ورزشگاه رفسنجان چگونه روی قنات احداث شد؟


ورزشگاهی که هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد!

تصویر فرونشست ورزشگاه شهدای مس‌رفسنجان صدر اخبار چند روز اخیر در رسانه‌ها بود. قناتی که اگرچه سازندگان ورزشگاه احتمالا از وجود آن آگاهی داشتند، اما ورزشگاه را درست بر روی آن بنا کردند. قنات‌هایی که حالا پرشده‌اند و البته هیچ‌کس به بحث محیط زیستی آن هم توجه‌ای نمی‌کند.

به گزارش کرمان‌نو، درحالی‌که چند روزی از ماجرای وجود قنات در ورزشگاه شهدای مس‌رفسنجان می‌گذرد، اما برخی از ابعاد این قنات‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

ماجرای این قنات‌ها در ورزشگاه از انتشار تصویری در سایت «ورزش سه» شروع شد. اگرچه ادعای این رسانه مبنی بر تازگی آنها و دلیل لغو بازی مس‌رفسنجان و استقلال تهران در این ورزشگاه توسط مسئولان رفسنجان تکذیب شد، اما انتشار همین تصاویر کافی بود تا بازار شایعات داغ شود.

شایعاتی که علت برگزارنشدن بازی در ورزشگاه شمارهٔ ۱ رفسنجان را وجود این قنات‌ها می‌دانستند تا فروکش‌کردن زمین چمن ورزشگاه و … .

انتشار تصویر فرونشست در ورزشگاه به گفتهٔ روابط‌عمومی مس‌رفسنجان شیطنت رسانه‌ای بوده و تصویر منتشر شده برای گذشته بوده و در حال حاضر کاملاً پر شده است.

اما بحث اصلی این است که چرا باید یک ورزشگاه بدون هیچ بررسی با صرف هزینه‌های میلیاردی روی قنات احداث شود؟

طبق بررسی‌ها ۲ رشته قنات از زیر ورزشگاه شهدای مس‌رفسنجان گذشته است. یک رشته قنات از مرکز زمین عبور کرده و رشتهٔ دیگر گوشه زمین در قسمت کرنر قرار دارد.

یک منبع آگاه به کرمان‌نو می‌گوید مسئولان شرکت مس در جریان وجود قنات‌ها در مسیر ورزشگاه بودند. از همان سال ۹۴ که زمین ورزشگاه واگذار شده بحث قنات بوده، آنها تنها برای رفع تکلیف خود در بخش مسئولیت اجتماعی بدترین زمین ممکن را برای احداث ورزشگاه اختصاص دادند. زمینی که حالا خبر از وجود قنات در آن وجود دارد و می‌تواند خسارات بیشتری در آینده داشته باشد. 

قنات‌ها پر شدند و خطری وجود ندارد

امینی مدیر اماکن ورزشی باشگاه مس‌رفسنجان در گفتگویی به کرمان‌نو گفت: «تقریباً یک سال ونیم پیش قنات‌ها پیدا شدند که خود شرکت در قضیه ورود کرد و حفاری تا عمق ۱۵ متری انجام شد و رشته قنات‌ها با بتن و مصالح مربوطه کاملاً پر شد و در حال حاضر قناتی وجود ندارد.»

او ادامه داد: «تصاویری هم که منتشر شده برای الان نیست و مربوط به گذشته است.»

علیزاده معاون پیشین باشگاه مس‌رفسنجان نیز در گفتگویی با روزنامه «پیام ما» مطرح کرده است که تمامی قنات‌ها پر شدند و مسیر عبور آب هم مشخص شده است و خطری متوجه مردم نیست: «با پیمانکار شرکت مس این ترمیم انجام شد. تا موقعی که من بودم، قنات‌هایی که داشتیم پر کردیم و هیچ مشکلی نبود و حتی از گوشهٔ قنات یک راه برای اینکه آب از داخل قنات رد شود، گذاشته شده تا اگر آب از جایی به قنات منتقل شد، در جایی تجمع نکند و خطرآفرین باشد.»

اینکه این قنات‌ها کاملاً پر شدند و دیگر خطرآفرین هستند یا خیر موضوعی است که شاید در درجهٔ دوم اهمیت داشته باشد، آنچه که موضوع مهم‌تری است این است که چرا شرکت مس باید از ابتدا زمینی نامناسب را برای ساخت ورزشگاهی که گفته می‌شود با بالاترین استانداردها ساخته شده و میلیاردها هزینه برده است به این کار اختصاص بدهد. 

وجود برق فشارقوی در ورزشگاه

علاوه بر این قنات‌ها برق فشارقوی نیز در این ورزشگاه وجود دارد که یکی دیگر از مشکلات موجود است.

امواج الکترومغناطیسی که از این دکل‌ها ساطع می‌شود می‌تواند خطرناک باشد و حتی وجود آنها در حین بازی می‌تواند حوادثی را ایجاد کند. حوادثی که در گذشته در ورزشگاه‌های مختلفی رقم خورده است.

در سال‌های دور نیز وجود همین دکل‌های فشارقوی مانعی برای افتتاح و استفاده از ورزشگاه‌های مختلف بوده برای مثال؛ در سال ۹۲ عبور برق فشارقوی از بالای زمین ورزشگاه شهدای لیتکوه آمل سبب شده بود تا این زمین مورد تأیید فدراسیون فوتبال جهت برگزاری بازی‌های کاچیلا قرار نگیرد.

در ورزشگاه‌ها وجود برق فشارقوی می‌تواند خطرات جانی و مالی داشته باشد و اینکه در ساخت ورزشگاه به این موضوع توجه نشده هم باب دیگری از مشکلات موجود این ورزشگاه را باز می‌کند. 

باشگاه مس‌رفسنجان زیربار هزینه‌های نگهداری از ورزشگاه نمی‌رود

 از طرفی واگذاری این ورزشگاه به باشگاه مس‌رفسنجان بحث دیگری است که مطرح است، مسئولان باشگاه می‌گویند هزینه نگهداری سالیانه این ورزشگاه زیاد است و باید بودجه‌ای مجزا از بودجهٔ ورزش حرفه‌ای که شرکت مس به باشگاه اختصاص می‌دهد داده شود در غیر این صورت باشگاه از عهدهٔ هزینه‌های نگهداری برنمی‌آید. 

«فوتبال برتر»: قنات‌ها در شهریور پر شده‌اند

در کنار تمام ادعاهای موجود از مدیران در رفسنجان مبنی بر کذب بودن خبر وجود قنات، خبرنگار فوتبال برتر با حضور در محل ورزشگاه مس‌رفسنجان از قنات‌های پر شده که با چمن هم پوشانده شده ویدئویی در این برنامه منتشر کرد.

طبق ویدئو و ادعای فوتبال برتر در نهایت گویا فروکش‌ زمین در ورزشگاه جدید رفسنجان و پیدایش قنات اواخر شهریور ماه اتفاق افتاده که مسئولان مربوطه برای پر کردن آن اقدام کرده‌اند. ورزشگاه جدید رفسنجان ۲ سال پیش هم درگیر ماجرای قنات شده بود و حالا اخیرا بار دیگر چنین اتفاقی را تجربه کرده است.»

کذب بودن وجود قنات‌ها در حال حاضر مهم است یا اینکه چرا ورزشگاه روی قنات ساخته شده؟

مسئولان شرکت مس همچنان روی این قضیه که کذب بودن خبر وجود قنات در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد پافشاری دارند. اما اصلاً به این موضوع که چرا ورزشگاه روی قنات ساخته شده توجهی ندارند و پاسخگو هم نیستند.

از شرکت مس خبر می‌رسد به‌زودی نمایندگانی از شرکت مس ایران به رفسنجان سفر خواهند کرد تا در قالب یک کمیته حقیقت‌یاب به بررسی خبری که از وجود قنات منتشر شده بود بپردازند.

متأسفانه در کرمان‌نو نتوانستیم با مسئولی از شرکت مس دربارهٔ مسائل مربوط به این ورزشگاه و مشکلات و حواشی آن صحبت کنیم.

در تازه‌ترین اخبار رمضانی‌زاده، رئیس دادگستری رفسنجان از ورود دستگاه قضایی شهرستان به موضوع فرونشست کردن قنات در ورزشگاه مس خبر داد و گفت: «موضوع ورزشگاه مس بحث مهمی است و دادستانی و شورای پیشگیری از وقوع جرم به این قضیه ورود خواهد کرد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109854
1 نظر
  1. محسن می گوید

    عکسی که گذاشتین مربوط به ورزشگاه شهدای مس رفسنجان نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.