معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مطرح کرد


ساماندهی مشاوران املاک با طرح الزام ثبت رسمی معاملات

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: ساماندهی مشاوران املاک از موارد مورد تأکید است و روند به نحوی خواهد بود که سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در مراسم معرفی مدیرکل جدید ثبت‌اسناد و املاک کرمان گفت: مهم‌ترین چالش حوزه املاک کشور، وجود نقل‌وانتقال عادی در کشور و وجود اسناد مشاعی است و این مشکلات موجب بروز مسائل زیادی برای حاکمیت شده است و یکی از این موارد افزایش حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی است.

 او افزود: باتوجه‌به تکلیف قانونی تعیین شده برای سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به‌منظور اجرای طرح حد نگار، وجود اسناد مشاعی و نقل‌وانتقال اسناد عادی از دلایل توقف این برنامه بوده است.

 کشاورز با اشاره به اینکه بخشی از پول‌شویی‌ها و کلاهبرداری و شناسایی‌نشدن مالکان واقعی از سوی سازمان ثبت ناشی از نقل‌وانتقالات عادی در کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: طرح الزام ثبت رسمی معاملات تدوین شده و در دی‌ماه پارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است و در حال طی مراحل مربوطه است.

 او بیان کرد: با عنایت به اینکه بخشی از اراضی و املاک کشور فاقد سند هستند، در طرح الزام ثبت رسمی به نحوی پیش‌بینی‌شده که این موانع از میان برداشته شوند.

 معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور تصریح کرد: ساماندهی مشاوران املاک نیز از موارد مورد تأکید است و روند به نحوی خواهد بود که سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

 او بیان کرد: در آزمون اخیر ۹ هزار و ۵۳۴ نفر برای دفاتر اسناد رسمی پذیرفته شده‌اند و بدین منظور تسهیل تنظیم اسناد رسمی نیز در اولویت قرار گرفته است.

 کشاورز ضمن بیان اینکه یکی از ابزار توسعه اسناد رسمی، داشتن اسناد مالکیت است، گفت: در بخشی از اراضی از اسناد مالکیت برخوردار نیستیم و عمده این اراضی به‌صورت مشاعی در دست مردم قرار گرفته است.

 او با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها طی پارسال برای ۴۰ درصد از ۱۸ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور سند کاداستری صادر شود، بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷ میلیون هکتار تثبیت مالکیت و صدور اسناد رسمی انجام شده و در این زمینه تحقق ۴۲.۲ درصدی برنامه‌ها حاصل شده است و استان کرمان نیز در این مسیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107566
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.