افزایش تحصیلات تاثیری در بهره‌وری نیروی کار استان نداشت


نیمی از زنان جوان استان بیکارند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضمن انتقاد از روند بهره‌وری در استان به صراحت می‌گوید: با وجود افزایش سهم تحصیل‌کرده‌ها در بازار کار ، ما نقش اموزش و تحصیلات را در بهره‌وری نیروی کار نمی‌بینیم و بهره‌وری نیروی کار در استان کاهشی بوده است.

۴۴.۴ درصد از زنان ۱۸ تا ۳۵ سال استان بیکارند. این امار براساس داده‌های مرکز امار ایران در تابستان ۱۴۰۱ است که توسط ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سومین کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری قرائت می‌شود.

در حالی قریب به نیمی از زنان جوان استان بیکارند که این درصد در متوسط کشور حدود ۲۹.۳ درصد است. روند نرخ بیکاری زنان اما گویای بهبود شرایط بازار کار است، چنان چه نرخ بیکاری زنان ۱۸ تا ۳۵ سال در فصل بهار عدد ۴۶.۶ درصد بوده که حدود ۲ واحد درصد بیشتر بوده است.

طبق این گزارش نرخ بیکاری کلی استان از عدد ۱۱.۱ درصد در تابستان گذشته به ۸.۱ درصد در تابستان امسال رسیده است که نشانی از بهبود شرایط در بازار کار است. حال انکه در این فصل نرخ رشد اشتغال(۲.۶) بیشتر از نرخ رشد جمعیت فعال(۱.۹) بوده است.

طبق امار علی‌رغم افزایش اشتغال در استان و حتی افزایش سهم تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی در جمع شاغلین، بهره‌وری نیروی کار در استان کاهش یافته است. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های آماری نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه سهم شاغلین دیپلم و بالاتر از ۴۰.۵ درصد در سال ۹۰ به ۵۱ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده، متوسط رشد بهره‌وری نیروی کار در استان طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ منفی بوده است.

جعفر رودری ، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضمن انتقاد از روند بهره‌وری در استان به صراحت می‌گوید: با وجود افزایش سهم تحصیل‌کرده‌ها در بازار کار ، ما نقش اموزش و تحصیلات را در بهره‌وری نیروی کار نمی‌بینیم و بهره‌وری نیروی کار در استان کاهشی بوده است.

کاهش بهره‌وری نیروی کار در بخش کشاورزی حتی حادتر از سایر بخش‌ها بروز کرده است. در حالی که متوسط بهره‌وری کشور در برنامه ششم نسبت به برنامه پنجم توسعه افزایش داشته و به عدد ۱۲۱ رسیده است، بهره‌وری نیروی کار شاغل در بخش کشاورزی استان به شدت کاهش داشته است.

طبق امار ارائه شده در این جلسه علی‌رغم افزایش اشتغال بخش کشاورزی طی برنامه ششم و پنجم توسعه، بهره‌وری نیروی شاغل در این بهش از ۱۲۶ به ۱۰۴ رسیده است. این کاهش شدید بهره‌وری شاغلین بخش کشاورزی از دید رودری به علت خسارات بخش کشاورزی طی‌ سال‌های ۹۶ به بعد است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98349
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.