تکذیب شیوع بیماری طاعون در حیات‌وحش رفسنجان توسط دامپزشکی استان


دامپزشکی تلف‌شدن حیوانات حیات‌وحش بر اثر طاعون در رفسنجان را تایید نمی‌کند

ساعاتی بعد از اعلام مدیر کل محیط‌زیست رفسنجان مبنی بر مرگ ۳۰۰ راس حیوانات وحشی حیات وحش رفسنجان بر اثر طاعون، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان این خبر را تکذیب کرد.

صبح امروز رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان اعلام کرد: بر اساس سرشماری در سال ۹۹ بالغ بر ۲ هزار رأس قوچ و میش، کل و بز شناسایی شدند اما بنا به خشکسالی‌های دو سال اخیر و شیوع طاعون ما شاهد کاهش ۳۰۰ راسی حیوانات وحشی در مناطق حیات وحش رفسنجان هستیم.

به گفته آخوندی شیوع این بیماری طی دو سال اخیر به خصوص در اطراف مناطق کوه سرخ، راویز و اطراف منصور آباد اتفاق افتاد.

آخوندی شیوع طاعون را به قدری گسترده می‌داند که بنا به برگزاری مانور مبارزه با بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را در سطح شهرستان رفسنجان با همکاری فرمانداری، ادارات مرتبط از جمله منابع طبیعی، شبکه دام پزشکی، جهاد کشاورزی شد.

ساعاتی نگذشته بود که مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تکذیب این خبر گفت: از نظر این اداره کل هیچ‌گونه حیوان وحشی در مناطق حفاظت شده این شهرستان به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان تلف نشده است.

رشیدی تاکید کرد: ظاهرا اشتباهی در نقل موضوعی از سوی رییس محیط زیست شهرستان رفسنجان رخ داده است و تاکید می‌شود، دامپزشکی تلف شدن حیوانات حیات وحش در این منطقه را تایید نمی‌کند زیرا اگر تلفاتی در منطقه صورت گیرد باید دامپزشکی حتما ببیند و آن را تایید کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه این اداره کل برای مقابله با بیماری‌هایی مانند طاعون نشخوارکنندگان در خصوص حیات وحش مستقیما کاری انجام نمی‌دهد، ادامه داد: در دامداری‌هایی که در اطراف مناطق حفاظت شده باشند از نظر بیماری‌هایی که قابل انتقال به حیات وحش هستند از جمله طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی پوشش

واکسیناسیون کامل انجام می‌‌شود تا اگر احیانا حیات‌وحش با حیوانات اهلی در تماس قرار گرفتند، مشکلی برایشان پیش نیاد.

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی آبشخورهای مربوط به حیات وحش از سوی محیط زیست باید انجام شود، گفت: هر زمان محیط زیست دعوت کرده پرسنل دامپزشکی در محل آبشخورهای حیات وحش حضور پیدا کرده و  اگر ماده ضدعفونی‌کننده نیز نیاز بوده در اختیار آنها گذاشته‌ایم.

رشیدی با اشاره به اینکه به طور کل امکان تزریق واکسن به حیات وحش وجود ندارد، تاکید کرد: برای واکسن خوارکی نیز محیط زیست باید اقدام کند که احتمالا در این خصوص اقدامی انجام داده باشد.

این در حالی است که رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان عامل اصلی کاهش 300 راس وحوش طی یکسال را همان طاعون نشخوارکنندگان بین حیوانات حیات وحش می‌داند و حتی در جلسه‌ای با حضور فرماندار رفسنجان کارگروهی برای مبارزه با این بیماری تشکیل و راهکار مبارزه با این بیماری بررسی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98536
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.