طی پنج‌ماهه نخست امسال؛


حریق ۵۱۷ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمان را نابود کرد

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمان گفت: طی پنج ماهه نخست امسال ۳۱ فقره آتش سوزی به مساحت ۵۱۷ هکتار درعرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، اصغر عربی با اشاره به اینکه امسال از ۳۱ فقره آتش سوزی به مساحت ۵۱۷ هکتار درعرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده است، گفت: بیشترین میزان حریق در شهرستان‌های بافت، بردسیر، شهربابک، سیرجان رخ داده است.

او افزود:بیش از ۹۵ درصد عامل آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان عوامل انسانی بوده است.

عربی تصریح کرد: بیشترین تعداد حریق درایام تعطیلات و آخر هفته‌ها گزارش شده که در اثر بی احتیاطی گردشگران و رعایت نکردن نکات ایمنی در روشن کردن آتش و محل‌های داری پوشش گیاهی خشک بوده است.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمان گفت: این آتش سوزی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۶۰درصد کاهش داشته است علت این کاهش در تعداد وسطح حریق‌ها در عرصه‌های طبیعی استان را اطلاع رسانی، اقدامات آموزشی و ترویجی انجام شده و همچنین گشت‌های مستمر پاسگاه‌های ویژه حفاظت از منابع طبیعی بوده است.

عربی اظهار داشت:باتوجه به شرایط حاکم برعرصه‌های جنگلی و مرتعی استان و خشکسالی اخیر مردم به هیچ عنوان در عرصه‌های منابع طبیعی آتش روشن نکنند.

او گفت:در صورتی مجبور به روشن کردن آتش هستند سطح را از علف وبرگ‌های خشک پاکسازی کنند و دور آتش را به وسیله سنگ چین مهار کنند که آتش به پوشش گیاهی اطراف سرایت نکند؛ و درپایان از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

عربی بیان داشت: در صورت مشاهده شدن آتش سوزی در مراتع در مرحله اول خونسردی خود را حفظ کنند و با شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند تا گروه اطفاء حریق به منطقه اعزام شود.

او گفت:حتی شهروندان می‌تواند تا رسیدن نیرو‌های منابع طبیعی و درصورت داشتن آب با ریختن و مرطوب کردن سطح پوشش از گسترش حریق در عرصه مرتعی جلوگیری کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76620
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.