رییس حوزه قضایی دادگاه بروات:


انتقال دادگاه بروات به طبقه بالای کتابخانه صدمه‌ای به فرهنگ کتاب‌خوانی نمی زند

کرمان‌نو- رییس حوزه قضایی دادگاه بروات گفت: اگر انتقال ساختمان دادگاه بروات به طبقه بالای کتابخانه عمومی این شهر کوچکترین صدمه ای به بحث فرهنگ کتاب‌خوانی یا نیاز یک جوان به مکان مناسب برای مطالعه وارد کند شخصا با این کار مخالفت می‌کنم و آن را انجام نمی‌دهم.

به گزارش کرمان نو معین افشاری در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، درخصوص جابجایی فضای فیزیکی دادگاه بروات عنوان کرد: در زمان راه اندازی دادگاه بروات ساختمانی به صورت امانی به دادگستری واگذار شد که این ساختمان بعد از زلزله ساخته شده بود و بنا بوده تا موضوع استفاده آن مهدکودک باشد که به دادگاه عمومی بخش بروات اختصاص یافت .

او می گوید اکنون با وجود سه قاضی و۱۳ کارمند متاسفانه فضای این مکان پاسخگوی فعلی کارمندان نیست و همچنین فضای انتظار دادگاه در حد ۲۰مترمربع است که با توجه به ازدحام جمعیت با مشکل مواجه می شویم .

افشاری اظهارداشت: طی رایزنی با مسئولان ارشد دادگستری نیاز دادگاه بروات را اعلام کردیم و مجوزات لازم درخصوص احداث ساختمانی برای دادگستری بروات تایید شده است که نیاز به زمین مناسب دارد و تا زمانی که کارشناسان واحد فنی تایید کنند و بودجه برای آن اختصاص یابد حداقل سه سال زمان می برد.

او بیان داشت: مسئولان بخش بروات پیشنهاد دادند با توجه به اینکه از طبقه بالای ساختمان کتابخانه عمومی بروات استفاده نمی شود دادگاه بروات از این فضا به صورت موقت  استفاده کند.

به گفته او به دلیل اینکه اطلاع رسانی کامل صورت نگرفت برخی شهروندان تصور کردند که ما می خواهیم از فضای کتابخانه به عنوان دادگاه استفاده کنیم .

رئیس حوزه قضایی بروات ادامه داد: مقرر شده تا از خیابان جنب راست کتابخانه ورودی جداگانه‌ای به طبقه بالا زده شود و دسترسی طبقات بالا و پایین به صورت کامل بسته شود و همچنین عایق بندی کافی برای صدا انجام شود.

افشاری خاطرنشان‌کرد: قرار نیست دادگاه مکانی را غصب نمی کند و این موضوع پیشنهاد داده شده و قرار است مسیولان ارشد دادگستری استان با مدیرکل کتابخانه ها و رییس اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان صحبت کنند در صورت توافق این ساختمان به صورت موقت در اختیار دادگاه بروات قرار گیرد تا بعد از احداث دادگاه بروات به محل اصلی خود منتقل می شود.

*عملکرد دادگاه بروات مثبت ۷۷ ثبت شده است

رییس حوزه قضایی شهر بروات نیز در ادامه گفت: دادگاه عمومی بخش بروات از لحاظ وسعت جغرافیایی بزرگترین بخش استان است و نزدیک به ۶۰ هزار جمعیت دارد که به واسطه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نیز پرونده های حقوقی بسیار سنگینی دارد.

او بیان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد بروات به آب و زمین متکی است و به لحاظ تک محصولی بودن به خرما وابسته است عمده پرونده های ما مربوط به مباحث آب و زمین و مسایل اقتصادی است.

او ادامه داد: در سال گذشته ۹ هزار و ۵۸۵ پرونده در این حوزه قضایی ثبت شده که از این تعداد ۹ هزار و۴۸۹ پرونده خروجی داشتیم.

افشاری خاطرنشان کرد:از ابتدای سال‌جاری تا اول تیرماه نیز ۲ هزار و ۳۰۴ پرونده ثبتی داشتیم که تاکنون ۲ هزار و ۳۸۱ پرونده از این حوزه قضایی خارج شده است و عملکرد مثبت ۷۷ برای این دادگاه ثبت شده است.

او عنوان کرد: با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلاتی که درخصوص فضای ساختمان و کمبود نیروی کار و قاضی داریم اما در سطح استان چندین ماه رتبه اول را کسب کرده ایم.

رییس حوزه قضایی دادگاه بروات اظهارداشت: از جمله مشکلات ما تنش‌های آبی روداب غربی از توابع بخش بروات است که با آن درگیر هستیم و یکی از دلایل آن وضعیت نزولات آسمانی است و دلیل دیگر اختصاص سهمیه آب سدنسا به صنعت و شرب است.

به گفته او در سال‌های گذشته صنعت و شرب سهمیه خود را از سدنسا دریافت نمی کردند و امسال آب آشامیدنی وارد مدار شد و همچنین صنعت نیز آب مورد نیاز خود را انتقال داد.

افشاری تصریح کرد: کشاورزان ما باید خود را با وضعیت موجود حفظ کنند و سعی کنند تا آب به اندازه حفظ محصول مصرف کنند اما متاسفانه مانند قدیم آبیاری صورت میگیرد.

او گفت:مالکیت اهالی روستای طرز از بندنسا ۱۸ ساعت است و به دلیل اینکه تنها منبع آبی روستا از بالادست رودخانه است دولت کانال شهید رجایی را به این روستا اختصاص داد و به دلیل یکسری زیاده خواهی اهالی روستا اقدام به تصرف اراضی ملی و احداث باغ های بیش از حد داشتند و اکنون مازاد باغ ها در حال خشک شدن است.

رییس حوزه قضایی بروات افزود: به دلیل اختلاف بین اهالی روستا و به دلیل پیشگیری از نزاع بین اهالی تصمیم گرفته شد آب اصلی کانال شهید رجایی تا تعیین تکلیف قطع شود.

*بیش از ۵۰ درصد آمارها مربوط به بروات است

افشاری اضافه کرد:شهرستان بم در سطح استان کرمان در بحث کشف مشروبات الکلی، تصادفات و کشف سلاح غیرمجاز جزو جایگاه های بالا قرار دارد و متاسفانه بیش از ۵۰ درصد این آمارها مربوط به حوزه قضایی بروات است.

او می‌گوید در بحث مشروبات مکشوفه دو آیتم تاثیر دارد یکی ضایعات خرما است که عمده مردم بروات باغدارهستند و ضایعات خرمای خود را به مشروبات الکلی تبدیل میکنند و دیگر اینکه به دلیل بافت باغ شهر بودن بروات فضا و مکان مناسب باعث میشود که به دور از چشم ماموران انتظامی دست به تولید مشروبات الکلی بزنند.

او اضافه کرد:در بحث کشف سلاح غیرمجاز نیز متاسفانه عمده اهالی این شهر مسلح به سلاح‌های غیرمجاز هستند و افرادی که سلاح از آن‌ها کشف می شود دلیل خود را حراست از محصول کشاورزی خود در برابر سارقان عنوان می کنند.

به گفته او اگر بتوانیم محیط امنی برای کشاورز ایجاد کنیم و شخص اطمینان داشته باشد که در زمان برداشت محصولش آسیبی نمی بیند قطعا تمایل اشخاص از نگهداری سلاح و سپس کشف آن کاهش پیدا می‌کند.

او توضیح داد: عمده افرادی که به عنوان متهم با آن‌ها صحبت می شود متوجه می شویم فرد متهم در حالت عادی نبود و به اصطلاح مست بوده است و همین امر باعث شده جرایم افزایش پیدا کنند.

*جرایم خشن ناشی از عصبانیت های آنی رخ می دهند

او با اشاره به جرایم خشن گفت: متاسفانه در سال گذشته در فاصله مدت چهار ماه در این بخش ۸ قتل داشتیم که به جز یک قتل که با انگیزه قبلی بود مابقی ناشی از خشونت های آنی و عصبانیت بوده است .

او می گوید تمام عوامل های این قتل‌ها بعد از ۴۸ ساعت از وقوع جرم شناسایی و دستگیر شدند که در همین ارتباط از فرماندهی انتظامی شهرستان بم و رییس پلیس آگاهی و رییس پلیس اطلاعات نیز بابت توجه ویژه ای که به این بخش دارند تقدیر و تشکر داریم .

رییس حوزه قضایی بروات اعلام کرد: مهمترین عامل خودکشی به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی مردم و تهاجم فرهنگی که وارد فرهنگ ما شده است و همچنین بحث دعاوی خانوادگی رشد بی سابقه ای نسبت به سال های گذشته داشته  است.

افشاری گفت: در سال های گذشته عمده پرونده های حقوقی ما ملکی یا مالی بود و تعداد کمی مربوط به دعاوی خانوادگی می شد اما متاسفانه در حال حاضر عمده پرونده های این حوزه قضایی مختص به پرونده خانوادگی از جمله طلاق نفقه و مهریه و حضانت فرزندان مشترک است .

او ادامه داد: در سال گذشته ۱۶۸ پرونده طلاق در این حوزه قضایی ثبت شده بود اما امسال تاکنون ۳۴ پرونده طلاق ثبت شده است .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106011
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.