30درصد مرغ شمال استان در واحدهای غیربهداشتی تولید می‌شود

30درصد مرغ شمال استان در واحدهای غیرمجاز تولید می‌شود. این در حالی است که در چند سال گذشته 80درصد مرغ کرمان، از این واحدها تامین می شد. با توجه به غیربهداشتی بودن واحدهای غیرمجاز، مسوولین هنوز نتوانسته‌اند اقدامی در جهت ساماندهی و یا حذف آن‌ها انجام دهند.

کرمان نو| 10 شهریور‌ماه بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار استان، مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان در خصوص واحدهای غیرمجاز مرغداری گفت:« این واحدها ۳۰درصد تولید را بر عهده  و در شرایط نامناسبی از نظر بهداشتی قرار دارند و گاهی تلفات بالای این واحدها، مرغداری‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار می دهد.»

این صحبت نشانگر این است که بازار مرغ استان در خطر تهدید جدی قرار دارد و این درحالی است که به گفته همین مقام مسوول، چندین سال است که واحدهای غیرمجاز شناسایی شده‌اند، اما زور کسی به آن‌ها نمی‌رسد.

تخلف از خودی است

این طور که مدیرکل دامپزشکی شمال استان به«کرمان نو» می‌گوید:«واحدهای مرغداری دارای پروانه، تحت نظارت دامپزشکی و نظام مهندسی هستند، اما تعدادی مرغداری‌ هم در سطح استان وجود دارد که از سال‌های گذشته بدون مجوز احداث شده‌اند و در عین حال مشغول  پرورش طیور گوشتی هستند.»

«حسین رشیدی» ادامه داد: «سال قبل، وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد، این واحدها باید تعیین تکلیف شوند و اگر شرایط مورد نظر را داشتند ، پروانه بگیرند، در غیر این صورت تعطیل شوند. به همین دلیل این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است، چند جلسه هم در این راستا تشکیل شده است.»

«رشیدی» در خصوص چگونگی کار این واحدها توضیح داد:«جوجه این واحدها از طریق کانال‌های غیررسمی تهیه می‌شود، متاسفانه در سطح کشور، تولیدکنندگان جوجه یک روزه، به صورت غیرقانونی جوجه را در اختیار این واحدها قرار می‌دهند. بعضی از تولیدکنندگان مجاز هم که ظرفیت 50هزاری در سطح استان دارند، 10هزار جوجه خود را به واحدهای غیرمجاز می‌دهند.»

به گفته « رشیدی» دومین تخلف این است که، خوراک دامی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شود از طریق شرکت تعاونی و توزیع‌کنندگان دامی در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد.

شرایط بد بهداشتی واحدهای غیرمجاز

وی همچنین از وضعیت بهداشتی واحدهای غیرمجاز گلایه کرد و گفت: «این واحدها شرایط بهداشتی برای پرورش طیور را ندارند. اگرچه تولید این واحدها بین هزار تا 10هزار مرغ است، اما مرغ تولیدی این واحد ها به دلیل ضدعفونی نادرست در خطر عوامل بیماری‌زا قرار دارد. از نظر مکانی هم این واحدها در وضعیت درستی به سر نمی‌برند، نه تنها دارای ساختمان‌های قدیمی هستند بلکه با مناطق روستایی هم فاصله استانداردی ندارند. همچنین در شرایط جوی مختلف مانند گرما تلفات این مرغداری‌ها بالا است و تلفات را در جاده  رها می‌کنند.»

رحم مسوولان به واحدهای غیرمجاز

«رشیدی» معتقد است:«حالا که تب و تاب کمبود مرغ برطرف شده، بهتر است، واحدهایی که قابلیت دریافت پروانه دارند زیرنظر مجموعه دستگاه‌های نظارتی کارخودشان را ادامه دهند. با مواردی هم که نمی توانند مجوز بگیرند، برخورد شود. مسوولین استان در این رابطه دست به عصا راه می روند زیرا تعدادی از مرغداری ها به دلیل کوچک بودن فضا و همچنین نیروی کار زیاد، پس از تعطیلی دچار مشکل می ‌شوند. به رغم این که سالهاست، نسبت به ساماندهی  مرغداری ها هشدار داده شده، اما زمانی که قصد برخورد با آن ها پیش‌ می‌آید، صاحبان مرغداری دست به گریبان نماینده و مسوولین شده و اعلام می‌کنند اگر این واحدها تعطیل شوند، بیکار می‌شویم.»

با توجه به این که واحدهای پرورش طیور صنعتی ظرفیت 20 تا 100هزار قطعه‌ای دارند و دارای سالن‌های مناسب هوادهی هستند، مدیرکل دامپزشکی شمال کرمان می گوید:« راندمان تولید در واحدهای صنعتی مناسب است و به این 25 تا 30درصد تولید در واحدهای غیرمجاز احتیاجی نیست. به گفته «رشیدی» 30 درصد تولید واحدهای غیرمجاز وارد بازار می‌شود که خود تهدید بزرگی است. علاوه بر این بخشی از این تولیدات از استان خارج می‌شوند.»

«رشیدی» در پاسخ به این سوال که آیا این واحدها شناسایی شده اند یا خیر توضیح داد: «تقریبا همه محل های غیرمجاز مشخص و شناسایی شده اند. بعضی از آن‌ها در شهرستان کرمان در اطراف کوه بادامیه،چشم گز و بی‌بی حیات قرار دارند.»

80درصد مرغ تولیدی از واحدهای غیرمجاز در سال‌های گذشته

معاون دامی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان در خصوص وضعیت مرغداری‌های غیرمجاز به ما گفت: «دوران شروع کار این مرغداری‌ها به سال های گذشته برمی‌گردد و مختص الان نیست، درواقع 80درصد مرغ تولیدی استان از همین واحدها تامین می‌شد که طی 6، هفت سال گذشته به 30درصد رسیده است.»

«علی باقری» ادامه داد: « در چند سال گذشته بسیاری از واحدهای غیرمجاز جابه‌جا یا نوسازی شدند و مجوز دریافت کردند، اگرچه این روند ادامه دارد، اما مشکلات هم رو به افزایش است. مسایل زیست محیطی یکی از این موارد است، بعضی از این مرغداری‌ها در مناطق مسکونی قرار دارند که محیط زیست اجازه فعالیت به آن‌ها را نمی‌دهد. برخی از این واحدها هم روی زمین‌های تصرفی مشغول به کار هستند و سندی ندارند که این موضوع هم به سال های قبل بر می‌گردد.»

«باقری» توضیح داد: « با توجه به شرایط اقتصادی و تقاضایی که به دلیل قیمت گوشت سفید وجود دارد در تلاشیم که این واحدها از چرخه تولید حذف نشوند و شرایط استاندارد را برای آن ها محیا کنیم تا بتوانند به صورت قانونی کار خود را ادامه دهند.»

به گفته معاون دامی جهاد کشاورزی، این واحدها در سطح شمال استان پراکنده هستند و تقریبا به 300واحد می‌رسند، در عین حال ظرفیت تولیدشان هم کم است.

سوخت به شرط اصلاح

وی ادامه داد: «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ما را موظف کرده که گازوییل را در اختیار این واحدها قرار ندهیم، جهاد کشاورزی هم به این واحدها اعلام کرده، در صورتی به آن‌ها سوخت داده می شود که اقدام به  اصلاح  واحدهای مرغداری خود کرده باشند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=34721
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.