خانه شهر در دست بررسی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور محورهای جدید مطرح شده در این کنگره را مهم تلقی کرد که شامل حوزه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی و یکپارچکی شهر و پهنه‌های تاریخی و طبیعی می‌شود.

وی به اهمیت بحث میراث تاریخی، میراث مدرن و معاصر اشاره کرد و گفت به همین دلیل محوری برای این موضوع در کنگره گنجانده شده است. او همچنین افزود هر چه شناخت بیشتر باشد حفاظت و نگهداری بهتر رخ می‌دهد و متاسفانه اخیرا در شهرهای مختلف به آثار تاریخی جفا شده و کرمان هم یکی از همین شهرها است.

وی با اشاره به بحران آب و خشکسالی اظهار کرد قصد داریم به واسطه این کنگره‌ها از نگاه‌های مختلف بهره‌مند شویم به ویژه اینکه در استان کرمان سه قنات ثبت جهانی وجود دارد .
طالبیان با تاکید بر میراث فرهنگی ناملموس که در سال‌های اخیر جنبه سیاسی هم پیدا کرده است گفته باید به آن توجه شود، ضمن اینکه بحث راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته خیلی اهمیت دارد و مورد توجه است.

وی در ادامه بیان کرد با به وجود آوردن فضا‌های گفت و گو می‌توان جلو مسائل بسیاری را که نباید اتفاق بیافتد را گرفت و قرار است هرکس که می‌خواهد ساختمان بزرگ مقیاس و کلیدی در شهر بسازد باید امکان سنجی شود و به اطلاع عموم برسد تا مردم در آن شریک شوند.

به  گفته وی استان با توجه به اینکه دارای ظرفیت‌های عظیم تاریخی و فرهنگی است نتوانسته خود را به خوبی بشناساند و جای کار دارد، در صورتی که هر پرونده‌ای که باز می‌کنیم بخشی و یا تمام آن مربوط به کرمان است به طور مثال در زمینه باغ ایرانی، باغ شاهزاده ماهان، بیابان لوت، میمند، بم به عنوان اولین منظر فرهنگی ایران که به ثبت جهانی رسید که این ثروت برای کرمان و کشور است و باید از نیاکان کرمانی تشکر کرد که چنین ثروتی را به جا گذاشته‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت برج‌ها و ساختمان‌های جدید در همه جای دنیا وجود دارد اما میراث تاریخی ما است که ارزش دارد و می‌تواند افرادی از سراسر دنیا را به ایران جذب کند.

وی با اشاره به اینکه 31 کتاب از کنگره‌های استانی تهیه و بهترین‌های کنگره استانی مطرح خواهد شد افزود درواقع از آنجا که شناخت ما از استان‌ها کم است این کنگره‌ها در استان‌ها برگزار می‌شود.

وی گفت توسعه باید موزون و متناسب باشد و در این راستا به مقاله نیاز داریم تا ببینیم توسعه جدید شهر چقدر هم راستای بافت تاریخی است. مرکز شهر جای بارگذاری بیشتر نیست و مجتمع‌هایی که ساخته می‌شود بازار و بافت تاریخی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در صورتیکه با ساخت و سازهای جدید مغازه‌ها و حجره‌های کوچکی که رنگ و بوی تاریخی و هویتی دارند رنگ می‌بازند و از رونق می‌افتند بنابراین باید یک تناسب موزون ایجاد شود.

طالبیان خاطر نشان کرد امروز در همه جای دنیا مراکز تاریخی گران‌ترین و بهترین مکان آرامش هستند و ما نباید دچار اشتباه شویم زیرا ماشین عامل متلاشی شدن مرکز تاریخی است و ساختن پارکنیگ در مرکز تاریخی شهر خدمت نیست بلکه جفا است و بار ترافیکی را به مرکز شهر وارد می‌کند.

وی ادامه داد ما بهترین مثال‌های منظر تاریخی و شهری را در کشور داریم  ولی آنچنان که شایسته است قدر دانسته نمی‌شوند به همین جهت تاکنون تنها یزد به عنوان یک منظر تاریخی و فرهنگی شهری معرفی شده و در حال ارزیابی است و برای کرمان نیز این محور بسیار مهم است و شهرداری باید مراقب باشد، همچنین خود مردم هم وقتی می‌بینند اثری در حال تخریب و یا در آستانه تخریب است باید واکنش نشان دهند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آخر به نبود مشکل مالی در کشور اشاره کرد و مشکل اصلی را نبود خِرد و مدیریت دانست. در استان کرمان هم اتفاقات خوبی رخ داده و استاندار تلاش کرده  و اقدامات مفیدی انجام شده و باید به مجموعه مدیریت شهری کمک کرد تا راه درست ادامه یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9748
2 نظرات
  1. […] معماری و شهرسازی در استان کرمان در چند روز گذشته و حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری […]

  2. […] معماری و شهرسازی در استان کرمان در چند روز گذشته و حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.