معطلی چندباره سرمایه‌گذار خارجی در پروژه صاروج پارس


تذکر دوباره دادگستری به شهرداری در مورد پروژه صاروج

معطلی پروژه صاروج پارس در شهر کرمان آنقدر طولانی و پیچیده شده که رییس کل دادگستری استان هم در تذکر دوباره به مدیریت شهری می‌گوید اولا مبنا را بر صلاح شهر و مردم بگذارند و سپس مراقب حیثیت کشور هم باشند چون سرمایه‌گذار خارجی مدام در حال رفت و آمد است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، به دنبال تاخیر چند ساله در اجرای پروژه صاروج پارس، پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کرمان در خبری اعلام کرده که پیگیری این پروژه در نشستی با حضور مسئولان قضایی در دستور کار بوده و حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس کل در نشست ستاد استانی اجرای کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی تاکید کرده است: ارتباطات خوب فرهنگی و اجتماعی بین ایران و سرمایه گذار خارجی پروژه صاروج پارس وجود دارد؛ دستگاه قضایی استان کرمان نیز همواره برای رفع مشکلات این پروژه پای کار بوده و وقت زیادی صرف شده که این پروژه بتواند در کرمان به بهره برداری برسد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی بر ضرورت تکمیل هرچه سریع تر پروژه صاروج پارس که با مشارکت سرمایه گذار عمانی در حال احداث است بر مبنای همکاری و همراهی مسئولان با سرمایه گذاران خارجی تاکید کرد و گفت: در پروژه صاروج پارس موضوع حیثیت جمهوری اسلامی ایران در میان است و با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارجی این پروژه مدام در حال رفت و آمد هستند، نباید کاری کرد که از سرمایه گذاری در استان کرمان و کشور منصرف شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر باید صرفه و صلاح شهرداری و مردم را مد نظر قرار دهند، عنوان کرد: در زمینه اجرای تعهدات شهرداری در قرارداد پروژه صاروج پارس باید به نحوی اقدام شود که روند تکمیل این پروژه در سریعترین زمان ممکن ادامه یابد زیرا هرچه این پروژه به طول بیانجامد جز ضرر، رهاوردی برای طرفین سرمایه گذاری ندارد و جلو ضرر از هر جا گرفته شود، منفعت است.

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که پروژه صاروج پارس یک نیاز برای شهر کرمان است زیرا با بهره برداری از این پروژه، در قلب شهر کرمان پارکینگی امن و استاندارد وجود خواهد داشت که ۲ هزار خودرو می‌توانند از آن استفاده کنند و با بهره برداری کامل از آن می‌توان فرهنگ استفاده از پارکینگ را نیز در شهر کرمان توسعه داد.

حمیدی در عین حال گفت: مردم باید بدانند که پروژه صاروج پارس تنها در پارکینگ خلاصه نمی‌شود و در حقیقت یک مجتمع مفرح و تجاری است که نیازهای تمامی سنین در آن دیده شده است و از این رو باید دست به دست هم دهیم تا سریعتر نتیجه دهد.

وی یادآور شد: در مسیر حمایت از اجرای این پروژه باید بر مبنای آینده نگری اقدام کرد تا با ایجاد رغبت در بین سایر سرمایه گذاران، زمینه جذب سرمایه گذاری‌های جدید به منظور رفع مشکلات موجود شهر از جمله در حوزه‌های ترافیکی، اقتصادی و غیره فراهم شود.

به گفته رییس‌کل دادگستری استان کرمان هزینه کردن (شهرداری) برای تکمیل پروژه‌ها که منجر به امید آفرینی در بین مردم شود، هزینه نیست و نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر همفکری و هماهنگی به منظور پیشبرد اهداف مشترک در مسیر توسعه استان تاکید کرد و ادامه داد: امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی دنبال منزوی کردن ایران هستند و برای نیل به این اهداف شوم خود در حوزه سرمایه گذاری‌های خارجی در بین سرمایه گذاران رعب و وحشت ایجاد می‌کنند تا جرات نکند وارد ایران شده و سرمایه گذاری کنند و توطئه‌های تبلیغاتی و تحریم‌ها نیز در همین راستا بر کشور تحمیل می‌شود و به منظور خنثی کردن این توطئه‌ها باید در کشور به گونه ای عمل کنیم که اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیش از پیش جلب شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان، بهره برداری از پروژه‌های بزرگ در دست احداث را موجب توسعه امیدواری و نشاط مردم و جوانان دانست و گفت: هزینه کردن برای تکمیل پروژه‌ها که منجر به امید آفرینی در بین مردم شود، هزینه نیست و نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود و در آینده محصول شیرین آن را در دستگاه قضایی اجرایی و … خواهیم دید و با افتتاح این پروژه‌ها مشارکت اجتماعی مردم در اجرای سایر پروژه‌ها نیز توسعه می‌یابد.

مرداد ماه سال ۱۴۰۱ نیز رییس‌کل دادگستری کرمان ضمن دادن اطمینان به سرمایه گذار عمانی در اجرای پروژه صاروج پارس بابت حمایت قضایی، گفته بود شهرداری به تعهداتش به طور کامل عمل نکرده و باید به آن عمل کند.

احداث پروژه برج تجاری، تفریحی و پارکینگ صاروج پارس ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۳ در مکانی با عنوان گودال خشت‌مال‌ها در کرمان آغاز شد و این مکان از لحاظ بهداشتی و امنیتی سال‌ها معضل جدی برای شهر کرمان محسوب می‌شد که پس از پشت سر گذاردن موانع قانونی بسیار زیاد، وارد مدار ساخت و ساز شد.

با عقد قرارداد بین شرکت صاروج پارس و شهرداری کرمان طبق این قرارداد، شهرداری موظف شد زمین و پروانه ساخت در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد و سرمایه‌گذار موظف شد ۲ هزار و ۴۰۰ پارکینگ بسازد و به شهرداری واگذار کند.

بدو آغاز پروژه صاروج پارس قرار بود با سرمایه گذاری خارجی که شرکتی از کشور عمان است ۲۵۰ میلیون دلاری و در ۲ فاز احداث شود و فاز نخست این پروژه با ۱۴۰ میلیون دلار و فاز دوم آن نیز با ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری برسد. با وجود برخی مخالفت‌های بعضی مدافعان بافت تاریخی شهر کرمان گفته می‌شود در احداث این ساختمان تمامی ضوابط مربوط به بافت قدیم شهر کرمان نیز رعایت شده است و این پروژه در ارتفاع مجاز احداث می‌شود.

اختلاف نظر میراث فرهنگی برسر نحوه احداث این پروژه نیز خبرساز بوده اما مرجع قضایی به نفع پروژه رای صادر و اعلام کرده که مقررات نقض نشده است.

پروژه صاروج پارس از مدتها قبل به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها با مشکلاتی در روند اجرا روبه رو شده بود که قرار بود این موارد برطرف شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=104914
2 نظرات
  1. پوریا می گوید

    پروزه ساروج پارس به شرکتی واگذار گردیده که هیچ کدام از روسا و کارمندان و کارگران آن متخصص نیستند و طبق معمول با زد وبند و رابطه واگذار شده است از شرکتی که مدیر آن دیپلم بهداشت زمان قدیم دارد و کارمندانی که همگی طبق روابط استخدام شده اند بیش از این انتظار نمیرود

  2. پوریا می گوید

    پروزه ساروج پارس به شرکتی واگذار گردیده که هیچ کدام از روسا و کارمندان و کارگران آن متخصص نیستند و طبق معمول با زد وبند و رابطه واگذار شده است از شرکتی که مدیر آن دیپلم بهداشت زمان قدیم دارد و کارمندانی که همگی طبق روابط استخدام شده اند بیش از این انتظار نمیرود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.