۱۴ شهر کرمان از نظر نیاز آبی در وضعیت قرمز قرار دارند

به گزارش مهر محمد طاهری روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اظهار کرد: « با توجه به اینکه ۹ هزار و ۸۴۱ کیلومتر طول شبکه توزیع آب استان کرمان است، ۵۷۶ هزار و ۴۶۹ مورد مشترک آب در استان کرمان وجود دارد. او همچنین گفته از آنجایی که ۹ درصد از خدمات فاضلاب در استان کرمان را پوشش می دهیم، ۲۸ هزار و ۹۵۱ مورد مشترک فاضلاب در شهرهای کرمان و کهنوج داریم.»

طاهری کرمان را تنها شهر بزرگی دانست که آب آن از منابع زیرزمینی تامین می شود و گفت که در استان کرمان سه تصفیه خانه در سیرجان، بردسیر و بافت وجود دارد و بهره برداری از پنج آزمایشگاه آب در دستور کار است.

مدیر عامل آبفای استان ادامه داد که  بهره برداری از  ۶۸۹ هزار متر مکعب حجم مخازن و ۳۴۲ حلقه چاه در دستور کار است. وی با بیان اینکه در سه شهر استان کرمان ۵۵۱ کیلومتر طول شبکه جمع آوری فاضلاب با ۱۳ کیلومتر خط انتقال وجود دارد، افزود:« با توجه به اینکه در استان کرمان ۵۳ درصد جمعیت در شهرهای دارای تنش آبی شدید قرار دارد، از لحاظ نیاز آبی ۱۴  شهر در استان کرمان وضعیت قرمز، ۱۴ شهر وضعیت زرد و ۴۳ شهر در وضعیت سبز دارند.»

او می‌گوید که در چهار سال گذشته هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای افزایش هزار و ۲۹۵ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب استان هزینه شده است. طاهری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های فاضلاب شهر کرمان، اظهار کرد: «با ۲۶ هزار و ۳۰۰ فقره انشعاب ۴۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب عملیاتی شده است و اجرای شبکه فاضلاب کنوج ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.»

وی با تاکید به اینکه طی چهار سال گذشته ۲۲۰ میلیارد ریال در زمینه ارتقاء بخشی کیفیت آب استان کرمان هزینه شده است، گفته از ۲۳۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب سال گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان تحقق یافته است و این در حالی است که ۱۲ هزار و ۷۰ میلیارد ریال قرارداد در بخش فاضلاب در استان در حال اجراست.

 بگفته طاهری گردش مالی شرکت آبفای استان کرمان نشان می دهد که این شرکت زیان ده است به گونه ای که ۷۸۷ میلیارد ریال درآمد شرکت است اما یک هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال هزینه می شود و قیمت تمام شده تولید آب ۹۵۷ تومان و قیمت فروش ۴۹۷ تومان است.

وی با اشاره به اینکه به شرکت آبفای استان کرمان به پیمانکاران و فروشندگان کالا ۲۱۸ میلیارد ریال بدهکار است، افزود: «آبیاری فضای سبز از ۷۰ لیتر بر ثانیه آب شرب شهر کرمان و ۳۰۰ لیتر برثانیه آب کل استان استفاده می شود.» وی یادآور شد: ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های حفاظتی در راستای امنیت و حفاظت آب شهرهای استان نیاز داریم.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12664
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.