نشانه‌های از حضور هخامنشيان در کرمان پیدا شد


کشف ۲ پایه ستون‌ سنگی تاریخی در بافت

۲ پایه ستون‌ سنگی تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در شهرستان بافت کشف شد؛ رضا ریاحیان، باستان‌شناس می‌گوید: این ستون‌ها شناخت ما را از حضور هخامنشيان در کرمان بیشتر کرد.

در روزهای گذشته ۲ پایه ستون سنگی سفید رنگ با ارتفاع ۴۰ و قطر ۵۰ سانتی متر، در یکی از زمین‌های کشاورزی جنوب شهرستان بافت کشف شد. کشاورزان در حین شخم‌زدن به این پایه ستون‌ها برخورد کردند.

آن طور که شفیعی معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان می‌گوید: تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این زمین کشاورزی بر روی یک محوطه باستانی ایجاد شده و پایه ستون‌ها به دوره هخامنشی می‌رسند.

رضا ریاحیان، باستان‌شناس به «کرمان‌نو» می‌گوید: این محوطه شناخت ما را از حضور هخامنشيان در کرمان بیشتر کرد.

ریاحیان توضیح داد: همه ادوار تاریخی در استان کرمان و جنوب شرق دوره‌هایی شاخص بوده‌اند؛ مثلا کنارصندل جیرفت مربوط به ۵ هزار سال پیش و دوران شهرنشینی و قلعه اردشیر و قلعه دختر مربوط به دوران ساسانی است.

او ادامه می‌دهد: در زمان هخامنشیان منطقه کرمان در نزدیکی منطقه پارس و استان فارس فعلی بوده؛ اما تا کنون هیچ نشانه رسمی که سندی بر حضور هخامنشيان در کرمان باشد، نداشتیم.

ریاحیان با بیان این که اهمیت کار باستان شناسی، شناسایی یافته‌های تاریخی را در محل خودشان است؛ می‌گوید: پیش از این آثاری در برخی نقاط استان دیده شده بود اما سندی که از کجا به دست آمده‌اند، وجود نداشت.

این باستان‌شناس توضیح می‌دهد: پایه ستون‌هایی که در منطقه دره پهن شهرستان بافت به دست آمده؛ در محوطه‌ای دیده شد که سفال هخامنشی هم در آن وجود دارد؛ این موضوع ۲ کمک به باستان شناس می‌کند؛ اول این اگر قبلا حدس می‌زدیم سفال‌ها هخامنشی هستند الان مطمئن هستیم؛ و اگر در محوطه دیگری هم دیده شدند می‌توان گفت آن محوطه هم هخامنشی است؛ نکته دوم این که اگر ستون‌های دیگری هم در این محوطه پیدا شد می‌توانیم بگوییم هخامنشی هستند.

جایگاه مهم کرمان در منابع تاریخی

او با اشاره به این که در برخی منابع فردی که ادعای جانشینی کوروش را داشته و به دست داریوش کشته شده، شورش خود را از کرمان شروع کرده می‌گوید: کرمان در منابع جایگاه مهمی دارد؛ اما متاسفانه اطلاعات در مورد آن کم است.

ریاحیان عنوان کرد: این پایه ستون‌ها به ما کمک می‌کند که شناخت بیشتر و هدفمندتری از حضور هخامنشیان در کرمان داشته باشیم؛ به نوعی دریچه جدید برای ما باز کرد.

این باستان‌شناس توضیح می‌دهد که پایه ستون‌ها چیزی مثل تالار ستون داری در تخت جمشید نیست و به نوعی هنر هخامنشی در کرمان آمده؛ اما در مقیاس کوچک و بیشتر جنبه سندیست و مطالعاتی دارد.

آن طور که میراث فرهنگی اعلام کرده در حال حاضر ستون‌ها در جای مناسبی نگهداری و در اولین فرصت به موزه کرمان منتقل می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82460
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.