تعطیلی کارخانه بازیافت شهرداری کرمان از ابتدای سال


نگرانی از تکمیل ظرفیت سایت دفن زباله‌ کرمان

کارخانه بازیافت زباله شهرداری کرمان که پس از ۵ سال تعطیلی، مرداد ۱۴۰۰ شروع به کار کرده بود، اسفند ۱۴۰۰ دوباره به کارش پایان داد.

اسفندماه سال ۹۹ بود که کارخانۀ بازیافت زبالۀ شهرداری کرمان افتتاح شد. پنج ماه بعد و در مردادماه سال گذشته اما اعلام شد که کارخانه همچنان تعطیل است. آن زمان، علیرضا ریاضی، مدیرعامل وقت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان اعلام کرد که مزایده‌ای برگزار و پیمانکار نیز مشخص شده و فعالیت کارخانه به زودی آغاز می‌شود.
این کارخانه اما به گفتۀ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان دوباره تعطیل شده و استانداری در نامه‌ای به شورا، تاکید کرده که آن را تا یک ماه آینده فعال کنند.
شهر کرمان به طور متوسط روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن تولید زباله دارد که بیش از ۵ ماه است که تمام این زباله دفن می‌شود.
البته در زمان فعالیت کارخانه هم تفاوت زیادی از لحاظ دفن زباله وجود نداشت زیرا کارخانه بازیافت زباله کرمان فقط جداسازی زباله خشک از تر را انجام می‌داد و از زباله تر کود کمپوست که یک ماده بی‌خطر برای محیط زیست است، تولید نمی‌کرد.
به گزارش کرمات‌نو یک عضو شورای شهر کرمان می‌گوید اصلا تکنولوژی تبدیل زباله تر به کود کمپوست در کرمان وجود ندارد.
لذا کارخانه در زمان فعالیتش صرفا زباله خشک که هدف اصلی سرمایه‌گذار است را از زباله‌تر جدا می‌کند و مابقی را دفن کرده است.
اما چرا کارخانه بازیافت دوباره تعطیل شد؟ ظاهرا سرمایه‌گذار این کارخانه دیگر حاضر به اداره این کارخانه نبوده چون میزان زباله خشک در زباله دریافتی کارخانه به طور جدی کاهش پیدا کرده است.
شهردار کرمان می‌گوید:« بر طبق قرارداد سرمایه‌گذار این کارخانه با شهرداری کرمان می‌بایست روزانه ۲۰۰ تن زباله به سرمایه‌گذار تحویل داده می‌شده که بر اساس تحلیل‌های قبلی این مقدار زباله بین ۱ تا ۲ درصد زباله خشک داشته که در واقع سود سرمایه‌گذار است.»
سعید شعرباف تبریزی افزود: «سرمایه‌گذار گفته تا تناژ زبالۀ ورودی به بیش از 200 تن نرسد، حاضر نیست فعالیت کند».
محمد امینی‌زاده عضو شورای شهر کرمان در این خصوص به کرمان‌نو می‌گوید:« از مهرماه ۱۴۰۰ سازمان پسماند شهرداری کرمان موضوع تفکیک زباله را با راه‌اندازی دکه‌های بازیافت و آموزش‌های محله‌ای شروع کرده است و درصد تفکیک از مبدا در حال رشد است.»
امینی‌زاده ادامه داد:« تفکیک از مبدا و زباله‌گردی دو عاملی است که پسماند خشک در زباله ورودی به کارخانه را کاهش داده است و باعث شده دیگر سرمایه‌گذار سود چندانی نداشته باشد.»
این عضو شورای شهر کرمان در پاسخ به کرمان‌نو از اعتبارات اختصاص داده شده به موضوع پسماند در شهر کرمان گفت:« در سفر هیات دولت به کرمان، وزیر کشور خواستار تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش پسماند و کارخانه تفکیک زباله کرمان شدند که امیدواریم تا پایان سال تامین شود.»
امینی‌زاده می‌گوید قرار است با وعده وزیر کشور افزایش ظرفیت کارخانه و تکنولوژی تولید کود کمپوست از زباله تر به کرمان بیاید.
معاون سازمان پسماند شهرداری کرمان در خصوص راه‌اندازی مجدد این کارخانه گفت: « ظرف مدت ۱۰ روز آینده مناقصه جدید برای سرمایه‌گذاری کارخانه بازیافت منتشر می‌شود و کارخانه دوباره به فعالیتش ادامه خواهد داد.»
سلطانی با تاکید بر عزم جدی شهرداری کرمان در خصوص رفع مشکل دفن زباله گفت:« قصد داریم به سمت دفن صفر زباله پیش روی کنیم و امیدواریم تا پایان امسال قدم‌های مهمی در این زمینه برداریم.»

ظرفیت سایت دفن زباله شهرداری کرمان در حال تکمیل است
قربانی مدیرعامل پیشین سازمان پسماند شهرداری کرمان در یک مصاحبه که سال ۹۷ انجام شده گفته بود :« ظرفیت سایت دفن زباله شهرداری کرمان تا ۱۰ سال دیگر به پایان می‌رسد و اگر این سایت پر شود به راحتی نمی‌توان یک محل جایگزین برای دفن زباله در نزدیکی شهر کرمان پیدا کرد.»
حالا ۴ سال از این زمان می‌گذرد یعنی شهرداری کرمان حدودا ۶ سال دیگر فرصت دارد تا دفن زباله را به طور جدی کاهش دهد یا به صفر برساند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95525
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.