رئیس مرکز ملی فرش:


کرمانی‌ها در برنامه‌ها مشارکت نمی‌کنند

رئیس مرکز ملی فرش ایران با حضور در سومین کارگروه فرش دستباف که در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد از عملکرد کرمانی‌ها در حوزه فرش انتقاد کرد.

به گزارش «کرمان نو»، «فرحناز رافع» با بیان اینکه کرمان خاستگاه فرش ایران بوده و قبلاً دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است، گفت: الان فقط فرش راور حرف اول را می‌زند و باید قبل از هر کاری جایگاهتان را با فرهنگ‌سازی با همه ابزار و امکانات احیا کنید.
رافع با بیان اینکه تاکنون ۱۵ کارگزار تخصصی فرش در کشور راه‌اندازی شده و بیش از ۱۰ هزار شناسه فرش صادر شده است، به‌صراحت اعلام کرد که حتی یک تولیدکننده در کرمان شناسه کالا نگرفته و کارگزار تخصصی فرش هم در استان کرمان نداریم.
رئیس مرکز ملی فرش با انتقاد نسبت به عدم مطالبه‌گری کرمانی‌های فعال در حوزه فرش ابراز داشت: چرا در ستاد راهبری فرش از کرمان نماینده‌ای نداریم؟ شما فعالان حوزه فرش حضورتان در کنار ما مستمر نبوده است، ارتباط با سازمان صمت و مرکز ملی فرش را تقویت کنید و برای توسعه قالی کرمان می‌توانید از تسهیلات بهره بگیرید.
او همچنین در این جلسه بر استفاده از ابزارهای مدرن برای معرفی فرش کرمان تأکید کرد و بیان داشت: اکثر استان‌ها در سال گذشته جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش را برگزار کردند. اما این جشنواره در استان کرمان برگزار نشد و امسال دغدغه همه مدیران استان این است تا این جشنواره با استفاده از ابزارهای نوین برگزار شود.
رافع با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ سال از عمر فرش ایرانی می‌گذرد و هیچ‌گاه از مشاهیر فرش تجلیل نکردیم، گفت: در این دوره آیین تجلیل مشاهیر برگزار شد؛ اما از بین کرمانی‌ها فردی را نداشتیم و کرمانی‌ها در برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.
رافع با بیان اینکه فرش‌های ماشینی گاهی از فرش‌های دستباف کرمانی گران‌تر است، ابراز کرد: قالی کرمان با بازاریابی مناسب می‌توان بازار داخلی را از آن خود کند.
او با بیان این جمله که وقتی بتوانیم فرش را بفروشیم، مشکل تولید و مواد اولیه برطرف می‌شود، گفت: مشکل اصلی ما در زمینه فروش است و یکی از تولیدکنندگان بزرگ قالی کشور این قول را داده است تا سه هزار شغل جدید در قالب کارگاه‌های متمرکز قالیبافی در استان کرمان ایجاد کند.
رئیس مرکز ملی فرش با اصرار بر ایجاد کارگاه‌های فرش متمرکز، گفت: در این کارگاه‌ها تولید بهتری صورت می‌گیرد، حضور جوانان بیشتر است و ذائقه مردم را با کمک تولیدکنندگان به‌روز می‌شود.

شرکت ملی فرش به بخش خصوصی واگذار شود

استاندار کرمان در سومین کمیته فرش دستباف که با حضور رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران برگزار شد، تنها راه احیای شرکت فرش را واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام کرد.
محمد مهدی فداکار با بیان اینکه تعیین‌تکلیف ساختمان شرکت فرش کرمان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: دولت نمی‌تواند از این ساختمان نگهداری کند و بایستی در قالب قرار داد بخشی از این ساختمان موزه و برای کاربری گردشگری استفاده شود.
او همچنین پیشنهاد داد که طی فراخوانی از مردم خواسته شود تا ابزارهای مرتبط با قالیبافی را در اختیار این موزه قرار دهند. همچنین علاوه بر موزه بخشی از این ساختمان دار قالی برپاشود و با گذاشتن ۳۰ دار قالی زمینه قالیبافی تا ۱۰۰ نفر بافنده فراهم شود.
فداکار با بیان اینکه فرش یک ظرفیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای کرمان است که نقش زیادی در زندگی روزمره مردم کرمان داشته و درآمد بسیاری از روستاها از قالیبافی بوده است، گفت:  شرایط خوب قالی کرمان به دلایل زیادی از دست رفته است.
استاندار در این جلسه بر تعیین‌تکلیف بیمه بافندگان، تامین مواد اولیه  و بازاریابی و فروش  تاکید کرد و ابراز داشت: اگر مشکل بیمه بافندگان برطرف شود می‌توان اقدامات خوبی برای گسترش کارگاه‌های قالیبافی در استان کرمان انجام داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109846
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.