ارزش اهلیت ثروت ملی بیشتر از اجرای یک پروژه است

محمدحسن طالبیان تصریح کرد: ارزش اهلیت ثروت ملی بیشتر از اجرای یک پروژه است و باید در صاروج پارس یک طبقه‌ای که بیشتر احداث کرده‌اند را حذف کنند که به صورت کتبی به آنها اطلاع‌ رسانی شده است و  تاکید می‌کنم نباید ارتفاع آن بیشتر از بازار تاریخی شود که در صورت عدم اجرای آن از آنها شکایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به سیل‌ها و بارندگی‌های سیل‌آسا که در کشور رخ داده است گفت: در سیل دو موضوع داشتیم باران‌های سیل‌آسا و سیلی که در مسیرها وجود داشت باید بدانید که سیل هیچ استقرار تاریخی را در برنگرفت به‌گونه‌ای که هیچ روستا و شهر تاریخی کشور گرفتار سیل نشد.

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان کرد: برخی خانه‌ها و آثار تاریخی به دلیل باران زیاد و عدم نگهداری مناسب خراب شدند و هیچ ارتباطی به سازه و استقرار آنها ندارد.

وی اظهار کرد: گذشتگان ما درست مکان‌یابی می‌کردند و درست می‌ساختند، در مسیر سیل پل و سازه‌های آبی داشتیم که همه آنها سالم هستند. به ‌صورتی ‌که پل‌های دوران ساسانی، صفوی تا قاجار هیچ کدام در این سیل‌ها تخریب نشدند و فقط پایه‌های آنها دچار آب شستگی شده است.

طالبیان با بیان اینکه تقریبا حدود 12 موزه بزرگ در سطح کشور داریم و در ادامه در خصوص اجرای پروژه‌های جدید افزود: دولت نظرش این است که به دلیل کمبود اعتبار پروژه‌های جدید و نیمه تمام که بخش اعظم آن اجرا نشده، به بخش خصوصی واگذار کند یا به‌صورت مشارکتی برای اجرای آنها کار کند لذا از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث موزه استقبال می‌کنیم.

وی می گوید: مجتمع گوهرزمین پیشنهادی در خصوص ایجاد بوم گردی، احداث موزه، نمایشگاه و گردشگری در جیرفت داده که در حال بررسی این پیشنهادات هستیم و اگر موزه جیرفت درست شود همه آثار این شهرستان را در موزه جیرفت به نمایش خواهیم گذاشت و هرجا اشیایی تاریخی از ایران در خارج از کشور باشد پیگیر بازگرداندن آنها هستیم.

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ادامه داد: با ساخت و ساز روی کوه صاحب‌الزمان مخالف هستیم زیرا این مکان منظر فرهنگی شهر است.

وی به اجرای جاده دسترسی که در کوه صاحب‌الزمان اشاره کرد و افزود: در آنجا اگر نگاه مهندسی انجام شده بود شاید نیاز به تخریب کوه نبود ضمن اینکه دسترسی پیاده خوبی از پشت منظر که در گذشته وجود داشته می‌توانست با کمترین دخالت دسترسی لازم را ایجاد کرد.

طالبیان اضافه کرد: نباید ساخت و سازی روی کوه انجام شود و با اجرای این پروژه کاملا مخالف هستیم، کوه صاحب‌الزمان میراثی است که متعلق به جامعه است و باید منظر تاریخی را حفظ کنیم لذا به همراهی دستگاه‌ها برای این مهم نیاز داریم.

وی به یکپارچه شدن بخش‌های گردشگری و میراث فرهنگی با یکدیگر در زمینه مدیریت آنها تاکید کرد و در ادامه گفت: با اجرای پروژه تله‌کابین مخالفتی نداریم اما پروژه هتل بام فقط یک موافقت اصولی 6 ماهه دریافت کرد و دیگر میراث فرهنگی با آن موافقتی نداشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28561
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.