بارندگی‌ها اخیر پرشدگی سدهای کرمان را تکان نداد


سخنگوی آب منطقه‌ای: بندهای آبخیزداری مانع ورود آب به سدها شد

بارندگی‌های اخیر تأثیری در پرشدگی سدهای استان نداشت. بر اساس گزارشی که از سمت اداره آب منطقه‌ای در اختیار «کرمان نو» قرار گرفته پرشدگی سد جیرفت ۲۷.۷۶، سد تنگوئیه ۱۰.۲۷، سد بافت ۳۰.۵۲ و سد بم ۲۰.۷۳ درصد است. اینکه چرا سدهای کرمان بعد از بارش‌ها، تغییری در پرشدگی‌شان حاصل نشده سؤال است که سخنگوی آب منطقه‌ای علتش را بندهای آبخیزداری می‌داند که اجازه نداده آب وارد سدهای استان شوند.

به گزارش کرمان نو، کرمان طی این ۲ روز، قدر یک سال بارش داشته و بسیاری از مناطق جنوب استان سیلابی شدند؛ اما این آب‌ها تأثیری بر حجم سدهای استان نداشته است. تا قبل از بارش‌ها سد جیرفت ۲۵درصد آب داشته و اکنون ۲۷.۷۶ درصد، سد تنگوئیه در سیرجان، شهرستانی که به علت تجمیع آب در زیر یکی از پل‌هایش جان یک نفر گرفته شد هم از ۱۰ درصد به ۱۰.۲۷درصد رسیده است.

سد نسا هم بم که از میزان ۱۹ درصد به ۲۰.۷۳درصد رسیده است. روزبهانی، سخنگوی آب منطقه‌ای کرمان در پاسخ به «کرمان نو» در خصوص اینکه بارندگی‌ها تأثیری بر پرشدگی سدها نداشته؟ به بندهای آبخیزداری بسیاری اشاره می‌کند که در بالادست سدها ساخته شده‌اند. روزبهانی دراین‌رابطه توضیح می‌دهد: «با وجود بارندگی‌هایی که در بالادست سدهای ما صورت گرفت، بندهای آبخیزداری که در بالادست سدها احداث شده بودند حجم آب را گرفتند و باعث شدند که این آب به سدهای استان نرسد.» او دلیل دیگر افزایش‌نیافتن حجم پرشدگی سدها بعد از بارش را، وقوع بارش در پایین‌دست سدها می‌داند: «بارندگی‌هایی که ما داشتیم عمدتاً در پایین‌دست سدهای ما بوده و آب به سدهای ما نرسیده است؛ به‌عنوان مثل در خرمشاهی جیرفت بارندگی خوبی صورت‌گرفته که در پایین‌دست سد جیرفت واقع شده است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117326
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.