مسئولان محیط‌زیست تبدیل این موزه به انبار را تایید می‌کنند


موزه تاریخ طبیعی کرمان به انباری تبدیل شد

در حالی که مدیران برخی مدارس کرمان پیگیر حضور دانش‌آموزان در موزه تاریخ طبیعی کرمان هستند می‌گویند اداره کل حفاظت محیط‌زیست در اقدامی قابل تامل و بدون برنامه، این موزه دیدنی و ارزشمند را به محل نگهداری و انباری وسایل مازاد تبدیل کرده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، البته مسئولان محیط‌زیست تبدیل این موزه به انبار را تایید می‌کنند و مدعی هستند تاکنون بخشی از موزه را از وسایل تخلیه کرده‌اند اما هنوز بخشی از آن از وسایل انباری تخلیه نشده لذا همچنان کار بازدید انجام می‌شود، اما در محیطی کوچک‌تر.

منصور پورسینا ضمن تایید نگهداری تعدادی وسایل متفرقه در موزه تاریخ طبیعی استان گفت: نمی‌خواهم دفاعی از این اتفاق بکنم؛ ما موضوع نگهداری وسایل را پیگیری کرده‌ایم و گفته‌ایم این وسایل را توزیع کنند و به بیرون از موزه ببرند تا فضای اصلی این موزه دوباره راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست استان کرمان طی یک دوره تعدادی وسایل خرید که این وسایل زیاد بودند و در میان شهرستان‌های استان باید توزیع می‌شد، افزود: این توزیع کمی دیر انجام گرفت و مجبور شدند تعدادی از این وسایل خریداری شده را در موزه تاریخ طبیعی کرمان نگهداری کنند.

وی تاکید کرد: برای نگهداری وسایل خریداری شده در موزه تاریخ طبیعی ابتدا با این موضوع مخالف کردیم اما پس از آن به دلیل رایزنی‌های متعدد تنها با نگهداری موقت وسایل خریداری شده در موزه موافقت کردیم.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش محیط‌زیست استان کرمان ادامه داد: زمانی که وسایل برای نگهداری به موزه تاریخ طبیعی آورده شد شرایط اپیدمی کرونا حاکم بود و موزه امکان بازدید نداشت اما بعد از آنکه شرایط دوباره برای باز شدن موزه فراهم شد اعلام کردیم این وسایل از داخل موزه برداشته شود که در نهایت تعدای از موزه خارج شد اما تعدادی موقت هنوز باقی‌مانده است

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش محیط‌زیست استان کرمان ادامه داد: زمانی که وسایل برای نگهداری به موزه تاریخ طبیعی آورده شد شرایط اپیدمی کرونا حاکم بود و موزه امکان بازدید نداشت اما بعد از آن که شرایط دوباره برای باز شدن موزه فراهم شد اعلام کردیم این وسایل از داخل موزه برداشته شود که در نهایت تعدای از این وسایل از موزه خارج شد اما تعدادی موقت هنوز باقی‌مانده است.

وی در عین حال با اشاره به اینکه اینک خدمات موزه تاریخ طبیعی پابرجاست و روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از آن بازدید می‌کنند، تصریح کرد: تا چهارم اسفند موزه برای مراجعه بازدیدکنندگان رزرو شده است.

پورسینا اظهارداشت: در نتیجه نگهداری وسایل متفرقه در موزه تاریخ طبیعی مقداری فضای این موزه کوچکتر شده و هیچ سنخیتی ندارد که چند وسیله مثل کولر و اینها در آنجا نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه امکان بازدید مدارس از موزه تاریخ طبیعی اینک نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: قانون این است که این وسایل در موزه تاریخ طبیعی نباید باشد و موزه برای کار و هدف خاصی ایجاد شده و نباید چیز اضافی در داخل آن گذاشته شود.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش محیط‌زیست استان کرمان تاکید کرد: موزه تاریخ طبیعی بازسازی و همه کارهای آن انجام شده؛ اگر این وسایل از موزه بیرون برود دیگر همه مشکل ما حل است.

وی با تاکید بر اینکه نگهداری وسایل در موزه تاریخ طبیعی به حیوانات تاکسیدرمی شده در این فضا هیچگونه آسیبی وارد نکرده است، بیان کرد: بازدید از این موزه به صورت روال در حال انجام است و هیچگونه مشکلی نیست اما اگر این وسایل در موزه نباشد قطعا بهتر خواهد بود و این یک واقعیت است؛ ما نیز نمی‌توانیم از واقعیت‌ها فرار کنیم.

موزه تاریخ طبیعی مرکز تحقیقات زیست محیطی استان کرمان که معرف بیش‌ از ۳۰۰ نمونه پستاندار، پرنده ، خزنده و حشره است سیر تحول و تکامل تاثیرپذیری متقابل انسان و محیط را در استان شامل به تصویر می‌کشد که علاوه بر جنبه نمایشی و آموزشی، محل امنی برای حفظ و نگهداری آثار طبیعی این استان به شمار می‌رود.

ساخت ساختمان موزه به مساحت ۶۲۰ مترمربع شامل ۴۱ دیوراما و ۳۶ مینی دیوراما با اسکلت بتنی فلزی با نمای خارجی از آجر سفال در سال ۱۳۷۱ شروع شد و سال ۷۵ خاتمه یافت که تا سال ۷۸ تجهیز و تکمیل شد و در زمستان ۷۹ به بهره‌برداری رسید.

در موزه تاریخ طبیعی کرمان بیوم‌های گوناگون به صورت دیوراماهایی شامل زیستگاه‌های کوهستانی، تالابی، بیابانی و کویری و قسمت‌های ویژه بی‌مهرگان (نرم تنان و حشرات) و مهره‌‍داران (پرندگان و پستانداران و خزندگان) قابل مشاهده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100360
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.