زلزله در کمین قلعه‌گنج| سالن‌های هلال احمر نیازمند تجهیز هستند

چند زمین‌لرزه در حوالی قلعه‌گنج طی هفته اخیر در حالی رخ داده که معاون فرماندار این شهرستان می‌گوید که سالن‌های هلال احمر برای مواقع ضروری تجهیز نیستند.

استان کرمان با دارا بودن ۱۷ گسل فعال، زلزله‌های تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است. در جنوب استان گسل‎های ساردوئیه، جیرفت و جنوب جازموریان وجود دارد.
در اطراف شهرستان قلعه گنج گسل گوک در بخش شمالی، گسل گلاتوهی در جنوب و همچنین گسل های جیرفت و ساردوئیه از گسل‌های با خطر زیاد هستند.

Screenshot 31 2
گسل‌های موجود در محدوده ۲۰۰ کیلومتری قلعه‌گنج

وقوع ۴ زلزله در یک هفته

بر اساس آمار  مرکز لرزه‌نگاری کشوری دانشگاه تهران در یک هفته گذشته ۴ زلزله در قلعه گنج رخ داده که ۲ مورد آن امروز ۱۸دی ‌بود.

این زلزله ها شامل:
چاه دادخدا ۱۸ دی ماه ۲.۸ و ۳.۳ ریشتر.
قلعه گنج ۱۷ دی ماه ۲.۷ ریشتر.
چاه دادخدا ۱۳ دی ماه ۴ ریشتر .

مجموع زلزله یک ماه اخیر در این منطقه ۱۲ مورد است که شدت آن‌ها به نسبت پایین است. هرچند رخ ندادن زمین لرزه‌های ویرانگر نشانگر آرام و امن بودن آن از دیدگاه لرزه خیزی نیست.

در شکل زیر موقعیت جغرافیایی شهرستان قلعه گنج را مشاهده می‌کنید.

Screenshot 30
موقعیت شعرستان قلعه‌گنج

به طور کلی قسمتهای اعظم سازند‌های منطقه از مواد و سنگهای آذرین بوده که مواد آهکی و سایر سازند های اطراف خود را دگرگون نموده و به صورت سنگهای دگرگونی در‌آمده است.

نتایج تحقیقی که چهار سال پیش در دومین همایش زمین شناسی و اکتشافات معدنی منتشر شد نشان می‌دهد گسل های سبزواران۱ و زندان۲ می‌توانند زلزله های قوی در حد ۷.۵ ریشتر هم ایجاد کنند. 

گسل جیرفت در بررسی گسل‌هایی که می‌توانند بیشترین شدت را بر قلعه گنج داشته باشند در صدر جدول قرار دارد. بعد از آن نیز گسل درانار۱ و سبزواران۲ قرار دارند.

Screenshot 34
جدول گسل‌هایی که می‌توانند بیشترین شدت را بر قلعه گنج داشته باشند

قلعه گنج زلزله نگار ندارد

در حالی خطر زلزله در کمین شهرستان قلعه‌گنج است که جهانگیری معاون عمرانی فرمانداری این شهرستان می‌گوید: سالن‌های هلال احمر این شهرستان تجهیز نیست.

جهانگیری ادامه داد: از ۲ سال قبل قرار است زلزله نگار در قعه‌گنج نصب شود اما هنوز عملی نشده است. به گفته معاون عمرانی فرمانداری قلعه گنج از ۱۸ هزار خانوار  تاکنون حدود ۱۶ هزار خانوار این شهرستان وام بنیاد مسکن گرفته‌ و اقدام به ساخت و ساز کردند.

با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن زلزله اهمیت مقاوم سازی خانه‌های باقی مانده و تجهیز سالن‌های هلال احمر این شهرستان باید مورد توجه مسولان قرار بگیرد.

 

  • برای تهیه این گزارش از تحقیقات زیر استفاده شده است:
  • ابراهیمی مقدم، فهیمه و عباس نژاد، احمد،1395،ارزیابی خطر زلزله خیزی شهر قلعه گنج به روش آماری،دومین همایش ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی،کرمان،،،https://civilica.com/doc/538259
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61832
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.