اعلام میزان خسارت سرمازدگی جنوب به وزارت کشور| مدیریت بحران اعتباری برای کشاورزان ندارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درزمینه جبران خسارت سرمازدگی کشاورزان جنوب استان گفت: ستاد مدیریت بحران اعتباری برای خود ندارد، میزان خسارت سرمازدگی به وزارت کشور اعلام شده و پیگیر هستیم این اعتبار در دستور کار هیئت دولت قرار بگیرد.

پس از خسارت سنگین سرمازدگی در جنوب استان که طبق آمار ستاد مدیریت بحران ۲ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان اعلام شد؛ از طرف اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد عنوان شد خسارت کشاورزانی که اراضی زراعی خود را بیمه نکرده‌اند، از طریق ستاد مدیریت بحران پرداخت می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در نشست خبری امروز خود در این زمینه گفت: ستاد مدیریت بحران به تنهایی هیچ اعتباری برای خود ندارد. بر اساس قانون پس از هر حادثه‌ای پیشنهاد وزارت کشور برای جبران مالی‌ آن به سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود. سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را در دستور کار هیت دولت قرار داده،  اعتبارات به استان ابلاغ و سپس تقسیم می‌شود. سعیدی افزود: ستاد مدیریت بحران خسارت‌ها را به وزارت کشور اعلام کرده و پیگیر هستیم در دستور کار هیت دولت قرار بگیرد.

اعتبار دولت برای پیشگیری از حوادث کافی نیست

سعیدی در مورد اطلاع رسانی و اقدامات پیش از وقوع حوادثی از جمله سرمازدگی و طوفان شن گفت: اداره کل هواشناسی و صدا و سیما موظف به اطلاع رسانی در این زمینه هستند. در کنار آن بر اساس اخطاریه‌ها، هشدار توسط ستاد بحران از یک هفته قبل اعلام می‌شود. از طریق سامانه پیامکی نیز هشدارهای سریع داده می‌شود. او در زمینه خسارت طوفان شن جنوب استان گفت: اقداماتی از طرف منابع طبیعی شمال و جنوب انجام شده اما جازموریان خود کانون گرد و غبار است و کشاورزان ما در دل آن کشاورزی می‌کنند که این اشتباه است. ضمن این که مناطقی که درختکاری شده بود آسیبی ندیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: استان کرمان ۱۸ میلیون هکتار وسعت دارد که ۷.۸ میلیون هکتار آن بیابانی است. ما هزار کیلومتر با کویر لوت مرز مشترک داریم. مالچ پاشی و دیگر اقدامات همواره انجام می‌شود اما کافی نیست. او کمبود اعتبارات دولت را از مشکلات مهم در این زمینه عنوان کرد و گفت: اعتبارات در سال های گذشته از محل صندوق توسعه ملی بوده است. مشکل کمبود اعتبار وجود دارد. ضمن این که جنس خاک به صورتی است که کشاورزی ها نباید در بستر رودخانه باشد.

پوشش زلزله‌های قلعه‌گنج توسط ایستگاه لرزه‌نگاری کهنوج

اخیرا در شهرستان قلعه گنج شاهد زلزله های زیادی هستیم. این در حالی است که در این شهرستان  مرکز زلزله نگاری وجود ندارد.

زلزله در کمین قلعه‌گنج| سالن‌های هلال احمر نیازمند تجهیز هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان می‌گوید: مرکز لرزه نگاری در قلعه گنج نیاز نیست. نزدیک ترین ایستگاه در کهنوج به طور موقت وجود دارد که پیگیر دائم شدن آن هستیم و کل منطقه را پوشش می دهد.

سعیدی در زمینه خبرهایی مبنی بر تجهیز نبودن انبارهای هلال احمر این شهرستان نیز گفت: پایگاه هلال احمر در قلعه گنج سالن نداشت. از طرف ستاد مدیریت بحران چند سالن چند منظوره در اختیار هلال احمر قرار داده شد. انبارها کامل نیست همان طور که در کل کشور این مشکل وجود دارد. او با بیان این که استاندارد تجهیزات سالن‌های هلال احمر ۲ درصد جمعیت هر شهرستان است که کافی نیست ادامه داد: انبارها در حد توان تکمیل است ضمن این که در صورت وقوع حادثه از شهرستان های جیرفت و کهنوج پشتیبانی می‌شود.

ثبت 734 از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه در استان 

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان: از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه در استان 734 زلزله رخ داده است که از این تعداد 9 مورد آن بین 4 تا 6 ریشتر و 67 مورد آن بین 3 تا 4 ریشتر بوده است و مابقی زیر 3 ریشتر بوده‌اند. 8 ایستگاه لرزه نگاری در استان وجود دارد و به زودی تعداد دستگاه‌های لرزه نگاری استان به 11 ایستگاه می‌رسید.

سعیدی عنوان کرد: 30 میلیارد تومان به شرکت آب منطقه‌ای استان برای سیل سد نساء و پایین دست تخصیص یافته است. او  از اختصاص 94 میلیارد تومان اعتبارات برای مقابله با گردوغبار در استان کرمان از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و بیان کرد: در سال 96 الی 99 حدود 145 هزار هکتار مطالعات عرصه‌های بیابانی، 11012 هکتار نهال‌کاری، 1729 هکتار جنگل‌کاری، 990000 متر حداث بادشکن بیولوژیک و … از جمله اقدامات برای مقابله با بیابان‌زدایی در استان صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به بارندگی‌ها و مشکلاتی که در شهر کرمان ایجاد می‌شود گفت: آبگرفتگی شهر کرمان یکی از معضلاتی است که ما همواره با آن مواجه هستیم لذا برای احداث کانال در نقاط بحرانی با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63804
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.