جدال بر سر نرخ عوارض و پروانه های ساختمانی شهرداری کرمان

به نظر می رسد جلسات آرام و بدون تنش شورای شهر کرمان در حال تبدیل به جلساتی پر از تنش شده است.که با توجه به شواهد دلیل این تنش ها حضور دو عضو جدید شورای شهر کرمان است که می خواهند مصوباتی که اکثریت اصلاح طلب شورای شهر به تصویب رسانده اند را به چالش بکشند. نرخ عوارض و پروانه های ساختمانی یکی از دلایل تنش این هفته در شورای شهر کرمان بود.

نشست عمومی شورای شهر کرمان درحالی برگزار شد که«رامین ارجمند کرمانی» نائب رییس شورای شهر در  نطق قبل از دستور خود  در خصوص نرخ عوارض و پروانه های شهرداری کرمان صبحت هایی را مطرح کرد.

به گفته ارجمند درگذشته قیمت منطقه‌ای، مبنای صدور پروانه ساختمان بود اما از سال ۹۴ به بعد ارزش معاملاتی مبنا قرار می گیرد و به نوعی بر اساس قیمت روز حساب می شود.

این عضو شورای شهر کرمان این شیوه جدید نرخ عوارض و پروانه های شهرداری کرمان را ماحصل مصوبه هیات دولت دانست و گفت: این قانون در سال 94 ابلاغ شده و لازم الاجرا است. به گفته وی  این افزایش  نرخی که رخ داده است مبنای قانونی دارد و به نوعی در بسیاری از شهرهای کشور همین قضیه رایج است و عموم شهرداری‌ها به آن عمل می‌کنند.

این صحبت ارجمند، مویدی عضو اصولگرای شورای شهر کرمان را بر آن داشت که نسبت نحوه نرخ عوارض حرف هایی را بزند.

مویدی خطاب به ارجمند گفت: «در سال 94 این قانون مصوب شده ولی بنده که سابقه حضور در شورای شهر چهارم را نیز دارم این مصوبه را اجرا نکردیم و اتفاق خاصی هم رخ نداد».

ارجمند خطاب به مویدی گفت: این که شما قانون مصوب کشور را اجرا نکردید، بحثی جدا است ولی ما نمی توانیم قانون مصوب کشور را که لازم الاجرا است، اجرا نکنیم.

مویدی در ادامه یادآور شد: قانون به شورا این اختیار را داده  که نرخ های مصوب را کاهش دهد و  من از وجود چنین تبصره و قانونی که آقای ارجمند می گوید، بی خبر هستم.

در نهایت فرشاد رییس شورای شهر گفت: شورای شهر کرمان  کمیته تخصصی در این خصوص تشکیل داد و ضریب های کاهنده ای  را در نظر گرفت و به کمیته انطباق فرمانداری فرستاد اما فرمانداری آن را تایید نکرد که  ما باز هم در مورد مصوبه اصرار کردیم و مصوبه را به شورای حل اختلاف فرستادیم.

به گفته فرشاد پس از آن بر اساس اختیاراتی که وزارت کشور به استانداری داده است، قرار شد  ضریب کاهنده برای کاهش نرخ عوارض و پروانه های ساختمانی در نظر گرفته شود که منتظر ابلاغ این نامه توسط استانداری هستیم. وی با اعلام این خبر که مصوبه به زودی از استانداری ابلاغ می شود، گفت: به محض این‌که استانداری این مصوبه را به ما ابلاغ کند، به شهرداری ابلاغ می‌کنیم و در مصوبه هم خواهیم آورد کسانی که از اول سال با قیمت غیرتعدیل شده مبلغی را پرداخت کردند به آنها برگردانده شود.

 توضیح شهردار در مورد نیروهای شهرداری

اما صحبت های جنجالی مویدی به همین مورد ختم نشد، این بار مویدی تیر خود را به سمت عالم زاده، شهردار کرمان نشانه گرفت. مویدی معتقد است  «طبق گزارشات واصله، از زمان تصدی آقای عالم زاده بر شهرداری ،تعدادی نیرو در شهرداری تحت عنوان مشاور ، قراردادی و مامور به خدمت دعوت به کار شدند که این خلاف قانون است».

او از رییس شورای شهر درخواست کرد  تا شهرداری اطلاعات افرادی که تحت هر عنوانی مشغول به کار شده اند را با ذکر سوابق قبلی و مسئولیت فعلی به شورای شهر ارائه دهد.

این صحبت مویدی شهردار کرمان برآن داشت که پاسخ بلند بالایی بدهد.

عالم زاده  خطاب به مویدی گفت در سنوات گذشته که  ۸۵۰ نفر وارد بدنه شهرداری کرمان شدند،  شورای شهر کجا بود که بیاید و ببیند این قراردادی ها چه شده اند؟

به گفته شهردار کرمان در زمان حضور او در شهرداری حتی یک نفر هم وارد این سازمان نشده است مگر نقل و انتقالات درون سازمانی که آن هم بیش از 15 نفر نیستند.

شورای شهر کرمان به دنبال احیا و نگهداری جنگل قائم

یکی از مصوباتی که در صحن علنی به رای گیری گذاشته و تمامی اعضا بر آن اتفاق نظر داشتند طرح سامان دهی  آبیاری درختان جنگل قائم به شیوه آبیاری تحت فشار بود.

خدادادی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان در خصوص این مصوبه گفت: جنگل قائم ۲۵۸ هکتار فضای سبز دارد برای آبیاری تحت فشار پیش بینی می شود حدود  ۶ میلیارد ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شود،این عدد برای شهرداری چیزی نیست ولی در عوض یکی از سرمایه های شهر کرمان حفظ می شود.

در نهایت اعضا مصوب کردند همزمان با مجهز کردن جنگل قائم به این سیستم آبرسانی، طرح احیای جنگل قائم  هم ارائه شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33797
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.