت می پذیرد. تمامى این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان کرمان شرایط رشد قارچ آستری ویروس را در سیلوها نداریم زیرا درجه رطوبت هوا کمتر از 7 درصد است و مواقعی که هوا سرد و یا بارندگی باشد در این زمان نیز درجه حرارت پایین است و به 25 درجه و یا 30 درجه نمی رسد.

کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان گفت: همچنین بر روی شیرهای ورودی به کارخانه پاستوریزه و استریلیزه آزمایشات متفاوتی از جمله آفلاتوکسین انجام می شود تا از سلامت آن اطیمنان حاصل شده سپس به چرخه فرآوری سپرده می شود.

حسیبی ادامه داد: یکی دو سال قبل با تعدادی از همکاران یک بررسی روی شیر و فرآورده های لبنی انجام دادیم و متوجه شدیم که آفلاتوکسین آن زیر استاندارد ملی است، استاندارد ملی و مجاز کمتر از یک دهم PPM است یعنی واحد در یک دهم گرم در میلیون.

وی افزود: در استان کرمان هیچ مستندی دال بر آلودگی شیر وجود ندارد مضافا بر اینکه اگر مشکلی بوجود آید و وزارت بهداشت بخواهد کوتاهی در این مورد انجام دهد بار بیماران بالا رفته و این خسارتی برای وزارت بهداشت ایجاد می کند.

کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: شیر سالم است و همچنان در حرم و سبد غذایی وجود دارد و همه باید همانند گذشته از آن استفاده کنند.

حسیبی مطرح کرد: متاسفانه عده ای قصد دارند تا به صنایع خرد و اقتصاد کشور صدمه وارد کنند در ماه گذشته شایعه کردند که کیک ها آلوده به قرص هستند و با این عمل ایجاد رعب و ترس بین مردم کرده بودند و چون در این امر موفق نبودند امروز سعی دارند از طریقی دیگر وارد شوند که این هوشیاری مردم را می طلبد ، اگر آنها واقعا مدعی وجود شیرهای آلوده هستند یک مستند یا یک آزمایشی که دال بر ادعایشان باشد مطرح کنند.

کارشناس غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در انتها با تاکید بر اینکه بدن ما نیاز به کلسیم و ویتامین های محلول در شیر دارد، از کلیه شهروندان خواست تا به این شایعات توجه نکنند و همچنان شیر و فرآورده های لبنی را در سبد غذایی خود داشته باشند زیرا نخوردن شیر سبب کوتاهی قد و پوسیدگی استخوان خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40821
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.