‘تماس‌ جنسی نامطمئن’، راه اصلی انتقال ویروس ایدز در کشور

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه آمار ۵ سال اخیر نشان می‌دهد تماس‌ جنسی نامطمئن راه اصلی انتقال ویروس ایدز است، انتقال از طریق راه‌های تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک کاهش پیدا کرده و درحال حاضر به عنوان راه عمده در جوامع مطرح نیست.

مهدی شفیعی در جمع اصحاب رسانه و در بازدید از مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری درکرمان گفت: ما در کشور باتوجه به تعهدی که به سازمان جهانی بهداشت درخصوص سلامت مردم داده ایم HIV سال‌ها است که جزو برنامه‌های مراقبت شده درکشور است.

وی تصریح کرد: راه‌هایی که برای انتقال ایدز در جوامع مختلف و در کشور ما نیز وجود دارد شناخته شده است و انتقال از طریق راه‌های تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک کاهش پیدا کرده و درحال حاضر به عنوان راه عمده در جوامع مطرح نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متاسفانه آمار و شواهد نشان می‌دهد در یک دهه اخیر به ویژه ۵سال اخیر انتقال ازطریق تماس‌های نامطمئن جنسی به عنوان راه عمده انتقال موارد جدید ویروس ایدز است.

او اظهار داشت: گروه‌های حساس جامعه به ویژه جوانان، نوجوانان و افراد بارفتار‌های پرخطر جنسی در معرض ابتلا هستند.

شفیعی ادامه داد: مراکز تشخیص ایدز در شهرستان‌ها در مراکز بهداشت وجود دارد که افراد می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند و درکرمان نیز مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری واقع در خیابان مطهری روبروی کوچه ۲۵ آماده انجام هرگونه ارائه خدمات برای افرادی که احساس می‌کنند به این حوزه نیاز دارند و به صورت رایگان است.

او تصریح کرد: دراین مراکز افراد هم به صورت داوطلبانه مراجعه می‌کنند و هم افرادی که مراکز دیگر ارجاع داده می‌شوند و خدمات رایگان دریافت می کنند.

ابراهیم رنجبر، پزشک درمانگر و مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری کرمان با اشاره به راه‌های انتقال ویروس HIV از گذشته تاکنون تصریح کرد: بیشترین راه انتقال این ویروس طی سال‌های اخیر استفاده از سرنگ مشترک بود که به روابط جنسی تغییر پیدا کرده است.

او با بیان اینکه گاهی بیماران جرات آزمایش دادن را ندارند تصریح کرد: دوره پنجره، عفونت و بیماری سه مرحله ابتلا به ایدز است.

رنجبر تاکید کرد: استفاده از سرنگ آلوده و سرسوزن مشترک، روابط جنسی محافظت نشده، خال کوبی، حجامت و آرایشگاه‌های غیراستاندارد از جمله راه‌های ابتلا به ایدز است.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: سلامت افراد مبتلا به ویروس HIV می‌توانند با درمان به موقع به آن‌ها برگردد و ضمن اینکه با درمان به موقع این بیماران نمی‌توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

او افزود: از تولد نوزاد مبتلا به HIV ۲۴ زن باردار مبتلا در کرمان با درمان به موقع پیشگیری شده است و نوزاد این بانوان سالم به دنیا آمده اند.

رنجبر تصریح کرد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی با ارائه خدمات رایگان شامل بخش‌های مشاوره، نمونه گیری، پزشک، داروخانه و مددکاری است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38318
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.