معاون دادگستری کرمان اعلام کرد


کرمان در بین ۳ استان برتر کشور در صلح و سازش پرونده‌های طلاق

معاون دادگستری کرمان گفت: استان کرمان در بین ۳ استان برتر کشور از لحاظ میزان صلح و سازش پرونده‌های طلاق در سامانه تصمیم قرار گرفته است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیدمهدی قویدل در نشست شورای مشورتی مراکز مشاوره خانواده دادگستری کل استان کرمان گفت: با توجه به برگزاری منظم جلسات شورای مشورتی مراکز خانواده و رصد مستمر عملکرد این سامانه از سوی این معاونت و برگزاری دوره‌های آموزشی موثر برای مشاوران خانواده،  ۲۱/۴۶ درصد پرونده‌های ارجاع شده کل استان کرمان به مشاوران از طریق سامانه تصمیم در سال ۱۴۰۱ به صلح و سازش ختم شده اند.

او  بیان داشت: میزان سازش در پرونده‌های طلاق ارجاع شده به مشاوران مراکز مشاوره خانواده همکار از سال ۱۳۹۸ تا پایان پارسال، ۱۰/۴۶درصد رشد داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان داشت: طلاق به عنوان یکی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه است که باید مورد توجه ویژه همه متولیان فرهنگی و دستگاه‌های مسئول باشد و چنانچه مقابله‌ جدی و سازمان یافته با استفاده از ظرفیت‌های نوین با این آسیب نشود در آینده خسارات جبران‌ناپذیری را به بنیان خانواده و کودکان و نوجوانان وارد می‌کند.

او افزود: مطابق قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ برای تحکیم مبانی خانواده،  پیشگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و ایجاد صلح و سازش بین طرفین، مراجعه به مشاور خانواده برای متقاضیان صدور حکم طلاق، الزامی  است.

قویدل با بیان اینکه سالانه پرونده‌های زیادی در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی با موضوعات مختلف دعاوی خانواده به ثبت می‌رسد، بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های طلاق به شیوه سنتی و ارجاع به مشاوران با چالش‌های زیادی روبرو است و  کیفیت رسیدگی به این پرونده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین منظور با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان بهزیستی، سامانه‌ای اینترنتی تحت عنوان  سامانه تصمیم در کشور با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای روانشناختی پیش از وقوع طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه به درخواست زوج و یا زوجه راه اندازی شده است.

او گفت: طبق آخرین گزارش‌های دریافت شده از این سامانه در سال ۱۴۰۱، سامانه تصمیم در شهر کرمان ۷ هزار و ۳۵۰ درخواست طلاق را به ثبت رسانده که از این تعداد ۴ هزار و ۴۳۸ نفر به مراکز مشاوره خانواده مراجعه داشته و از این تعداد ۷۲۶ پرونده منجر صلح و سازش شده و زوجین از طلاق منصرف شده اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: طبق آمار استخراج شده از سامانه تصمیم، شهرستان‌های کهنوج با ۳۵/۳۷درصد، جیرفت با ۳۰/۵۲درصد و سیرجان ۲۰/۵۴درصد جز شهرستان‌های برتر در زمینه صلح سازش پرونده‌های طلاق در استان قرار دارند که این عملکرد قابل قدردانی است و نشان از تلاش مضاعف و همکاری دستگاه قضایی با سازمان بهزیستی و مشاوران خانواده در این شهرستان‌ها دارد.

او بیان کرد: در بین علت‌های شایع طلاق، کمبود مهارت‌های زندگی، طلاق عاطفی، نپذیرفتن مسئولیت و  بی احترامی در رتبه نخست قرار دارند که این آمار نشان می‌دهد دستگاه‌های مسئول و متولیان فرهنگی باید به گونه برنامه ریزی کنند که زوجین قبل از ورود به زندگی مشترک به مشاوران معرفی و آموزش‌های قبل از ازدواج به آن‌ها ارائه شود تا بعد از ازدواج،  زندگی مشترک آن‌ها به جدایی و طلاق منتهی نشود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105495
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.