لزوم افزایش بودجه‌ آب و فاضلاب، آموزش عالی و بهداشت استان در سال 1400

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اعتبارات آب و فاضلاب، آموزش عالی و بهداشت و درمان استان کرمان در بودجه ۱۴۰۰ پایین است که از نمایندگان استان در خانه ملت درخواست داریم این ردیف بودجه‌ای را افزایش دهند.

حمزه سلمانی| «دکتر جعفر رودری» افزود: در حوزه آب و فاضلاب درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب در شهرهای کشور بیش از ۵۲ درصد است. این عدد در استان کرمان ۱۲ درصد است. سهمی که از منابع آب و فاضلاب کشور می گیریم متناسب با این جایگاه نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی سهم استان ۳.۲ درصد طرح ها است. با توجه به شاخص های حوزه آموزش عالی، تعداد دانشجوها و فضاهای آموزش عالی کمک بیشتری لازم دارند.

او عنوان کرد: در بهداشت و درمان سرانه تخت بیمارستان استان نسبت به کشور کم تر است. انتظار این است برای جبران این مسئله روند اختصاص اعتبار نسبت به سال گذشته ترمیم شود. در مناطق شرقی و جنوب این مسئله حادتر است.

200 پروژه نیمه تمام ملی در استان وجود دارد

رودری افزود: بخشی بودجه نیز از واگذاری پروژه های نیمه تمام است. در لایحه ۱۴۰۰ بودجه یک هزار میلیارد است. به میزان شرایط و استقبال این کار دنبال می شود. در سال ۹۹ ۱۳۷ پروژه با قابلیت واگذاری به بخش غیر دولتی شناسایی شدند. با این که فراخوان هم داده شده خیلی مشتریان پروپا قرصی برای پروژه ها معرفی نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی توضیح داد: پروژه های نیمه تمام در دو بخش تامین می شوند. یک بخش استانی و بخش دیگر ملی. در حوزه استانی ۳۵۰۰ پروژه وجود دارد. از این تعداد ۲هزار مورد پروژه خرد و کوچک هستند. عمدتا شامل تعمیر و تجهیز می شوند. 

او ادامه داد: یک هزار و پانصد پروژه در مرحله احداث و توسعه ای هستند. مجموعا ۴هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار میلیارد اعتبار برای اتمام  نیاز دارند. این رقم در یک سال وجود ندارد. اولویت در تامین اعتبار اختصاص به پروژه های نیمه تمام است. پیش بینی می شود با این رقم اعتباری تا ۲ سال آینده این پروژه ها به اتمام برسد.

این مقام مسئول گفت: در حوزه ملی ۲۰۰ پروژه داریم. یکسری پروژه های روتین در دانشگاه های علوم پزشکی هستند. بخش دیگر شامل سد ها راه ها و راه آهن ها هستند. مجموعا چیزی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

افزایش مالیات با جلوگیری از فرار مالیاتی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: در سال آینده مالیات استان کرمان مانند کل کشور افزایش دارد. اما در قانون تاکید شده افزایش درآمدهای مالیاتی به هیچ وجه از طریق فشار مالیاتی بر مودیان فعلی نباشد. هرگونه افزایش درآمد مالیاتی باید از مودیان جدید باشد.

او ادامه داد: یعنی کسانی که مشمول دریافت مالیات هستند و به هر دلیلی فرار مالیاتی دارند. با توجه با شرایط اقتصادی افزایش نرخ مالیاتی پذیرفتنی نیست.  طبق قانون گسترش پایه های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در راهکار اصلی برای افزایش درآمدها هستند. سازمان مالیاتی باید این نگاه را داشته باشند.

رودری عنوان کرد: ضمن این که بخشی از رقمی که برای افزایش نرخ مالیات استان دیده شده ناشی از تورم است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در مورد پیگیری فرارهای مالیاتی گفت: در ستاد درآمدهای استان بخش‌های مختلف اقتصادی متناسب با سهمی که هرکدام در اقتصاد استان دارند و همینطور قوانین و مقررات ناظر بر بخش های معاف از مالیات رصد می‌شود.  

رودری ادامه داد: به این ترتیب بخش‎های مشمول مالیات شناسایی می‌شوند. میزان پرداخت مالیات مودیان رصد و استخراج شده و مشخص می‌شود در چه جاهایی فرار مالیاتی بیشتر است. دستگاه های نظارتی فرار‌ها را شناسایی و برخورد می‌کنند.

تامین ۳.۵ درصد بودجه درآمدی کشور از کرمان 

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار است ۳.۵ درصد بودجه درآمدی کشور از کرمان تامین بشود.

رودری در این مورد می‌گوید: مفهوم این موضوع این است که استان کرمان ۳.۵ درصد کل منابع عمومی که در استان‌ها محقق می‌شود را تامین می‌کند. این میزان رقمی بالغ بر۲۱ هزار میلیارد تومان است. سهم استان کرمان ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

او ادامه داد: به طور کلی ۹۳ درصد درآمد استان مالیات و نزدیک به ۸ درصد نیز شامل غیرمالیاتی می‌شود.

رودری توضیح داد: مهم‌ترین بخش درآمد‌ در منابع بودجه مالیات‌ها هستند. مالیات‌ها در ۲ بخش ملی و استانی است. بخش ملی در عملکرد استان‌ها قرار نمی‌گیرد. 

او عنوان کرد: سایر درآمدهای این بخش شامل جرایم راهنمایی و رانندگی، درآمد حاصل از مالکیت‌های دولت، درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات، بیمه و متفرقه است.

۲۵هزار میلیارد تومان؛ رقم فروش اموال دولتی در بودجه 1400

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فروش دارایی‌های استان در سال ۱۴۰۰ گفت: رقم ملی فروش اموال در لایحه بودجه سال آینده ۲۵هزار میلیارد تومان است. بعد از مشخص شدن سهم استانی آن ابلاغ می‌شود. 

رودری  ادامه داد: متناسب با فرآیند کار در گام اول باید اموال مازاد دستگاهها شناسایی و اقدام برای فروش و واگذاری بشود. کمیته ای در استان کرمان با هدف شناسایی این اموال تشکیل شده است. یکی از مشکلات این بخش نداشتن اسناد رسمی برخی از املاک است. در استان کرمان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اموال مازاد شناسایی شده است.

 لزوم افزایش سقف برگشت مازاد درآمدها به استان

رودری خاطر نشان کرد: مازاد درآمدهای استان کرمان نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. سقف توزیع در کل کشور ۳۰۰ میلیارد تومان است.  باید ۲۵ درصد ۱۰۰۰ میلیارد تومان به استان کرمان برگشت داده می‌شد. لذا افزایش سقف در این بند نیز یکی دیگر از درخواست های استان در بودجه ۱۴۰۰ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: کل اعتباراتی که با نام و تنظیم شده در حوزه استان ها توزیع می شود؛ ۳۵۳ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان است. سهم استان کرمان از این عدد ۱۵ میلیارد تومان است. ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای است که صرف پرداخت حقوق و هزینه ای جاری می شود.۳ هزار میلیارد تومان هم به طرح های عمرانی و تملک و دارایی مربوط می شود.

رودری گفت: از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۸۲ درصد به شکل ملی مدیریت می شود. رقمی که در اختیار شورای توزیع و برنامه ریزی استان قرار می گیرد حدود ۲ هزار  ۷۶۰ میلیارد تومان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60151
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.