نوروز و اتفاق قابل پیش‌بینی؛ کرونا اوج گرفت| چه کسی مقصر است؟

تعطیلات کار خودش را کرد و آغاز موج جدید کرونا که قابل پیش‌بینی هم بود رسما در کشور اعلام شد؛ اما به راستی مقصر بالا رفتن آمارها کیست؟ مردم یا دولت؟

موج جدید کرونا در کشور آغاز شد. رییس علوم پزشکی کرمان هم امروز از آغاز موج جدید کرونا در استان خبر داد. خبری که با توجه به آمار روزهای گذشته و شروع این موج از غرب و مرکز کشور دور از انتظار نبود.

روزهای پایانی اسفند ۹۹ وضعیت کرونا در کشور به ثبات نسبی رسیده بود. در استان کرمان هم ۱۲ شهر آبی و ۱۱ شهر زرد بود و هیچ شهری با وضعیت نارنجی وجود نداشت. حالا اما در آخرین به روز رسانی نرم افزار ماسک ۱۷ شهر در استان کرمان زرد، ۲ شهر نارنجی و تنها ۴ شهر آبی هستند.

کاهش شهرهای آبی در کرمان| ارزوئیه هم زرد شد

گزارش‌های علوم پزشکی نیز به خوبی بالا رفتن آمار را نشان می دهد. آن طور که دکتر رشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفته مجموع بیماران با تست مثبت و مشکوک جمعه سیزده فروردین ۳۹۳ نفر بوده و الان از مرز ۴۰۰ نفر گذشته؛ در حالی که این آمار هفته اول تعطیلات ۲۸۰ نفر بود.

آغاز موج جدید کرونا در کرمان| بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند

اما سوال اینجاست. مردم یا مسئولان؟ مقصر بالا رفتن کرونا چه کسی است؟

مسئولان وزارت بهداشت پیش از تعطیلات نوروز بارها اعلام کردند که مردم قید سفرهای نوروزی را بزنند. با این حال آمارها نشان می‌داد در تعطیلات نوروز ترددهای جاده‌ای نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش پیدا کرده و قریب به ۱۵ هزار نفر با تست مثبت به سفر رفتند.

در آن سو وزیر بهداشت روز گذشته در متنی که به نظر می رسید خطاب به ستاد کرونا است نسبت به بی توجهی به توصیه های پزشکی انتقاد کرد.

او نوشت: گفتیم مهلت بدهید تا مثل سال قبل از فرصت تعطیلات سال نو استفاده کنیم و با سفر بیماری از نقاط گرفتار به مراکز پاک تر منتقل می‌شود.

نمکی در این متن به اقتصاد گردشگری هم اشاره‌ای کرد و نوشت: اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی اهمیت نیست.

در این بین صحبت های ضد و نقیض رییس جمهور نیز قابل تامل است. روحانی که هفتم فروردین گفته بود به نظرم پیک این بیماری با وجود همه جهش‌های مختلف ویروس تمام شده، امروز از آغاز پیک در ۲ استان خبر داد.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان: مقصر همه هستند

دکتر حمید شریفی اپیدمیولوژیست دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان معتقد است یک نفر را نمی‌توان مقصر بالا رفتن آمارها اعلام کرد. مقصر همه هستند تک تک مردم و دولت.

دورهمی‌های خانوادگی، سفرهای داخلی و خارجی، خریدهای نوروزی قبل از سال از مواردی است که او به آن اشاره می کند.

از طرفی خستگی مردم هم مورد دیگری است که دکتر شریفی از آن یاد کرد: «مردم هم خسته شده اند. مردم را ۲ تا ۳ ماه می توان با تحکم کنترل کرد. اما وقتی یک سال و نیم دغدغه نان و آرامش دارند کسی گوش نمی کند؛ که در این مورد هم  بحث مشکلات روانی وجود دارد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67659
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.