رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران در ورود به جیرفت:


همه ظرفیت‌های مجموعه برای مبارزه با سوسک سرخرطومی خرما پای‌کار می‌آید

رویداد ملی فناورانه سوسک حنایی خرما به مناسبت هفته پژوهش در محل مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی جنوب کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌نو، در رویداد ملی فناورانه سوسک حنایی خرما که به مناسبت هفته پژوهش در محل مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی جنوب کرمان برگزار شد، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران به همراه رئیس مؤسسه گیاه‌پزشکی کشور، معاون پژوهش و فناوری مؤسسه گیاه‌پزشکی مؤسسه، رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همراهی مسئولان استانی و محلی حضور داشتند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران و هیئت همراه در ورود به جیرفت بعد از ادای احترام به مقام شهدای و حضور در بهشت‌زهرای این شهر از گلخانه تولید بذر هیبرید محصول فلفل‌دلمه‌ای بازدید کرد.

سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باتوجه‌به اهمیت مبارزه به هنگام با آفات عنوان کرد: بایستی در مقابله با این آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما خیلی زودتر ورود می‌کردیم.

مجتبی نکویی سطح زیر کشت خرما در کشور را ۳۱ هزار هکتار بیان کرد و افزود: این حجم کشت علاوه بر اینکه ظرفیت صادراتی دارد نیازهای معیشتی و زندگی باغداران را تأمین می‌کند و آفتی ورود کرده که ۵۰ درصد از نخیلات را آلوده کرده است و نگرانی ما آلوده‌شدن مابقی ۳۱ هزار هکتار است.

او با بیان اینکه در یک سال اخیر به‌اندازه پنج سال گذشته در این زمینه فعالیت شده است، گفت: در پنج سال گذشته ۲۰ درصد نخیلات آلوده را شناسایی کرده بودند، و امروز نسبت به کاری که ۵ سال گذشته شده پنج تا ۶ برابر کار جلو افتاده است.

معاون وزیر ادامه داد: قدم اول شناسایی و دوم تدوین دستورالعمل‌هایی برای حرکت سریع است. در این راستا مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی به دستور العملهای کاربردی خوبی برای کشاورزان دست پیدا کردند، اما باید در زمان‌بندی کوتاه‌تری انجام گیرد و نیاز به بسیج عمومی برای مقابله با این آفت است.

نکویی اظهار کرد: مشابه این مورد را برای محصول لیموترش داشتیم که عامل بیماری جاروی جادوگر از سیستان وارد شد و ۵۰ درصد لیموترش کشور را آلوده کرده بود، اما با فعالیت علمی توانستیم رقمی از این درخت را تولید کنیم که مقاوم به جاروی جادوگر بود.

او با اشاره به اینکه همان‌طور که نگرانی باغداران را از جاروی جادوگر رفع کردیم باید در این مورد هم عمل کنیم، افزود: به‌عنوان معاون وزیر از همه ظرفیت‌های موجود بالاخص در حوزه ترویج را بسیج می‌کنیم، تا هم از بعد علمی آخرین دستاوردها را ارائه کند و هم از بعد ترویجی اطلاعات به کشاورزان منتقل شود تا مقابله با این آفت را به نقطه مثبتی برسانیم و در بازه زمانی کوتاه‌تری مبارزه با این افت را به نقطه مثبتی برسانیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112533
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.