مشکلات این روزهای باغ شاهزاده ماهان؛ تاریکی و آب گل‌آلود

در پی این موضوع با مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان تماس گرفتیم.

محمدمهدی افضلی در خصوص گل‌آلود بودن آب حوض‌های باغ شاهزاده ماهان گفت که سالی دو بار (یک‌بار نیمه اول سال و دیگری در نیمه دوم سال) لایروبی می‌کنیم که این روند 15 روز به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: چهره نامناسب حوض‌ها در حال حاضر به دلیل قطع کردن آب باغ است تا بتوان عملیات لایروبی را انجام داد. البته در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام شده بود.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه اگر سالی دو بار عملیات لایروبی انجام نشود، فواره‌های باغ مسدود می‌شوند، گفت که سرچشمه آبی که در باغ شاهزاده جریان دارد از کوه‌های تیگران و این آب هم گل‌آلود است و آب به دلیل گل‌آلود بودن هم با سرعت بیشتری پایین می‌آید و همین مساله موجب می‌شود که آب بیشتر مواقع با گل‌ولای همراه باشد.

افضلی در ادامه در خصوص انتقاد مردم از عدم رسیدگی به فضای سبز باغ شاهزاده ضمن رد این موضوع ادامه داد: این نظرات فردی است و کارشناسی نیست. با توجه به اینکه باغ شاهزاده ثبت جهانی است سازمان یونسکو به‌صورت مداوم کارشناسان خود را به مکان‌های ثبت‌شده می‌فرستد و اگر یک درخت را هم بخواهیم قطع کنیم نیاز به اجازه یونسکو دارد.

وی افزود: نحوه رسیدگی به باغ شاهزاده هم زیر نظر یونسکو انجام می‌شود و اگر بر اساس معیارهای آن سازمان از یک اثر حفاظت و نگهداری نشود از فهرست یونسکو خارج می‌شود.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان در خصوص نبود روشنایی لازم در نقاطی از باغ گفت که ممکن است به دلیل بارندگی در ساعاتی قطعی برق در تعدادی از لامپ‌ها به وجود آید اما حتماً برطرف می‌شود ضمن اینکه این باغ دوربین‌های حفاظتی دارد و به دلیل اینکه مسوولیت گردشگر هم با ما است اگر اتفاقی برای گردشگر در محیط باغ بیافتد ما مسوول هستیم.

افضلی در ادامه در خصوص دریافت هزینه 3 هزارتومانی از مردم در قبال پارکینگ باغ شاهزاده در مقابل ندادن هیچ خدماتی به مردم گفت که قسمت رستوران و پارکینگ به‌صورت مشترک هرسال به مزایده گذاشته می‌شود و زیر نظر ما نیست اگر اتفاقی هم رخ دهد مثلا ماشینی سرقت شود و آینه‌ای بشکند مسوول پارکینگ موظف به تامین خسارت است. در موارد گذشته هم اگر اتفاقی افتاده خسارت را پرداخت کرده.

وی در پاسخ به اینکه بر روی قبض‌های پارکینگ قیدشده است که هیچ مسوولیتی بر عهده مدیریت پارکینگ نیست گفت: در این مورد حتما رسیدگی می‌کنیم، وگرنه به چه دلیلی هزینه دریافت می‌کنند.

در ادامه با مسوول پارکینگ باغ شاهزاده ماهان تماس گرفتیم.

امین امامی در پاسخ به «کرمان نو» در خصوص اینکه بر روی قبض‌هایی که به مردم برای دریافت جای پارک داده می‌شود نوشته‌شده، مدیریت پارکینگ هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال ماشین ندارد، گفت: همان‌طور که روی قبض هم نوشته‌شده «طبق ماده 185، 183، 10 قانون مدنی در چهارچوب قوانین بیمه کشور و به دلیل عدم کنترل در بدو ورود مدیریت پارکینگ هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال ادعای صدمه به بدنه اتومبیل و سرقت اشیا داخل و خارج، وسایل تزیینی و چادر اتومبیل ندارد.»

وی ادامه داد: «ما تنها مسوولتی هم که داریم مربوط به سرقت ماشین است آن‌هم زمانی که ماشین بدون قبض پارکینگ از محل پارکینگ خارج‌شده باشد.»
مسوول پارکینگ باغ شاهزاده علت دریافت مبلغ 3 هزارتومانی برای پارکینگ را فقط برای جای پارکی که در اختیار می‌گذارند دانست و گفت که البته پارکینگ بیمه است. این پارکینگ هم نیروی دائم را دارد قطعا از اتفاق ناگهانی جلوگیری می‌شود.

امامی ادامه داد: 32 میلیون تومان اجاره ماهانه در قبال قسمت‌هایی که در اختیار ما گذاشته‌اند به میراث فرهنگی می‌دهیم به‌شرط آنکه تمامی عملیات اجرایی و مرمت‌ها به عهده سازمان میراث فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اینکه این پارکینگ به‌صورت موقت است، گفت که مقررشده این پارکینگ با هماهنگی میراث فرهنگی و یونسکو به سمت راست باغ جابجا شود و با توجه به شرایط حال این پارکینگ ما نمی‌توانیم اقداماتی که همه پارکینگ‌ها ارائه می‌دهند را بدهیم.

او تاکید کرد: حالا هم منتظریم این پارکینگ جابجا شود تا شرایط پارکینگ اجرا شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21362
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.