انتقاد نماینده مردم جیرفت از عملکرد وزارتخانه میراث‌فرهنگی


وزارتخانه میراث‌فرهنگی به جای گلایه‌مندی می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: وزارتخانه میراث‌فرهنگی همیشه از کمبود اعتبارات گلایه‌مند است و به وزارتخانه فقیر معروف شده است، در اگر این وزارتخانه تنها بر روی ورود توریست و رونق گردشگری سرمایه‌گذاری کند درآمد کلانی برای کشور دارد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی در مورد آثار باستانی کرمان، گفت: در جنوب کرمان در اطراف هلیل رود حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر آثار باستانی داریم، از تپه‌های کنار صندل در شهرستان جیرفت گرفته تا تپه قلعه کوچک همگی برگ‌هایی از تاریخ هستند که مظلوم واقع شده‌اند، خوشبختانه هنوز بشر نتوانسته بر حسب منافع خود دست درازی به این تپه‌ها داشته باشد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: طی بازدیدهایی که از آثار باستانی کرمان داشتیم وجود گودال‌های عمیق در بدنه تپه‌های جیرفت خبر از کم کاری وزارت میراث‌فرهنگی استان کرمان می‌دهد؛ در حال حاضر برای تعیین محدوده حریم تپه‌های جیرفت نیازمند اعتبارات بودجه‌ای هستیم تا محدوده کشاورزی و آثار باستانی منطقه به درستی مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد ثبت جهانی تپه نخست کنار صندل، گفت: در ثبت جهانی کنارصندل باید دهیاری و فرمانداری نهایت همکاری را داشته باشد تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به موزه جیرفت به عنوان تاریخ تمدن اسلامی، تاکید کرد: این موزه به دلیل اینکه در منطقه محروم قرار دارد، با پیگیری‌های صورت گرفته فقط توانستیم  ۱۵ هزار میلیارد تومان دریافت کنیم که با تورم امروز همخوانی ندارد، احیای آن از چند روز گذشته آغاز شده است برای حفظ و نگهداری آن نیازمند حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

اعظمی ساردوئی در ادامه تاکید کرد: تعدادی از آثار باستانی کرمان از موزه جیرفت به استان تهران منتقل شده که اصرار داریم به موزه جیرفت بازگردد، البته شرایط حفظ و نگهداری آنها باید در موزه جیرفت مهیا شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه یادآور شد: یک تاریخ هزار ساله تاریک در جیرفت وجود دارد که مربوط به دوره پیش از اسلام است، در شمال شرقی شهر جیرفت قسمتی از تمدن شهر به چشم می خورد که به آن شهر دقیانوس می‌گویند  این شهر در کنار هلیل رود قرار گرفته و در اثر طغیان و جاری شدن سیل از زیر خاک بیرون آمده است. دقیانوس محل زندگی تمدن آرت بوده است و قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌ گردد. از ۳۰۰ سال پیش از میلاد تا دوران اسلام نیز همواره رونق داشته است که به همین دلیل مورد حملات دشمنان قرار گرفته است، این آثار امروز در سایه بی توجهی وزارتخانه میراث‌فرهنگی در حال از بین رفتن هستند.

اعظمی با انتقاد از مغفول ماندن صنعت گردشگری استان کرمان، تاکید کرد: امروز کشوری همچون ترکیه در سایه گردشگری خود توانسته درآمد کلانی را ایجاد کند اما ایران به دلیل وابستگی به صنعت نفت هنوز نتوانسته این صنعت را فعال کند، یک سوال اصلی وجود دارد که چرا نتوانستیم از آثار تاریخی و تمدن ایرانی را در رونق گردشگری قرار دهیم؟

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: امروز ایران هراسی در جهان ایجاد شده و این مسئله مهم باید به واسطه صنعت گردشگری از بین برود، هر توریستی که وارد ایران می‌شود سفیری  در کشور خود خواهد بود و همین مسئله بی تردید گردشگری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: وزارتخانه میراث فرهنگی همیشه از کمبود اعتبارات گلایه‌مند است و به وزارتخانه فقیری معروف شده است، اگر این وزارتخانه تنها بر روی ورود توریست و رونق گردشگری سرمایه گذاری کند بی‌تردید نه تنها درآمد کلانی دارد، بلکه ارز خوبی برای کشور خواهد داشت، با عملیاتی شدن این مهم مطمئنا در آینده شیر چاه‌های نفت و معادن را به نفع آیندگان خواهیم بست.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: ضعف مدیریت در کنار نداشتن برنامه و عدم نظارت بر عملکرد سفیران ایرانی در سایر کشورها از مواردی هستند که ضعف گردشگری را قوت می‌دهد، تقویت رایزنان فرهنگی در سایر کشورها می‌تواند مسیری برای رونق گردشگری کشور باشد در حال حاضر کشور ترکیه ۲۵ رایزن فرهنگی در حوزه‌های مختلف در کشور عراق دارند؛ این مسئله در شرایطی عنوان می‌شود که در کشوری همچون سوریه برای موضوع فلفل‌های ارجاعی حضور یافتیم تنها دو رایزن ایرانی بودند این موضوع هم جای سوال دارد، چرا باید مسائل فرهنگی و سایر مواردی که می‌تواند معرف توانمندی ایران باشد، این گونه مورد بی مهری مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100743
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.