به منظور مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای ملزومات رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان گفت:‌ کشاورزان تله‌های این آفت را تهیه می کند و بعد از آن ملزومات و جلب کننده‌ها از سوی جهاد کشاورزی به صورت رایگان در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

آفت مگس مدیترانه امسال هم دوباره باغ های جنوب استان را درگیر کرده است ، سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از ردیابی و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح بیش از ۶ هزار هکتار خبر داده است.

مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در مورد آفت مگس مدیترانه ای به کرمان نو گفت: این آفت هر ساله باغ های جنوب کرمان را تحت تاثیر قرار می دهد و تعداد نسل این آفت زیاد است و به راحتی هم منتشر می شود حتی با جا به جایی میوه های آلوده این آفت انتشار پیدا می کند.

فرخی ادامه داد: هر سال دامنه ی آلودگی این آفت افزایش پیدا می کند و بر شدت آلودگی اش هم افزوده می شود، در بسیاری از استان ها، آنقدر این آفت شیوع پیدا کرده است که از حالت قرنطینه خارج شده اند و نقاط مختلف را آلوده کرده است البته ما در جنوب استان این وسعت آلودگی را نداریم.

به گفته فرخی تا کنون بیشترین حضور این آفت در شهرستان جیرفت و عنبرآباد بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تاکید کرد: همکاران ما به طور مستمر در حال پایش و ردیابی این آفت هستند و هر جا که ردی از این آفت دیدند ملزومات و جلب کننده برای دفع این آفت را در اختیار باغدار قرار می دهند، البته اکنون تا حدی این آفت تحت کنترل است .اما دفع این آفت به همکاری کشاورز بسیار وابسته است و حتی مشارکت دهیارها هم نیاز است به طور کلی اگر این همکاری ها نباشد، ریشه کنی و کنترل این آفت برای ما خیلی سخت می شود.

فرخی تاکید کرد: باغدارها باید حدود 25 روز قبل از تغییر رنگ میوه ها، تله‌های این آفت را نصب کنند، البته همکاران ما، پایش و ردیابی را انجام داده و ملزومات را در اختیار کشاورز قرار می دهند.

مگس مدیترانه‌ای 400 گونه گیاهی را تهدید می‌کند

وی یادآور شد: قبل از تغییر رنگ میوه باید تله ها نصب و مواد جلب کننده در تله ریخته شود و کشاورزان باید میوه های آلوده را سریع جمع آوری و در عمق نیم متری خاک دفع کنند و حتما میوه‌های زود رسشان را، زودتر از موعد برداشت کنند و این مهم است که کشاورز میوه اش را سریع برداشت کند، تله های جلب کننده آفت هم باید به ازای هر هکتار ۵۰ تا ۷۰ تله نصب شود.

فرخی گفت: میوه هایی که به تدریج تغییر رنگ می دهند، بیشتر در معرض این آفت هستند البته این آفت دامنه ی میزبانی گسترده ای دارد و 400 گونه گیاهی را مورد تهدید قرار می دهد و تقریبا همه ی میوه ها را می تواند آلوده کند و از طرفی چون در جنوب استان در همه طول سال میوه وجود دارد این آفت میزبانی خود را برای همه سال حفظ می کند.

به گفته مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان،کشاورزان تله‌های این آفت را تهیه می کند و بعد از آن ملزومات و جلب کننده‌ها از سوی جهاد کشاورزی به صورت رایگان در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

فرخی یادآوری کرد: ما توصیه می کنیم کشاورزان در همه ی باغ های جنوب پیگیر این آفت باشند و این احتمال وجود دارد که باغ های شهرستان‌های مختلف درگیر شوند.کسانی که باغ دارند می توانند به مراکز خدمات مراجعه کرده و از همکاران ما بخواهد ردیابی این آفت را در باغ هایشان انجام دهند،اگر تله ای شکارش بیشتر از دو سه مورد باشد، باید برای آن باغ مبارزه با آفت انجام شود.

وی ادامه داد: البته می توانند استعلام پراکندگی آلودگی این آفت را بگیرند و همکاران ما نقشه این آلودگی را تهیه کرده اند و می توانند کشاورز را راهنمایی کنند که کدام مناطق آلوده است و باید تله نصب شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58157
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.