قفل ۴۰ساله مسائل فرش کرمان


رئیس اتاق بازرگانی: مشکلات فرش، مشکلات ۴ دهه قبل است که حل نشده

“مشکلات فرش در کرمان ۴۰ساله شده” این کلیدی‌ترین جمله رئیس اتاق بازرگانی کرمان در کارگروه فرش دستباف استان بود. برخلاف جلسه پیش که در اتاق بازرگانی با موضوع فرش تشکیل شد، این بار رافع، رئیس مرکز ملی فرش کرمان در سومین کارگروه فرش دستباف استان حضور یافت.

به گزارش «کرمان نو» مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان در ابتدای نشست سومین کارگروه فرش دستباف استان کرمان با اشاره به ارائه مصوبات شورای گفت‌وگو گفت: مدیرکل اسبق بازرگانی که تا سال ۶۱ مسئولیت حوزه بازرگانی استان را بر عهده داشته نقل می‌کرد که مسائل حوزه فرش همین بوده و حل نشده و بحث جدیدی وجود ندارد.
طبیب‌زاده با بیان اینکه فرش در کل کشور آسیب‌دیده و در کرمان این آسیب بیشتر بوده است، گفت: هیچ‌وقت تعهداتی که در جلسات داده شده، انجام نشده و نتیجه‌ای حاصل نشده است.
به گفته او اکنون فرش به اولویت چندم در تأمین ارز بدل شده است، پیشنهاد داد کارگروهی با موضوع فرش در استان برای پیگیری مصوبات و مراحل اجرایی را داد.
طبیب‌زاده ابراز داشت: اتاق بازرگانی به‌عنوان مرکز تخصصی و کارشناسی می‌تواند مشاور خوبی برای مرکز ملی فرش باشد تا راهکارها را به شکل کارشناسی شده ارائه دهد. بیمه، مشکل مواد اولیه و نبود بازاریابی از پرتکرارترین مسائلی بود که در این جلسه تکرار شد.
طبق آماری که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این جلسه ارائه داد در استان کرمان حدود ۷۰ هزار بافنده فرش داریم که ۵۰ هزار نفر کارت بافندگی دارند. از این تعداد تنها ۱۸ هزار نفر بافنده در استان کرمان بیمه عشایری و روستایی و یا تأمین اجتماعی هستند.

فرهنگسرا و موزه قالی نیاز داریم

حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز در این جلسه با بیان اینکه ما فرهنگسرا و موزه قالی نیاز داریم، گفت: شرکت فرش کرمان به‌عنوان فرهنگسرای قالی و فرش می‌تواند فعالیت کند تا محلی برای گفتمان‌سازی حوزه فرش باشد، اما این مجموعه ۲۰ سال مصوباتی داشته که عملیاتی نشده است.
امیر حسن‌زاده بر توجه به بیمه قالیبافان و راه‌اندازی نمایشگاه فرش در راستای رفع مسائل و مشکلات زنجیره فرش تأکید کرد و ابراز داشت: برای برگزاری هفته قالی کرمان در تهران هم کارهایی را آغاز کرده‌ایم و از ظرفیت مرکز ملی فرش برای برگزاری این برنامه بهره می‌بریم. به گفته او ۷۰ هزار نفر بافنده در استان کرمان ثبت‌نام کرده‌اند که حداقل ۲۰ هزار بافنده فعال هستند.

اشتغالی در خصوص فرش ایجاد نشده است

طباطبایی، مدیرکل امور بانوان استانداری کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه سال‌های سال مشکلات بیان شده؛ اما همچنان هست، گفت: ما تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش با فنی و حرفه‌ای داشتیم؛ اما متأسفانه برای گلیم فقط ۲ نفر ثبت‌نام کردند و برای مانتودوزی بیش از ۳۰ نفر و این نشان‌دهنده این است که صنایع‌دستی استان دیده نشده است و اشتعالی در زمینه فرش ایجاد نشده که مردم استقبال نمی‌کنند.

رضا بهرامی عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: کرمان به‌عنوان خاستگاه فرش دستباف است، اما فرش کرمان وضعیت خوبی ندارد، به علت اینکه شاید نتوانسته‌ایم، بافنده، صادرکننده و تولیدکنندگان را حمایت کنیم.
او با تأکید بر اینکه احتیاج داریم شرکت فرش را به‌عنوان نمایشگاه فرش داشته باشیم، ادامه داد: فرش کرمان در دنیا زبانزد است و می‌خواهیم موزه فرش راه‌اندازی شود تا آنچه از فرش کرمان در خانه کرمانی‌ها مانده است را بیاوریم و زنجیره تولید به نمایش درآوریم و مکان مناسبی برای معرفی قالی کرمان به گردشگران داشته باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109842
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.