تورهای بازدید قنات جهانی گوهر ریز جوپار راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهر ریز جوپار گفت: در سه ماه ابتدای سال ۹۸، تعداد ۴۷۰ نفر گردشگر داخلی و خارجی از قنات ثبت جهانی گوهر ریز جوپار بازدید کردند که هر چند آمار چشمگیری نیست، اما نشان دهنده استقبال گردشگران از این جاذبه شگفت انگیز استان کرمان دارد.

فوزیه فرحبخش افزود: پس از ثبت جهانی این قنات در فهرست یونسکو در سال ۹۵، عملیات زیباسازی و ساماندهی محوطه ورودی و خروجی و نصب حصار و نرده‌های فلزی برای ایمن سازی سیر بازدید گردشگران انجام شده است.

وی تاکید کرد: بازدید از این جاذبه طبیعی به لحاظ شرایط خاص محیطی و خطرات وجود چاه‌های متعدد در قنات و احتمال صدمه به دیواره‌های آن باید با برنامه ریزی و حضور افراد با تجربه و آگاه انجام پذیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهر ریز جوپار با اشاره به راه اندازی دفتر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار گفت: پایش فیزیکی، حفاظت ایجابی و همچنین ساماندهی عرصه و حریم قنات میراث جهانی از اهم وظایف این دفاتر محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین مرکز اسناد مربوط به این جاذبه جهانی نیز راه اندازی شده است و متخصصان حوزه قنوات و مسئولان می‌توانند با مراجعه به مرکز اسناد اطلاعات و آمار مرتبط با این حوزه را دریافت و از آن بهره برداری علمی و کاربردی انجام دهند.

فرحبخش اظهار داشت: خوشبختانه دبی آب قنات جوپار خوب است و احتمال خشک شدن این قنات در حال حاضر وجود ندارد و هر سه ماه یکبار گزارش غلظت و سختی آب اندازه گیری و به یونسکو گزارش می‌شود.

قنات گوهر ریز در دامنه کوه‌های جوپار کرمان واقع شده است و یکی از فعال‌ترین قنات‌های بخش جوپار استان کرمان محسوب می‌شود که قدمتی ۷۵۰ ساله از دوران صفویه دارد و سال ۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طول قنات گوهر ریز سه هزار و ۵۵۶ متر و با ۱۲۹ حلقه چاه در شش شاخه، با دبی آب کنونی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، حدود ۳۳۰ هکتار از باغات و اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کند و این قنات از شش رشته قنات حسین یوسف، ختمی، رو به آب، حاج محمد نوش، تل سفید و دروازه تشکیل می‌شود و عمیق‌ترین مادر چاه در رشته قنات تل سفید به عمق ۵۰.۲۴ متر قرار دارد.

قنات گوهر ریز جوپار بهمراه قنات‌های اکبر آباد و قاسم آباد بم در تیرماه سال ۹۵ و در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به همراه ۱۱ قنات دیگر ایرانی در میراث تاریخی – فرهنگی یونسکو ثبت شدند.

شهر جوپار در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان قرار دارد و از مناطق خوش آب و هوای استان بشمار می رود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29900
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.