یک نفر دستگیر شد


سه شی عتیقه مربوط به پیش از تاریخ اسلام در جیرفت کشف شد

دادستان شهرستان جیرفت گفت: سه قطعه شی عتیقه مربوط به پیش از دوران اسلام از قاچاقچیان در جیرفت کشف و یک نفر در این زمینه دستگیر شد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا افشین صالحی‌نژاد دادستان شهرستان جیرفت شامگاه شنبه اظهار کرد: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی شهرستان جیرفت با انجام اقدامات اطلاعاتی از نگهداری و فروش تعدادی اشیای عتیقه توسط شخصی در یکی از روستاهای اطراف شهرستان جیرفت مطلع و با هماهنگی مقام قضایی متهم موردنظر را دستگیر کردند.

او افزود: مأموران پلیس آگاهی در بازرسی از محل موردنظر تعداد سه قطعه شی عتیقه شامل یک عدد پیکره سنگی مرمر، یک عدد کاسه سنگی صابونی ساده و یک عدد کاسه سنگی دارای نقش بز کوهی کشفت کردند.

صالحی‌نژاد با بیان اینکه این اشیا مربوط به تاریخ پیش از اسلام است ادامه داد: پیکره سنگی مرمر پیکره یک گاو است که در محل پاها میله مفرغی برای اتصال به قطعه دیگر پایه دارد.

او با اشاره به اینکه اشیای تاریخی ضبط و متهم مربوطه با صدور قرار متناسب راهی زندان شد اضافه کرد: برابر نظر کارشناسان هر سه قلم اشیا مکشوفه دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بوده و دارای اصالت است.

دادستان جیرفت با بیان اینکه اشیای عتیقه و باستانی به‌عنوان میراث‌فرهنگی و تاریخی این کشور محسوب می‌شوند، از شهروندان جیرفتی خواست: در صورت اطلاع از وجود هرگونه حفاری در شهرستان و یا وجود اشیای تاریخی در هر مکانی، دراسرع‌وقت با پلیس یا مأمورین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تماس بگیرند و ما را در نگهداری میراث گران‌بهای این کشور یاری کنند.

دشت سبزواران در جنوب کرمان که محوطه‌های تاریخی همچون کُنار صندل در آن وجود دارد در کنار هلیل‌رود، تمدنی را شکل داد که قدمتی بیش از چهارهزار و ۶۰۰ سال دارد.

غنای هنری آثار به‌دست‌آمده و کمیت و کیفیت آنها نشان داد که حوزه فرهنگی هلیل‌رود در اوایل هزاره سوم قبل از میلاد بزرگ‌ترین مرکز صنعتی – تجاری شرق باستان در زمینه تولید و صدور کالاهای ساخته شده از انواع سنگ صابون، مرمر و مفرغ به سایر مراکز تمدنی منطقه از جمله بین‌النهرین بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114198
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    پس منتظر باشید یه نفر چوپان بره اشیا رو غارت کنه و شما هم تعقیبش کنید .فقط همین از دستتون بر میاد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.