در سفر رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور مطرح شد


وعده برگزاری گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

در سفر رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی و مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی باهدف اتخاذ تصمیمات لازم دررابطه‌با موضوعات پیرامون از محوطه تاریخی شهر قدیم جیرفت، کنار صندل و محطوط آباد و همچنین موزه میراث‌فرهنگی این شهرستان بازدید کردند.

به گزارش «کرمان نو» مصطفی ده‌پهلوان با اشاره به اینکه تصویب عرصه و حرایم محوطه‌های مهم شهر جیرفت از اهمیت و اولویت برخوردار است بیان داشت: در تصویب عرصه و حریم مجموعه کنار صندل سعی می‌کنیم که زیست مردم هم در نظر گرفته شود که بتوان با کمترین تنش اجتماعی در منطقه این کار صورت گیرد و میراث گران‌سنگی که در این خطه از ایران وجود دارد را برای نسل آینده حفظ کنیم.

معاون وزیر بازدید از موزه شهرستان جیرفت از نمونه بازسازی شده از مجسمه گلی نقش‌برجسته نیم‌تنه انسان که در دل تپه کنار صندل کشف شده بود، و بعد از آن به دلیل بی‌توجهی و تحت‌تأثیر عوامل طبیعی تخریب شد، در محل موزه جیرفت رونمایی شد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، با بیان اینکه استان کرمان به دلیل وجود اقلیم‌های متفاوت با تنوع خیره‌کننده محوطه‌های باستانی از لحاظ وسعت و کمیت روبرو هستیم، ادامه داد: این حجم از تنوع در محوطه‌های تاریخی و باستانی نگاه ویژه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی را می‌طلبد.

سجاد علی‌بیگی افزود: به‌واسطه کشفیات باستان‌شناسی در حوزه هلیل‌رود در استان کرمان است که این منطقه را در اوج شهرت قرارداد و نتیجه آن ثبت ده‌ها محوطه باستانی در کنار سرشاخه‌های هلیل‌رود بود، اوج این تعدد مناطق ثبت شده در دهه هشتاد است.

او انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی توسط پژوهشگران در این منطقه را سبب شناخت منطقه در سطح بین‌المللی دانست و افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا که پژوهش‌هایی در منطقه انجام گیرد و پژوهشگران بتوانند نتایج خود را بازتاب دهند و در این راه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در کنارشان قرار گرفته به آنها کمک می‌کند.

علی بیگی که اهمیت حفاظت را بر کاوش مقدم می‌داند، افزود: وقتی حفاظت به‌خوبی صورت نگیرد عملیات کاوشی که منجر به کشف شود و در نهایت تخریب آثار باستانی را به دنبال داشته باشد، بهتر است انجام نگیرد و بایستی که ابتدا شرایط برای حفاظت از آثار تاریخی منطقه فراهم شود. منطقه‌ای بااین‌همه وسعت و فراوانی مانع از انجام مدیریت صحیح امور می‌شود و توان اداره میراث‌فرهنگی باتوجه‌به محدودیت نیرو و توان کار نمی‌تواند از عهده این امر بر بیایید و همکاری همه را می‌طلبد تا این آثار بی‌نظیر را به دست آیندگان برسانیم.

در سفر معاون وزیر و هیئت همراه با ۲۲ توافق و مصوبه همراه بود که از جمله آنها اولویت تعیین عرصه و حریم مناطق باستانی این منطقه است و مقرر شد که بررسی پرونده‌های عرصه محوطه‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

از طرفی مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری استان از رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی درخواست کرد که با نگاه به ظرفیت باستان‌شناسی استان کرمان با اولویت شهرستان جیرفت به‌عنوان میزبان بیست و دومین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در اسفند سال آینده دیده شود و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی دراین‌رابطه وعده امکان بررسی برپایی این گردهمایی را در سال آینده به این شهرستان داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114929
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.