مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد


آمادگی دامپزشکی کرمان برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از آمادگی برای پیشگیری از احتمال شیوع این بیماری در استان خبر داد و گفت: با شروع فصل سرما، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، “حسین رشیدی” امروز سوم آبان ماه در نشست تخصصی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دامپزشکی استان کرمان از آمادگی برای پیشگیری از احتمال شیوع این بیماری در استان خبر داد و گفت: با شروع فصل سرما، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

وی با برشمردن برخی از عوامل تهدیدکننده مزارع پرورشی درخصوص این بیماری، اعلام کرد: لازم است پیشگیری از ورود بیماری به استان خصوصا در موقعیت فعلی در اولویت قرار گیرد و بدین منظور واکسیناسیون طیور ضروری است.

رشیدی با تاکید بر اهمیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و اعلام شیوع اخیر بیماری در برخی از کشور های همسایه، بیان کرد: خطر انتقال از پرندگان وحشی را باید مورد توجه قرار داد زیرا استان کرمان کریدور مهاجرت پرندگان وحشی است و این پرندگان در مسیر خود در محل های تجمع آب فرود می آیند و به همین جهت بایستی پایش مستمر  و مشترک از تالاب ها و زیستگاه های پرندگان وحشی توسط محیط بانان و کارشناسان سازمان محیط زیست استان به همراه همکاران دامپزشکی صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: افزایش و گسترش ارتباطات بین بخشی دامپزشکی و حفاظت محیط زیست باعث می‌شود اکثر بیماری‌ها در حوزه حیات وحش کنترل شده و از سرایت آن به جمعیت دام و طیور استان جلوگیری به عمل آید.

وی با تاکید بر مدیریت دفع ضایعات و تلفات در واحد های پرورشی براساس اصول امنیت زیستی و دریافت مجوزهای جوجه ریزی متناسب با ظرفیت واحدهای پرورشی، اعلام کرد: لازم  است تمامی مرغداری های استان کرمان به خصوص اجداد، مادر و تخم گذار واکسن انفلوآنزای پرندگان را در مرغداری مورد استفاده قرار دهند.

رشیدی با یادآوری اینکه آنفلوانزای پرندگان می‌تواند اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: با توجه به اینکه گوشت مرغ و تخم مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و مخصوصا در تامین پروتئین مورد نیاز خانوارهای کم درآمد نقش مهمی دارد، شیوع این بیماری و اشکال در تامین این مواد غذایی، جامعه را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78766
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.