یک پای آمار کرمان می‌لنگد


نقص آمار این بار به تعداد تلفات نوروزی رسید

ضد و نقیض‌های آماری که پیش‌تر خود را در مسائل مختلف مثل آمار اشتغال و بیکاری نشان داده بود، این بار به آمار مستدل‌تری چون حوادث جاده‌ای و تلفات نوروزی هم رسیده.فرمانده انتظامی آمار تلفات نوروزی را ۵۲ و رییس اورژانس کرمان ۸۳ نفر اعلام کرده و نتیجه‌اش اعلام عدد غیر واقعی کاهش ۴۰درصدی تصادفات از سوی مسئول ارشد استان بود.

با ۸۳ فوتی و رتبه سوم استان در تلفات نوروزی برخی مسئولان ارشد استان اصرار دارند که امسال کرمان یک کار شگرف کرده. مسئولان ارشد استان از کاهش۴۰ درصدی تلفات نوروزی خبردادند و برخی دیگر به نقل از فرمانده انتظامی متذکر کاهش ۴۷ درصدی تلفات نوروزی شدند. آمار تلفات نوروزی تا ۱۴ فروردین ماه  ۸۳ فوتی بوده که با آمار ۹۶ فوتی سال گذشته که البته تا ۱۵ فروردین محاسبه شده ۱۳.۵ درصد تفاوت دارد که اختلاف فاحشی با اعداد و ارقام ۴۰ درصدی و ۴۷درصدی دارد. اما این اختلاف فاحش آمار در کرمان از کجا می‌آید؟
بررسی‌های «کرمان‌نو» نشان می‌دهد که منبع این اختلاف در تعداد تلفات نوروزی امسال است. در خبری که خبرگزاری تسنیم ۱۶ فروردین به نقل از فرمانده انتظامی استان کرمان منتشر کرده و متذکر کاهش ۴۷درصدی تلفات نوروزی شده است، آمار تلفات در تصادفات نوروزی امسال را ۵۲ نفر قید کرده است. با این حال در خبری که رییس اورژانس کرمان در ۱۴ فروردین امسال اعلام کرده تعداد فوتی‌های تصادفات نوروزی تا ۷ و ۳۰ دقیقه ۱۴ فروردین ۸۳ فوتی قید شده است. 

 

Screenshot 2023 04 05 190127                                  Screenshot 2023 04 05 185939

اگر حتی تعداد تلفات نوروزی استان را بدون لحاظ روز ۱۴ و ۱۵ فروردین امسال حساب کنیم و آن را نسبت به ۱۵ فروردین سال قبل قیاس کنیم میزان کاهش تلفات استان ۱۳.۵ درصد بوده که  نسبتبه  متوسط کشوری بسیار پایین‌تر است. نوروز ۱۴۰۱ هزار و ۱۰۱ نفر در نتیجه تصادفات جاده‌ای جانشان را از دست دادند و امسال این عدد با یک کاهش ۲۰ درصدی به ۸۷۱ نفر رسیده است. 

به نظر می‌رسد ضد و نقیض‌های آماری که پیش‌تر خود را در مسائل مختلف مثل آمار اشتغال و بیکاری نشان داده بود این بار به آمار مستدل‌تری چون حوادث جاده‌ای و تلفات هم رسیده.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=102878
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.