وقتی پول خوشبختی نمی‌آورد| لاکچری‌بازی بی‌فایده قلعه‌نویی در سیرجان

شاید بدبین‌ترین هوادار تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان هم فکر نمی‌کرد در پایان نیم فصل، رقیب هم استانی‌شان با بودجه به مراتب کمتر، یک رده بالاتر از آن‌ها در جدول لیگ برتر قرار بگیرد.

از همان روزی که امیر قلعه نویی به سیرجان آمد، مشخص شد مدیران گل‌گهر می‌خواهند قدم در راهی بگذارند که روزگاری مدیران فولاد مبارکه اصفهان گذاشتند. ایجاد یک تیم فوتبال قدرتمند با پشتوانه مالی چشمگیر. البته آن‌ها از تجربه سال اول حضورشان در لیگ برتر هم درس گرفتند و این بار قصد داشتند از همان ابتدا با آوردن مربی مطرحی چون قلعه نویی، پله‌های ترقی در فوتبال ایران را چندتا یکی طی کنند.

حالا اما نیم فصل لیگ بیستم در حالی به پایان رسیده که نه تنها خبری از یک گل گهر قدرتمند نیست که این تیم آبی پوش از پرسپولیس در خانه یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ باشگاه را خورده. از سوی دیگر تیم مس رفسنجان که سال اول حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند، با بودجه‌ای به مراتب کمتر بهتر از سیرجانی‌ها عمل کرده. این در حالی است که مدیران تیم فوتبال گل گهر تقریبا آنچه که قلعه نویی خواسته بود در اختیارش گذاشته بودند اما فعلا اوضاع آنطور که باید پیش نرفته.

در طرف مقابل اما رفسنجانی‌ها این روزها در فوتبال حال خوشی دارند. از یک سو تیمشان فراتر از حد انتظار ظاهر شده به طوری که امیر حاج رضایی، کارشناس مطرح فوتبال امروز گفته «هر تیمی که بتواند در رفسنجان از مس امتیاز بگیرد باید خوشحال باشد» و از سوی دیگر مربی دارند که به جای پرداختن به حواشی، بیشتر بر روی فوتبال تمرکز دارد.

ریخت و پاش ژنرال

اگرچه در فوتبال ایران رسم نیست بودجه تیم‌های فوتبال اعلام شود اما همواره از گوشه و کنار و براساس منابع مختلف می‌توان رقم هزینه شده در هر تیمی را حدس زد. در همین زمینه روزنامه همشهری ابتدای لیگ بیستم در گزارشی به تخمین بودجه تیم‌های حاضر پرداخت. بر این اساس گل‌گهری‌ها بیش از 60 میلیارد تومان برای فصل جاری هزینه‌ کرده‌اند.

همشهری در این خصوص نوشته که

گفته می‌شود قرارداد قلعه‌نویی با تیم سیرجانی 15 میلیارد است که با احتساب آپشن‌ها ممکن است به 20 میلیارد هم برسد. این مربی مدعی است تیم گل‌گهر با بودجه 45 میلیارد تومانی بسته شده اما شنیده‌ها حاکی است مسئولان گل‌گهر سقف قرارداد را روی 6 میلیارد گذاشته‌اند و برای بازیکنان متوسط نیز از 3 تا 5میلیارد هزینه کرده‌اند. به‌عنوان مثال بازیکنی که قراردادش در نساجی 700میلیون بوده امسال قرارداد 3میلیاردی با گل‌گهر بسته است. به‌نظر می‌رسد بودجه این تیم حداقل 50 درصد بالاتر از رقمی است که قلعه‌نویی ادعا می‌کند.

مس رفسنجان اما با بودجه‌ای کمتر در لیگ برتر حاضر شد. همشهری در این خصوص نوشت که «مس رفسنجان با بازیکنان اصلی‌اش قراردادهای 2 تا 4 میلیاردی بسته.» با این حساب اگر قرارداد بازیکنان ذخیره را نصف بازیکنان اصلی در نظر بگیریم، می‌توان بودجه این تیم را حدود 40 میلیارد تومان تخمین زد.

گل‌گهر در جمع لاکچری‌ها

سایت بین المللی ترانسفر مارکت هم به نوعی اعداد و ارقام بالا را تایید می‌کند. بر این اساس گل گهر سیرجان ششمین تیم گران لیگ برتر است و مس رفسنجان در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

88

نکته جالب آنجاست که در بازه زمانی یک سال اخیر، هیچ تیمی که سال قبل هم در لیگ برتر حضور داشته، به اندازه گل گهر با افزایش ارزش بازیکنان مواجه نشده. به طوری که ارزش بازیکنان گل‌گهر 56 درصد زیاد شده. نزدیک‌ترین تیم به گل‌گهر، تیم فوتبال پیکان است که با افزایش حدود 31 درصدی روبرو شده.

البته این افزایش ارزش بازیکنان می‌تواند به دلیل عملکرد بهتر آن‌ها در یک سال اخیر هم باشد اما به جز یکی دو بازیکن، عملکرد دیگر بازیکنان آنقدر چشمگیر نبوده که بتواند باعث چنین افزایش ارزشی شود.

با وجود دست و دلبازی مدیران گل گهر برای امیر قلعه نویی اما نتیجه آنطور که باید رقم نخورده و حالا باید به انتظار نشست تا ببینیم آیا تغییر اعضای هیات مدیره این تیم سیرجانی می‌تواند اوضاع را بهتر کند یا نه.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65079
3 نظرات
  1. حسین نادری می گوید

    حیف پول که خرج فوتبال شود این پول را خرح تعمید و زیر ساخت شهر کتید فوتبال به چه درد میخورد

  2. حسین نادری می گوید

    حیف پول که خرج فوتبال شود این پول را خرح تعمیر و زیر ساخت شهر کتید فوتبال به چه درد میخورد

  3. حسین نادری می گوید

    مربی هرکی میخواد باشه مهم بازیکن است که دز زمین بازی میکند این بازیکنها در حد لیگ برتز نیستند چرا اینقدز دستنزد میگیرند؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.