گرده‌افشانی به صورت سنتی


آغاز کار گرده‌افشانی نخلستان‌ها در بم

کار گرده‌افشانی باغ‌ها و نخلستان‌های شهرستان بم به صورت سنتی آغاز شده است و کشاورزان استقبال چندانی از گرده افشانی صنعتی و مکانیزه نمی‌کنند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، معقول مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: کار گرده‌افشانی از سطح ۱۰ هزار هکتار از باغ‌ها و نخیلات شهرستان بم شروع شده است.

او کار گرده‌افشانی را یکی از عملیات مهم باغی دانست و افزود: این کار تاثیر بسزایی در کیفیت تولید و کمیت محصول خرما خواهد داشت.

معقول تصریح کرد: گرده‌افشانی از اوایل فروردین ماه آغاز شده است و تا نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: اگر چه در روش گرده‌افشانی سنتی کار با کارگران با تحربه انجام می‌شود، اما این روش خطرات زیادی برای کشاورز دارد؛ لذا توصیه ما استفاده از روش صنعتی و مکانیزه است که در بعضی از مناطق انجام می‌شود.

معقول افزود: در روش مکانیزه صنعتی و مقایسه آن با سنتی باید گفت، این روش از لحاظ سرعت عمل گرده‌افشانی و کاهش خطراتی مانند افتادن از درخت و قطع نخاع شدن کشاورزان ارجعیت دارد.

او تصریح کرد: برای گرده‌افشانی صنعتی و مکانیزه تسهیلات مکانیزاسیون برای تهیه دستگاه گرده‌افشانی پرداخت می‌شود.

گرده‌افشانی سنتی در روز ۲۰ عدد نخل و چندین بار در ارتفاع بلند نخل باید انجام شود که خطر زیادی شامل افتادن از نخل، قطع نخاع و کورشدن کشاورز بر اثر تیغ خرما و در پی آن هزینه‌های زیادی برای کشاورز در بر دارد؛ در حالی گرده‌افشانی صنعتی و مکانیزه در روز بیش از ۵۰۰ نخل گرده‌افشانی می‌شود و هیچ خطری برای کشاورز ندارد؛ چرا که از روی زمین کار گرده‌افشانی انجام می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103295
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.