برنامه زمان‌بندی و راهنمای ثبت اطلاعات در سامانه املاک

ثبت اطلاعات سکونتی خانوار در سامانه املاک و اسکان از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و همه مالکان و سرپرستان خانوار (اعم از مالک یا مستاجر)، باید بر اساس برنامه زمان‌بندی املاک تحت‌تملک و محل اقامت خانوار خود را با مراجعه به این سامانه ثبت کنند.

از امسال به بعد، خانه‌هایی که ۱۲۰ روز معادل ۴‌ ماه در سال خالی باشند، مشمول قانون پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند و باید مبالغ کلانی به‌عنوان مالیات به دولت بپردازند.

وزارت راه و شهرسازی می‌گوید تاکنون یک‌ میلیون ‌و ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده و این سازمان نیز وعده داده است طبق قانون، فاز اول تنبیه مالیاتی این خانه‌ها، از ابتدای پنجمین‌ ماه از سال ۱۴۰۰ آغاز شود.

اطلاعات واحدهای مسکونی مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی از طریق تجمیع داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی حوزه مسکن و ثبت اسناد، شهرداری‌ها و سازمان‌های آب و برق و…پایش و استخراج می‌شود اما همان‌گونه که در متن قانون نیز تصریح شده، وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا آخرین حلقه از زنجیر اطلاعات بازار مسکن را از طریق خوداظهاری اطلاعات ملکی در سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل کند.

زمان‌بندی ثبت اطلاعات در سامانه املاک

سرپرستان خانوار می‌توانند براساس آخرین رقم کدملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با زمان‌بندی اعلام شده به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir مراجعه کنند.

بر همین اساس رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان کرمان زمان‌بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان جهت درج اطلاعات سکونتی و ملکی را اعلام کرد:

۱۹ و ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۹ است.

۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۸ است.

۲۳ و ۲۴ فروردین مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۷ است.

۲۵ و ۲۶ فروردین مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۶ است.

۲۷ و ۲۸ فروردین مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۵ است.

۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۴ است.

۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۳ است.

۲ و ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها ۲ است.

۴ و ۵، ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری که آخرین رقم کد ملی آن‌ها یک است.

۸ و ۹ اردیبهست ۱۴۰۰ مختص سرپرستان خانواری است که آخرین رقم کد ملی آن‌ها صفر است.

به گفته رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان کرمان همه سرپرستان خانواری که موفق به ثبت‌نام در تاریخ اعلامی نشوند، می‌توانند از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

مستاجران چه اطلاعاتی را باید ثبت کنند؟

البته سامانه املاک و اسکان با اتکا به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، پس از درج کدملی فرد، لیست املاک متعلق به او را نمایش می‌دهد؛ اما احتمال نمایش املاک واگذار یا فروخته شده و حتی تکراری نیز در این سامانه وجود دارد که کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های موجود، این اطلاعات را اصلاح کند.

مستاجران نیز برای ثبت اطلاعات محل اقامت به مشخصات اصلی ملک نظیر متراژ دقیق، کد نوسازی ملک، کد‌ملی و شماره تلفن همراه مالک نیاز دارند که بخشی از آنها در اجاره‌نامه رسمی نوشته شده و مابقی از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک یا با سوال از مالک قابل‌ دریافت است.

در سامانه ملی املاک و اسکان، انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری نیز به اظهارکننده واگذار شده است و باید مطابق با عنوان ملک در سند اصلی ثبت شود. در بخش دیگری، اگر مالک در واحد مسکونی تحت‌ تملک خود سکونت نداشته باشد، باید گزینه «شخص دیگری در آن ساکن است» را انتخاب کرده و مشخصات ساکنان ملک را در سامانه درج کند. همچنین اگر فردی، املاکی دارد که در لیست ارائه شده از سوی سامانه درج نشده، باید با انتخاب گزینه افزودن ملک جدید، مشخصات آن را ثبت کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68031
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.