صدور رای نهایی به نفع «ساروج‌پارس»

رای نهایی پروژه «ساروج‌پارس» در قلب بافت تاریخی شهر کرمان که چند سالی مورد مناقشه فعالان میراث فرهنگی بوده و میان زمین و هوا مانده بود به نفع این پروژه صادر شد.

این پروژه در ششم دیماه سال ۸۹ در زمان ابوالقاسم سیف الهی پروانه ساخت را دریافت کرد و ۲۰ قطعه زمین از مالکیت اشخاص به مالکیت ساروج پارس درآمد. پروژه «ساروج‌پارس» در مجاورت بافت تاریخی شهر واقع شده و همین موضوع باعث شد همواره مورد بحث حامیان میراث فرهنگی باشد.

در مقطعی حواشی این پروژه آنقدر زیاد شد که بحث به نشست دانشجویان با دادستانی کرمان کشیده شد. «اسفندیار رحیم مشایی» در این نشت گفته بود: «طراحی و اجرای این پروژه ها در تهران و بدون هماهنگی با میراث فرهنگی استانی صورت گرفته و تحقیقات اولیه نشان می دهد این طرح بدون کارشناسی اجرا شده است.»  این صحبت ها باعث شد «محمد حسن طالبیان» معاون میراث کشور به کرمان آمده و موضوع رو بررسی کند.

طالبیان بعد از بازدید از پروژه گفته بود: «اسکلت طبقه‌ی بالایی را باید بردارند و این را امروز خیلی شفاف به استاندار محترم و شهردار محترم کرمان گفتم… نسبت به آنچه که مجوز داشتند و نقشه‌هایی که تایید شده، تخلفاتی دارند و باید آن را برگردانند». عدم رعایت ارتفاع مجاز در بخشی از پروژه و عدم رعایت درصد فضای پر و خالی تخلفاتی است که میراث‌فرهنگی در دادگاه مطرح کرده است.

به گفته‌ی معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان، پروژه تنها در حاشیه‌ی خیابان طالقانی اجازه داشته سه طبقه داشته باشد ولی در دیگر بخش‌ها نیز سه طبقه اجرا شده است. همچنین، شفیعی می‌گوید که نقشه‌هایی روز اول قرار بود اجرا کنند با آنچه که اجرا کرده‌اند مغایرت دارد. حالا آن طور که فردای کرمان نوشته معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان از صدور حکم نهایی به نفع ساروج‌پارس خبر داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64267
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.