بیماران پنج گنج معطل یک دستگاه نوار مغز

حدود یک ماه است که دستگاه نوار مغز بیمارستان دوازده فروردین کهنوج خراب شده و بیماران مجبور هستند برای گرفتن نوار مغز به بندرعباس مراجعه کنند.

الهام پیپر| مردم کهنوج می‌گویند حدود یک ماه است که دستگاه نوار مغز تنها بیمارستان دولتی این شهرستان که به نوعی بیماران هر 5شهرستان جنوبی استان را پوشش می‌دهد خراب شده است، آنها می‌گویند مجبور هستند برای گرفتن یک نوارمغز ساده به بندرعباس سفر کنند، رییس بیمارستان کهنوج می‌گوید شرکت تعمیراتی در تهران است و نماینده‌ای در کرمان و شهرستان‌های اطراف ندارد و منتظر انجام پروسه مالی هستند تا بدهی قبلی شرکت پرداخته و قطعه تامین شود. مدیردرمان دانشگاه علوم‌پزشکی هم می‌گوید تا یک ماه دیگر مشکل حل می‌شود.
یکی از شهروندان کهنوجی به«کاغذوطن»می‌گوید:«شب گذشته فرزندم را که دچار تشنج شده بود به بیمارستان دوازده فروردین بردم که تشخیص دادند نیاز است از او نوارمغز گرفته شود برای گرفتن نوار مغز که رفتم گفتند دستگاه مربوط به بیمارستان بیشتر از 20روز است که خراب شده و چون در 5شهرستان جنوبی دیگر دستگاهی وجود نداشت مجبور شدم به بندرعباس بروم که متاسفانه جاده کهنوج-بندرعباس هم مسدود بود و این باعث شد تا استرس زیادی به ما وارد شود.»شهریاری اضافه کرد:«به جیرفت رفتیم چون فاصله کمتری داشت و متاسفانه آنجا هم انگار چندماهی بود دستگاه خراب شده بود. بالاخره مجبور شدیم تا به کرمان برویم کاش مسوولان کمی توجه می‌کردند اگر عزیزان خودشان هم نیازمند چنین آزمایشی شوند آیا رواست تا این همه فاصله را برای رسیدن به یک دستگاه نوار مغز طی کنند و آواره خیابان‌های شهرهای همسایه شوند؟»
تحریم‌ها می‌توانند در زمینه پیدا کردن قطعه دستگاه نوارمغز مشکل‌ساز باشند
دکتر جعفری رییس بیمارستان دوازده فروردین کهنوج در این رابطه به«کاغذوطن» می‌گوید:«حدود یک ماهی می‌شود که دستگاه نوارمغز بیمارستان دوازده فروردین کهنوج خراب شده و شرکت باید از تهران برای تعمیر آن بیاید و نماینده شرکت در کرمان و اطراف نیست و باید قطعه را ببرد و بخاطر وجود تحریم‌ها ممکن است قطعه گیر نیاید و البته من باز هم پیگیری می کنم ببینم دستگاه در چه وضعیتی به سر می‌برد.»وی ادامه داد:«قطعه را ما به تهران فرستادیم و هنوز دست‌مان نرسیده البته شرکت‌ها از بیمارستان‌ها طلب‌کار هستند و زمانی که نیاز باشد تا قطعه‌ای تعویض شود اول باید سندهای قبلی آنها را پاس کنیم که این مساله هم پروسه خاصی را باید طی کند که کمی طول می‌کشد چون پول دست ما نیست و باید از وزارتخانه و علوم پزشکی جیرفت بودجه بگیریم تا این بدهی پرداخته شود و بعد دوباره باید پروسه جدید طی شود یعنی بلیط برای نماینده شرکت بگیریم تا از تهران بیاید و دستگاه را ببیند و بگوید که به چه شکل می‌توانند مشکل را رفع کنند که یا در محل تعمیر می‌شود یا مجبور هستند دستگاه را به تهران ببرند.» وی افزود:«این پروسه خیلی طول می‌کشد و مریض‌هایی که به این آزمایش نیاز داشته باشند زیاد اورژانسی نیستند و از سویی تعدادشان زیاد نیست و صبر کرده‌ایم تا دستگاه درست شود البته جیرفت هم دستگاه نوار عصب و عضله‌شان خراب است که یک نفر به شکل خصوصی انجام می‌دهد و چون هزینه زیاد است بیماران به بیمارستان کهنوج می‌آیند.»

دکتر جعفری تصریح کرد:«باز هم پیگیری می‌کنم چون کامل در جریان نیستم دستگاه در چه مرحله‌ای است چون ما یک مهندس پزشکی داریم که خودش کارها را انجام می‌دهد و در جریان مشکلات دستگاه است.»به گزارش«کاغذوطن» دقایقی پس از این مصاحبه رییس بیمارستان کهنوج تماس گرفت و عنوان کرد دستگاه درست است و مشکلی ندارد این در حالی است که برخی از مردم کهنوج که به بیمارستان مراجعه کرده‌اند ادعا می‌کنند دستگاه خراب است.»
دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت آنقدر توان مالی دارد که از پس این هزینه بربیاید
نسب‌پور مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به«کاغذوطن»می‌گوید:«این مشکل حداکثر تا یک ماه آینده صددرصد حل می‌شود هم در جیرفت هم کهنوج.»وی افزود:«ما بدهی به هیچ شرکتی نداریم و دانشگاه اینقدر توان مالی دارد که از پس این هزینه بربیاید زیرا این دستگاه قیمت چندانی ندارد و مشکل فقط قطعات است.»دقایقی پس از این مصاحبه نسب‌پور هم در تماس تلفنی به«کاغذوطن»اعلام کرد که دستگاه نوارمغز جیرفت درست است و مشکلی ندارد.
نوار مغز چیست؟
نوار مغز یا ثبت فعالیت الکترونیکی مغز انسان و بررسی الگوی امواج مغزی می‌تواند برای ارزیابی کارکرد مغز در بعضی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. الکترودهای فلزی برروی نقاط متفاوت پوست سر قرار گرفته و امواج مغزی را دریافت می‌کنند. یک ماشین پلی گراف ( چند ثبتی ) کار ثبت امواج را برروی کاغذ انجام می‌دهد و البته در بعضی موارد اطلاعات به یک کامپیوتر منتقل شده برروی صفحه نمایشگر نشان داده می شود. بطور متوسط انجام یک نوار مغز حدود 45 دقیقه طول می کشد (بین 90-30 دقیقه) امروزه انواعی از دستگاه‌های ثبت نوار مغز تولیر شده است که بیمار به راحتی می‌تواند به اطراف حرکت کرده و فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهد در حالی که دستگاه مشغول ضبط امواج مغز وی است. «نوار مغزی» موارد غیرطبیعی را در امواج مغزی یا فعالیت الکتریکی این عضو آشکار می‌سازد. این بررسی‌ها برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغز در پاسخ به محرک‌های بینایی، شنوایی یا لامسه هستند.
نوار مغز برای چه مقاصدی درخواست می‌شود؟
نوار مغز برای ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج ، گیجی و کاهش سطح هوشیاری، ضربه سر و دیگر شرایطی که ممکن است، بعلت اختلال در کارکرد مغز ایجاد شوند، درخواست می‌شود. همچنین این وسیله برای کمک به تشخیص بعضی از بیماری‌های مغزی که باعث بدتر شدن کارکرد روانی فرد ( مثل بیماری فراموشی یا نسیان ) و یا اختلال کارکرد مغزی او می‌شوند مفید است. همچنین گاهی در بی ماری‌های کلیوی و یا کبدی شدید نیز که باعث اختلال کارکردمغزی ( آنسفالوپاتی) می‌شوند، می‌توان از این وسیله استفاده کرد. گاهی نیز برای تائید تشخیص شرایطی مثل مرگ مغزی، از نوار مغز استفاده می‌شود.
آمادگی و شرایط لازم برای انجام نوار مغز :
در بسیاری از موارد برای انجام نوار مغز هیچ گونه آمادگی نیاز نیست ولی گاهی برای انجام EEG ( نوار مغز ) پزشک توصیه می‌کند که فرد خود را محدود کرده و در شرایط کم خوابی برای انجام تست مراجعه کند. این حالت که بیشتر در مبتلایان به بیماری صرع و گاهی در سایر اختلالات توصیه می شود، باعث می‌شود که اختلال بطور واضح تری در نوار مغزی خود را نشان دهد.
نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام چگونه صورت می گیرد؟
فرد در حالی که نشسته و یا برروی تخت خوابیده است، تکنسین الکترودهای کوچکی را به سر او وصل می‌کند. گرچه برای انجام این تست نیازی نیست سر تراشیده شود ولی باید سر کاملاً تمیز بوده و محلی که الکترود قرار می‌گیرد باید از هرگونه چربی اضافه پاک باشد. ممکن است از ژل مخصوص در محل اتصال الکترود استفاده شود تا امواج مغزی براحتی بتوانند توسط آنها دریافت شوند.
پس از دریافت امواج توسط الکترودها آنها به ماشین پلی گراف فرستاده شده و برروی کاغذ ثبت می‌شوند. در هنگام انجام نوار مغز تکنسین ممکن است از شما بخواهد چشمهای خود را باز و یا بسته کنید و یا اینکه به سرعت نفس بکشید و یا تنفس عمیق انجام دهید. گاهی فرد در مقابل نور درخشان و چشمک زن قرار می گیرد. در موارد خاص نیز انجام نوار مغز حتی پس از به خواب رفتن بیمار ادامه می یابد.
آیا انجام نوار مغز برای انسان خطر دارد ؟
سالیان درازی است که نوار مغز از بیماران گرفته شده و این پروسه به عنوان یک آزمایش بی‌خطر و ایمن در نظر گرفته می‌شود. الکترود‌ها تنها فعالیت الکتریکی را ثبت کرده و هیچ درد یا حس خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند. بیمار در زمان انجام این تست کاملا آسوده بوده و خطر ایجاد شوک الکتریکی و برق‌گرفتگی، وی را تهدید نمی‌کند.
در موارد نادری انجام الکتروانسفالوگرافی با بروز تشنج در بیماران دچار اختلالات تشنجی همراه می‌شود. دلیل این امر تاباندن نور‌های چشمک‌زن و درخشان به چشم بیمار یا درخواست از وی برای کشیدن نفس‌های عمیق به عنوان جزیی از فرآیند بررسی امواج مغزی است که می‌تواند سبب ایجاد حمله در بیماران مبتلا شود. در صورت بروز تشنج، یک پزشک بلافاصله به درمان بیمار پرداخته و به تشنج وی پایان می‌دهد. ممکن است بسته به شرایط خاص شما، خطرات دیگری نیز شما را تهدید کند، بنابراین بهتر است پیش از انجام این آزمایش نگرانی‌های خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32995
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.