کرمان در وضعیت نارنجی


بعد از دو سال خشک، امسال هم باران نبارید

درست بعد از دو سال بسیار کم‌آب و خشک، میزان بارش امسال هم ۵۱درصد نسبت به دوره بلندمدت کمتر بود. کل حجم بارندگی یک‌ساله کرمان برای سال آبی (۱۴۰۱-۱۴۰۲)۱۷.۸میلی‌لیتر بوده است. وضعیت نارنجی است و رودخانه‌ها و قنوات استان سال‌به‌سال کم‌آب‌تر می‌شوند.

به گزارش «کرمان نو» براساس منابع رسمی، متوسط بارش در کشور ۴۹ میلی‌متر است. ۴۰ درصد کمتر از میانگین بلندمدت و ۲۱ درصد کمتر از سال آبی گذشته. در طول ۵۵ سال گذشته، سال آبی اخیر، رتبه هفدهم را در بین سال‌های خشک از آن خودکرده است.

فقط سه استان گلستان، خراسان شمالی و مازندران میزان بارششان بیش از دوره بلندمدت بود، الباقی استان‌ها همه کاهش بارش را ثبت کردند . وضعیت کرمان جز استان‌های وخیم است.

میزان بارش کرمان ۵۱ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کمتر بوده است. ۱۵ استان من‌جمله تهران، قم، فارس تا بوشهر و حتی چهارمحال‌وبختیاری در این وضعیت قرار گرفتند.

کرمان از دو طرف ضربه می‌خورد، هم بعد از سیستان و بلوچستان، قم و سمنان و یزد، کمترین حجم بارش در کل کشور را داشته و هم جزو ۱۵ استانی است که بیش از ۵۰ درصد از متوسط دوره بلندمدت آن کمتر بارش داشته‌اند. بررسی و تحلیل خشکسالی در استان کرمان بیانگر این است که در مجموع ۹۹.۸ درصد مساحت استان درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113677
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.