نوسانات دمایی عامل خسارت 84 درصدی پسته کرمان

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان ادامه داد: با توجه به خسارت زیادی که به باغداران وارد شده است، پیگیریم که غرامت بیمه کشاورزی باغداران به صورت 100 درصد پرداخت و وام کشاورزان تمدید گردد

“عباس سعیدی” در رابطه با افت محصول پسته استان کرمان در سال جاری گفت: عدم تامین نیاز سرمایی در زمستان سال 96 ونوسانات دمایی اواخر اسفند و اوایل فروردین بخصوص گرمای بیش از حد روزهای اولیه سال، موجب ریزش جوانه های گل پسته و تشکیل نشدن جوانه های سال آینده شد.

وی گفت: این نوسانات چیزی بالغ بر 2200 میلیارد تومان در سال 97 در استان کرمان به محصول پسته خسارت وارد آورده است.

سعیدی با اشاره به این مطلب که عمده محصول پسته استان صادراتی می باشد، گفت: سال گذشته 120 هزار تن پسته تولید ولی امسال شاید حداکثر 20 هزار تن تولید پسته استان کرمان باشد که درمقایسه با سال قبل کاهش بیش از 84 درصدی تولید این محصول را به دنبال دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان ادامه داد: با توجه به خسارت زیادی که به باغداران وارد شده است، پیگیریم که غرامت بیمه کشاورزی باغداران به صورت 100 درصد پرداخت و وام کشاورزان تمدید گردد.

وی با اشاره به اینکه پیگیریهای لازم از طریق دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت حمایت باغداران انجام شده است، خاطر نشان کرد: به دنبال آن هستیم که عده ای از کشاورزانی که بیمه نبوده اند و از تسهیلات نیز استفاده ننموده اند را جهت دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی نمائیم.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا آفات و استفاده از کودهایی شیمیایی در افت محصول پسته امسال دخیل بوده اند، گفت: خسارت باغات پسته امسال به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی، نوسانات دمایی، سرمازدگی،گرمازدگی و تگرگ بوده و آفات و استفاده از کودهای شیمیایی هیچ تاثیری در این خسارت نداشته اند.

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان در ارتباط با محصول سال آینده گفت: بایستی صبر نمود تا پایان خرداد ماه تا با مشاهده جوانه های زایشی پسته بر روی شاخه ها میزان پسته سال آینده را تخمین زد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17836
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.