هشدار سطح قرمز برای شهرستان‌های شمال و شمال غربی استان

ستاد بحران استان کرمان در ارتباط با سامانه بارشی پرقدرتی که در راه استان است تشکیل جلسه داد و برای شمال و شمال غرب استان هشدار قرمز داده شد.

جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان صبح امروز به ریاست علی زینی وند استاندارکرمان و با حضور معاون امورعمرانی استاندار و جمعی و مدیران عضو این ستاد در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد.

در این جلسه سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون امورعمرانی استاندار کرمان با اشاره به دلایل تشکیل این جلسه اظهار داشت: سازمان هواشناسی هشدارهایی مبنی بر بارندگی شدید در سطح استان داده و دلیل تشکیل این جلسه بارندگی‌های در پیش است.

معاون امورعمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با قرارگاه جنوب‌شرق ارتش بسته شد و لایروبی رودخانه‌های استان آغاز شده است گفت: با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نیز تفاهم‌نامه داریم که به‌زودی کار ترمیم پل‌ها و آبنماها و لایروبی رودخانه‌ها و سیلبند آغاز می‌شود.

سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان نیز همکاری بسیار خوبی برای مدیریت بحران استان داشته‌اند که برای اولین بار در کشور شرکت‌ها به کمک دولت آمدند افزود: 9 جبهه کاری در استان برای لایروبی رودخانه‌ها در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه تمام فرمانداری‌های استان کرمان ژنراتور برق اضطراری دارند افزود: با کمک منابع طبیعی حوزه‌های آبریز استان شناسایی شده و ساماندهی شدند تا از این بابت تهدیدات کمتر شود.

معاون امورعمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه در شرق استان کرمان 13 بند سیمانی به کمک منابع طبیعی اجرا شده است گفت: در جنوب نیز ایجاد بند خاکی آغاز شده و تاکنون ایجاد سه بند خاکی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام مدیران ستاد بحران استان پای کار بوده و در بحران‌ها همدل و همراه هستند ادامه داد: به‌دلیل ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران ستاد شهرستان‌ها باید توسط فرمانداران تشکیل شود و کار را مدیریت کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در زمان بحران در اختیار فرمانداران باشند.

بیشترین حجم بارش در شهرستان‌های شمالی از جمله زرند، راور و کرمان

مجید سعیدی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان در این جلسه با بیان اینکه سامانه بارشی از ظهر امروز فعالیت خود را در استان کرمان آغاز می‌کند اظهار داشت: این سامانه از غرب استان وارد می‌شود و باید نسبت به تهدیدات این سامانه چاره اندیشی شود و هشدارهای لازم از سه روز پیش داده شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته توزیع نامتقارن بارندگی در استان را داشتیم که حتی قابل پیش‌بینی نبوده است گفت: ابتدای سال سیل در روستای جهر در شهداد غافلگیر کننده بود و باعث خسارات زیادی شد.

تورج جدیدی مدیرکل هواشناسی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه بر اساس آخرین نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی پرقدرتی وارد استان شده و از امروز شاهد باران‌های رگباری در استان خواهیم بود اظهار داشت: بیشترین حجم بارش در شهرستان‌های شمالی از جمله زرند، راور و کرمان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان زرند در دشتخاک، هجدک و کیان‌شهر و در شهرستان راور در فیض‌آباد میزان بارش خیلی بیشتر خواهد بود افزود: احتمال سیلاب در این نقاط وجود دارد و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دمای استان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه در کوهپایه احتمال طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد گفت: شدت بارندگی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خواهد بود و دمای هوا 6 تا 8 درجه کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط بارش‌ها 70 تا 80 میلیمتر تجمع بارندگی نقطه‌ای خواهیم داشت و در ارتفاعات انتظار بارندگی برف خواهد بود افزود: از اول مهر تاکنون که سال زراعی استان آغاز شده 11 میلیمتر میزان بارندگی بوده که سال قبل در همین مدت 13 میلیمتر بوده است.

جدیدی با بیان اینکه امسال کوهبنان و زرند تاکنون بارندگی‌ها خوب بوده اما در جنوب استان بارندگی کم بوده است و انتظار می‌رود با بارندگی‌های پیش رو متوسط بارندگی استان نسبت به کشور را افزایش دهد گفت: برای شهرستان‌های شمال و شمال غرب استان هشدار سطح قرمز داده می‌شود و فرمانداران باید آمادگی کامل داشته باشند.

مدیرکل راهداری:‌ 94 هزار متر مکعب لایروبی ورودی پل‌ها انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه هر ساله از 15 آذر طرح ایمنی راه‌ها آغاز می‌شود گفت: 30 راهدارخانه در طول راه‌های استان داریم و با 25 دوربین گردنه‌های استان را نظارت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه دو هزار و 500 تن نمک در انبارها ذخیره شده و برای مواقع لازم وجود دارد افزود: 240 نفر از همکاران راهداری در راهدارخانه‌ها مستقر هستند.

وی با بیان اینکه به لحاظ تجربه از سال‌های گذشته کارهای خوبی شده و 67 پل ایمن‌سازی و دهانه پل‌ها بازگشایی شده ادامه داد: 94 هزار متر مکعب لایروبی ورودی پل‌ها انجام شده است.

حاج‌سیدعلیخانی با اشاره به اینکه نگرانی ما از بارندگی‌های استان خراسان جنوبی و یزد است که آب‌های آن به سمت استان کرمان سرازیر می‌شود گفت: به‌عنوان مثال شاهد مسدود شدن جاده شهداد – نهبندان هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59588
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.