میانگین بارش امسال در کرمان ۲۶ میلیمتر است

مهدی رجب‌زاده پیش از ظهر شنبه در گردهمایی مدیران روابط عمومی صنایع و معادن بزرگ استان کرمان در خصوص نحوه مشارکت در حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی استان بیان داشت: ایران از لحاظ اقلیم آب و هوایی کشور عجایب است.

وی افزود: تغییر اقلیم، کمبود آب و بیابان زایی به عنوان سه چالش بزرگ پیش روی بشر در هزاره سوم است که اگر بشر نتواند این چالش‌ها را کنترل کند در آینده با مشکلات فراوانی درگیر می شود.

به گزارش مهر، مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دغدغه اصلی جهان است و ایران هم از این امر مستثنی نیست.

میانگین بارش سال زراعی جاری در کرمان ۲۶ میلیمتر است

رجب‌زاده تصریح کرد: ایران کشوری نیمه خشک و خشک است؛ میانگین بارش کشور در سال زراعی جاری ۲۵۰ میلیمتر بوده و متاسفانه این آمار در استان کرمان فقط ۲۶ میلیمتر است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان یادآور شد: ایران از لحاظ منابع آب کشوری ورشکسته است و مشکل ما این است که این واقعیت را قبول نداریم.

وی به میزان و زمان بارندگی‌ها اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار اعلام شده جهانی استفاده از منابع زیرزمینی در حد ۱۰ درصد عالی، ۱۰ تا ۳۵ درصد مطلوب و بالای ۳۵ درصد بحران محسوب می‌شود. این در شرایطی است که ما ۹۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی را از دست داده‌ایم که در کنار آن تغییر اقلیم هم باعث شده تا شاهد رژیم‌های متناقض بارندگی در فصول مختلف باشیم.

رجبی‌زاده اظهار داشت: زمان بارندگی‌ها کم اما شدت آن‌ها زیاد شده در حالی که توزیع زمانی آن‌ها نیز تغییر کرده است لذا باید خودمان را برای وضعیت موجود سازگار کنیم و منابع را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

انجام ۵۰۰۰ هکتار بیابان زدایی در کرمان

وی با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با ۱۲ شرکت در استان کرمان اشاره کرد و یادآور شد: میانگین تفاهمنامه‌های ما پنج ساله است و ۵۹ هزار و ۸۰ هکتار را شرکت‌های مربوطه تعهد داده‌اند که در آن‌ها بیابان‌زدایی انجام دهند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در ۵۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در سطح استان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: سال گذشته دو هزار هکتار به کمک معین‌ها کار مستقیم روی زمین انجام دادیم که امسال به پنج هزار هکتار می‌رسد.

رجب‌زاده گفت: در استان کرمان اقداماتی صورت گرفته که بی‌نظیر است اما یکی از مشکلات ما کرمانی‌ها این است که مستندسازی نمی‌کنیم تا بقیه هم از تجارب ما استفاده کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23477
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.