بنگاه‌های اقتصادی فضای کسب‌و‌کار استان را بهتر از پارسال ارزیابی کردند


بهبود نسبی در فضای کسب‌وکار استان کرمان

کرمان اگر چه با رنگ قهوه‌ای، در میان استان‌های با بدترین شرایط کسب و کار در بهار امسال آمده است. اما بنگاه‌های اقتصادی نسبت به فصل گذشته و همچنین نسبت به فصل مشابه سال گذشته، نمره بهتری به استان داده‌اند. از میان ۱۷۶ واحدی که برای نمونه‌گیری این شاخص انتخاب شدند، ۵۹ درصد پاسخ‌نامه را پر کردند و در مجموع فضای استان را نسبت به فصل مشابه سال گذشته بهتر ارزیابی کردند. با این حال کرمان در میان ۴۰ درصد از استان‌هایی است که فضای کسب و کارشان نسبت به متوسط کشور بدتر است.

به گزارش کرمان‌نو، نتایج ارزیابی طرح پایش در بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که از منظر وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار، استان‌هاي مرکزي، زنجان و آذربایجان غربی دارای محیط کسب وکار مساعدتری نسبت به سایر استان‌ها بوده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد که عدد شاخص برای حدود ۵۸ درصد استان‌های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب‌وکار کمتر بوده است. نمره کرمان در فضای کسب و کار ۶.۰۳ است که از استان‌های همجوارش مثل یزد با نمره ۵.۹۹ بیشتر است که این بیشتر بودن به معنای وضعیت بدتر کرمان نسبت به یزد است. هر چند که اختلاف عدد شاخص وضعیت محیط کسب‌وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل ۱.۶۷ واحد است که نشانگر عدم وجود تفاوت قابل توجه در وضعیت عدد شاخص استان‌ها نسبت به یکدیگر است.
در این پیمایش ۴۷۶۸ واحد از کل کشور که ۱۷۶ واحد ان از استان کرمان بوده‌اند به عنوان نمونه مشارکت داشته‌اند. نرخ پاسخگویی یا میزان مشارکت در این پیمایش در بهار سال جاری در استان کرمان ۵۹ درصد بوده است.
بر اساس این گزارش، شاخص استانی محیط کسب و کار در استان کرمان از ۵.۸۰ در سال ۹۶ در یک روند سرازیری به ۶.۵۱ در بهار ۱۴۰۱ رسیده است و وضعیت استان به مراتب بدتر شده است. از بهار پارسال تا بهار امسال اما فصل به فصل وضعیت استان بهتر شده تا جایی که نمره استان در بهار ۱۴۰۳ به ۶.۰۳ رسیده است.
براساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در بهار ۱۴۰۲، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه بر اساس یافته‌های طرح، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل بهار ۱۴۰۲ معادل ۴۱.۱۲ درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته (۴۴.۲۲ درصد) کاهش ۳.۱ واحد درصدی داشته است.

محیط کسب و کار خدمات بدتر از صنعت و کشاورزی

همچنین بررسی وضعیت محیط کسب‌وکار به تفکیک بخش‌های اقتصادی حاکی از این است که در بهار ۱۴۰۲، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (۶.۰۶) در مقایسه با بخش‌های صنعت (۵.۹۵) و کشاورزی (۵.۹۸) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.
در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev۴، رشته فعالیت‌های «املاک و مستغلات»، «آموزش» و «استخراج معدن» دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را داشته‌اند و رشته فعالیت‌های «اطلاعات و ارتباطات»، «فعالیت حرفه‌ای، علمی و فنی» و «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور تجربه کرده‌اند.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107513
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.