مدیر منابع آبخیزداری استان کرمان اعلام کرد


تبدیل سالانه ۱۰ هزار هکتار از مراتع به بیابان

رجبی‌زاده درباره‌ی بیابان‌زایی در استان گفت: برداشت‌های کارشناسی ما نشان می‌دهد که سالانه ۱۰ هزار هکتار از مراتع درجه سه و چهار ما به بیابان تبدیل می‌شود. یعنی پوشش گیاهی این بخش آنچنان فقیر می‌شود که دیگر نمی‌شود آنها را به عنوان مرتع در نظر گرفت و بیابان هستند.

به گزارش کرمان‌نو، بیابان زایی یکی از معضلات جامعه‌ جهانی در هزاره سوم است و استان کرمان هم با این معضل روبرو است، مدیر منابع آبخیزداری استان کرمان در مورد بحث بیابان‌زایی کرمان گفت: فرآیند بیابان‌زایی در اقلیم خشک و نیمه خشکی مانند کرمان و استان‌های مجاور متوقف نشده و دلیل آن هم کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است که به دلیل برداشتهای بی‌رویه اتفاق می‌افتد و این امر باعث می‌شود سطح نمناکی آب کاهش پیدا کند و به همین دلیل پوشش سطحی که عمدتا پوشش مقطعی است در حال خشک شدن است و زمانی که خاک هم عاری از پوشش گیاهی باشد باعث ایجاد بیابان می‌شود و شما با اندک وزش باد شاهد طوفان و گرد و غبار هستید.
رجبی‌زاده در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان هزینه برای مقابله با بیابان‌زایی شده گفت: در حوزه‌ی بیابان با احتساب اعتباری که برای مالچ‌پاشی داشتیم تا به امروز حدود ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیر منابع آبخیزداری استان کرمان درباره‌ی کار انجام شده در حوزه‌ی آفت و بیماری‌های جنگل نیز گفت: با توجه به استمرار خشکسالی‌ها در ۲۱ الی ۲۲ سال اخیر متاسفانه ما بخشی از جنگل‌های‌مان را از دست دادیم.
وی افزود: ۴۰۰ هزار هکتار از مجموع یک میلیون هکتار جنگل‌های ما به ۲ دلیل دچار مشکل شده‌اند؛ یکی درختان بنه ما که مورد هجوم آفت تشی (سی‌خور) قرار گرفته‌اند و دیگری هم عمدتا درختان بادام و کوهی است که یک گیاه نیمه انگلی به نام لورانتوس به آنها حمله می‌کند و با استقرار روی گیاه باعث می‌شود گیاه مادر خشک شود. این عمده آلودگی ما است که تقریبا ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های ما را درگیر کرده است.
رجبی‌زاده برای مقابله با این مسئله گفت: ما درگیر برطرف کردن این مورد هستیم و بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار عملیات مقابله را انجام دادیم. این مقابله با ۲ کار انجام شده؛ در جنگلهای بنه با کار فیزیکی توری پیچیدن دور درختان و در جنگل‌های بادام با هرس کردن شاخه‌های آلوده و خارج کردن آنها در محیط سعی کردیم این شرایط را کنترل کنیم.
مدیر منابع آبخیزداری استان کرمان درمورد سرانه جنگل نیز توضیح داد و گفت: در جهان ۶ هزارمترمربع، در ایران ۱۶۰۰ مترمربع و در کرمان حدود ۷۰۰ هزارمترمربع سرانه جنگلی و فضای سبز داریم که سرانه استان نصف میانگین کشوری است و سرانه پایینی است.
وی درمورد وضعیت جنگل‌های استان افزود: حدود ۷۵ درصد از جنگل‌های طبیعی استان در رده‌ی جنگل‌های تنک قرار می‌گیرد، این جنگل‌ها دارای تاج و پوششی حدود ۵ تا ۱۰ درصد هستند. که در اقلیم کرمان از نظر علمی و فنی باید تلاش کنیم این درصد تاج و پوشش را به ۲۵ درصد برسانیم تا جنگل‌های ما از جنگل‌های تنک و مخروبه به جنگل‌های متوسط ارتقا پیدا کنند.
مدیر منابع آبخیزداری استان برای راه‌حل این مشکل توضیح داد: برای این اتفاق محاسبات ما نشون داده که باید حدود ۱۵۰ ـ ۲۰۰ میلیون نهال درخت بکاریم و اگر این اتفاق بیوفتد به حد متوسط می‌رسیم و در این صورت یک وضعیت خوبی خوب و قابل قبولی خواهیم داشت.
وی در باره‌ی مالچ‌پاشی نیز گفت: در شمال استان برنامه مالچ‌پاشی همچنان ادامه دارد و حدود ۲ هزار هکتار برنامه کاری ۱۴۰۱ است که تقریبا برنامه‌ش در حال اجرا است.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=102201
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.