سرپرست اداره کل منابع طبیعی شمال استان کرمان:


افزایش تخریب پوشش گیاهی نتیجه مجاورت اراضی مسکونی با کویر است

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به فعالیت مخرب معادن و تخریب منابع طبیعی استان گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آنها به مسکونی و مجاورت کویر و اراضی مسکونی موجب افزایش تخریب پوشش گیاهی می‌شود.

‌به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، علیرضا ابوالحسنی امروز ۲۳ خردادماه در نشست خبری اظهار کرد: ۶۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی و سازمانی طی چهار سال گذشته در راستای بیابانزدایی در استان کرمان هزینه شده است.

او نهال‌کاری، مالچ پاشی، مدیریت رواناب و تله‌های رسوبگیر را از جمله اقدامات انجام شده در راستای مقابله با بیابازدایی برشمرد و عنوان کرد: ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد با عنوان روز بیابانزدایی نامگذاری شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان بیابانزایی را یکی از مشکلات اصلی کشور و استان کرمان تلقی کرد و افزود: ۱۳.۶ میلیون هکتار از حدود ۱۴.۴ میلیون هکتار اراضی شمال استان اراضی ملی است که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی شمال استان قرار دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۶.۶ میلیون هکتار از اراضی استان بیابانی است بنابراین حدود ۵۰ درصد استان کرمان تحت تاثیر بیابان‌هاست که حدود ۲.۵ میلیون هکتار آن اراضی کویری و بیابانی و سه میلیون هکتار دیگر آن نیز شنزارهای فعال و نیمه فعالی است که بیشترین آسیب را به استان وارد می‌کند.

ابوالحسنی با اشاره به وجود ۱۷ شهرستان در شمال استان کرمان گفت: ۱۴ شهرستان تحت تاثیر بیابانزایی است. ۲۸ کانون فرسایش بادی در این شهرستان‌ها وجود دارد که مساحتی برابر ۱.۲ میلیون هکتار را در بر می‌گیرند و براساس برآوردهای سال ۱۳۹۷ خسارتی که معضل بیابانزایی به بخش اقتصادی و زیستی مردم می‌زند سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است.

او با اشاره به مجاورت استان کرمان با مناطق بیابانی تصریح کرد: چرای مفرط دام‌ها با مجوز و بدون مجوز و بوته کنی از عوامل منجر به بیابانزایی هستند که ما سالهاست در راستای حذف این اقدام با جایگزین کردن کپسول‌های گاز، تنورهای گازی و … گام برداشته‌ایم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به تصرف اراضی منابع طبیعی و توسعه کشت‌های آب‌بر و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی اظهار کرد: طبق آخرین آمار ارائه شده، افت سالانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی کشور بین ۱۰ متر تا ۱۵ متر است. متاسفانه ۹۲۰ میلیون متر معکب بیلان منفی برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی استان کرمان داریم.

او با اشاره به فعالیت مخرب معادن و تخریب منابع طبیعی استان عنوان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آنها به اراضی مسکونی و مجاروت کویر و اراضی مسکونی موجب افزایش تخریب پوشش گیاهی می‌شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۵ فعالیت‌های مقابله با بیابانزایی در استان کرمان آغاز شده که اولین فعالیت نیز در شهر کرمان و در راستای کشت تاغ زارهای کرمان است، تصریح کرد: تاغ زارها یک مانع بزرگ در برابر طوفان‌های شن هستند.

او با اشاره به حفر ۶۴ حلقه چاه در تاغ زارهای کرمان بیان کرد: خشکسالی‌های اخیر روی تاغ زارهای شهر کرمان تاثیر گذاشته و برخی از این درختان در حال خشک شدن هستند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به طرح پرورشی تاغ زارها به منظور پیشگیری از خشک شدن این گیاهان تصریح کرد: سالهای گذشته با هرس تاغ‌های مسن اقدام به جوان‌سازی آنها می‌کردیم که طی سال‌های اخیر موفق به اجرای این طرح نشده‌ایم که با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی در اولین فرصت ممکن با بازدید از تاغ زارهای کرمان پیگیر اجرای این طرح هستیم.

او با بیان اینکه مسدود کردن چاه‌ها به دلیل داشتن پروانه بهره‌برداری در اختیار منابع طبیعی نیست، گفت: پیگیر تعیین تکلیف اراضی تصرفی هستیم تا از گسترش اینگونه اراضی پیشگیری شود.

ابوالحسنی گفت: از سال ۹۸ تا سال گذشته حدود ۳۵۰۰ هکتار در استان کرمان نهال‌کاری و ۵۲۰۰ هکتار مالچ پاشی انجام شده که بیشتر در چهار شهرستان شرقی استان بوده است.

او با بیان اینکه امسال نیز ۲۰۰۰ هکتار مالچ پاشی در شرق استان کرمان در دستور کار قرار دارد، گفت: ۸۰۰۰ هکتار از اراضی شرق استان کرمان دارای اولویت نخست در مالچ پاشی هستند که حدود ۶۰۰۰ هکتار در سال‌های گذشته مالچ پاشی شده و امسال نیز ۲۰۰۰ هکتار باقی مانده انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: ۸۰ درصد مالچ پاشی در استان‌ها حمل از پالایشگاه تا عرصه مورد بهره‌برداری است. نوع حمل مالچ در استان‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده است.

او با اشاره به استفاده از مالچ‌های پلیمری افزود: ۱۵ هکتار با ۱.۵ میلیارد تومان به عنوان پایلوت برای استان تعهد اجرا ایجاد شده، گفت: این مالچ از مواد پلیمری تهیه شده و مورد تایید محیط زیست قرار دارد که ارزان‌تر و بهتر است.

ابوالحسنی در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: طی این مدت حدود ۳۰ هزار هکتار کنترل هرزآب و مدیریت رواناب در شهرستان‌های مختلف استان کرمان انجام شده است.

او گفت: ۲۶۰۰ کیلومتر تله رسوب‌گیر در شرق استان کرمان از سال ۹۸ تا سال گذشته اجرا شده، گفتنی است که تله رسوب گیر ابداع استان کرمان است که اکنون در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از پر شدن تله رسوب‌گیر از رسوبات، نهال کاری در این تله‌ها انجام و منطقه به جنگل دست کاشت تبدیل می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به کاشت طرح یک میلیارد نهال طی چهار سال در کشور گفت: سهم استان کرمان سالی پنج و نیم میلیون است که ۲۰ میلیون برای شمال و ۲۰ میلیون نهال برای جنوب استان برای چهار سال در نظر گرفته شده که در این رابطه با شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تفاهمنامه امضاء شده که به عنوان مثال فولاد زرند ایرانیان ۶۰۰ هکتار تاغ کاری در اطراف این شهر انجام داده و شرکت مس تولید نهال‌های بیابانی و جنگلی ایرانی – تورانی را انجام می‌دهد.

او به شعار سال جاری یعنی نقش حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین به عنوان شعار سال مقابله با بیابانزایی اشاره و تصریح کرد: استان کرمان یک قدم از این شعار جلوتر است زیرا ما در سال‌های گذشته ۲ طرح بین المللی در مناطق بیابانی داشتیم که یکی از این طرح‌ها احیاء اراضی جنگلی و تخریب شده با تاکید ویژه در مناطق تحت فرسایش بادی در ریگان و دیگری ترسیب کربن در شهداد است که ۸۰ درصد اعضای این طرح ها با توجه به ایجاد صندوق‌های توانمندسازی جوامع محلی را بانوان تشکیل می‌دهند.

ابوالحسنی به اجرای طرح آموزش زنان روستایی در راستای تحقق اهداف مناطبع طبیعی در مناطق مختلف اشاره کرد و افزود: در مناطق ریگان و شهداد نیز بانوانی به عنوان تسهیلگران منابع طبیعی با جوامع محلی هستند که آموزش و چگونگی احیاء منابع طبیعی را به افراد آموزش می‌دهند که این طرح به سایر مناطق استان نیز تسری پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105374
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.