وزیر دادگستری در کرمان: میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری کرمان نگران کننده است

وزیر دادگستری که برای مراسم ارتحال هاشمی رفسنجانی به کرمان سفر کرده در جلسه شورای قضایی استان شرکت کرد و معتقد است که با توجه به آمار داده شده توسط رئیس کل دادگستری استان کرمان باید استان در زمینه میزان ورودی پرونده به دادگستری باز نگری کرده و این میزان  را کنترل کند.

«مصطفی پور محمدی» با توجه به این سال گذشته قریب به ۶۰۰ هزار پرونده به دادگستری استان کرمان فرستاده شده می‌گوید این یعنی طی چند سال تمام جمعیت کرمان حداقل یک بار به دادگستری رجوع کرده و این بسیار زشت  و تامل برانگیز است.

او می‌گوید امار نشان دهنده وضعیت است و با یک نگاه ساده می‌توان شرایط را درک کرد.

وی تاکید می‌کند با این حجم به کجا می‌خواهیم برویم، هنر آن است که حجم ورودی پرونده‌ها را  کم کنیم.

پور محمدی با اشاره به وضعیت کنونی می‌گوید اساس حل مشکل قوه قضاییه کاهش حجم ورودی پرونده است و بقیه مسائل مانند کمبود قاضی،امکانات  و بودجه مسائل حاشیه‌ای است.

او همچنین معتقد است با ماشین و قاضی مشکلات حل نمی‌شود وقتی که در روز به طور میانگین قضات کرمانی باید به شش پرونده رسیدگی کنند مشخص است که چه فشاری به قاضی آورده می‌شود.

وی می‌گوید با توجه به این در طول روز مدام در حال برخورد با اعداد و ارقام هستیم این عدد‌ها هم برای ما عادی شده و نگرانی ایجاد نمی‌کند.

وزیر دادگستری زمینه پیشگیری از این مشکلات را بستر سازی و مسئل فرهنگی می‌داند و می‌گوید در سال گذشته استان کرمان ۱۲ هزار نفر ورودی زندان داشته و هشت هزار نفر آن‌ها اولین باری بوده که سابقه کیفری داشته‌اند که اگر روی بسترها و فرهنگ سازی کار شود این تعداد کاهش پیدا می‌کند.

وی از اقدامات  خود برای بر طرف کردن این گونه مسائل گفت ما طرحی را به مجلس فرستادیم که در آن بعضی اقدامات خلاف محسوب شود نه جرم، در این صورت از تعداد مجرمین ما کم می‌شود مانند تخلفات راهنمایی رانندگی که فرد متخلف به حساب می‌آید نه مجرم.

او تاکید می‌کند در یک طرف ماجرا مردم قرار دارند هر چقدر که ما کارمان را خوب انجام دهیم با حجم زیادی از پرونده مواجه هستیم که یک از یک درگیری لفظی شروع شده و مردم راحت با یکدیگر دعوا می‌کند.

پور محمدی شهر «قلعه گنج» را نمونه‌ای مثال زد که در آن با یک فرهنگ سازی در بین مردم چه مقدار از وقوع جرم کاهش یافته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8983
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.