رییس جهاد کشاورزی جنوب استان


احتمال هجوم شدیدتر ملخ‌ها وجود دارد

رییس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: مبارزه با آفت ملخ در بیش از 30 هزار هکتار جنوب، انجام شده و احتمال هجوم شدیدتر همچنان وجود دارد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

تقریبا همه ساله جنوب استان به نوعی درگیر هجوم ملخ‎های صحرایی می‌شود، اما امسال سازمان جهانی فائو خبر از هجوم گسترده تری را داده است و احتمال هجوم سطح قرمز اعلام شد، پیش بینی شد که صدها کلونی میلیونی ملخ‌ صحرایی به جنوب استان وارد شوند.

با ورود دسته‌های اولیه ملخ به جنوب استان، یک نگرانی مطرح شد که آیا امکانات جهاد کشاورزی جنوب برای این هجوم پیش بینی شده، کفایت می کند.

در همان ابتدای ورود این آفت به جنوب استان از سوی جهاد کشاورزی جنوب اعلام شد که ماشین آلات و تجهیزات جنوب به دلیل مبارزه گسترده ای که در سال گذشته انجام شده، مستهلک شده است و توان مقابله ی جدید را ندارند.

بعد از درخواست سازمان جهاد کشاورزی جنوب، استاندار وعده تجهیز کردن ناوگان سم پاش جهاد را داد، ناوگانی که قرار بود به جنگ با آفتی بروند که احتمال ورود آن به مزارع کشاورزی هم وجود دارد. رییس جهاد کشاورزی در همان ابتدای هجوم، هشدار بود اگر مقابله با این آفت در زمان مناسب انجام نشود.

این احتمال وجود دارد که آفت از استان عبور کرده و حتی وارد استان‌های دیگر شوند و همچنین به دلیل اینکه فصل برداشت محصول در استان‌های مجاور دیرتر از جنوب استان است، در صورت عبور ملخ از استان، خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی استان های همجوار بسیار بیشتر خواهد بود.

علاوه بر اینکه کلونی‌های ملخ‌ها امسال از چند جهت مختلف استان را تهدید می‌کنند،لارر ملخ‌هایی که سال گذشته وارد جازموریان شدند و تخم‌گذاری کردند نیز به دلیل بارش‌های سال جاری و سرسبزی مراتع جنوب کرمان در حال تبدیل شدن به ملخ‌ها بالغ و تخم گذاری هستند.

حیدری مدیرجهاد کشاورزی کهنوج نیز درهمان ابتدای هجوم ملخ به این شهرستان اعلام کرد، کهنوج هم مرز با شهرستان‌های قلعه گنج و منوجان و رودبار جنوب است و خارج از تصور نیست که این شهرستان ها هم با مشکل مواجهه شوند.

امکان سم پاشی هوایی وجود دارد

در همین بین این مشکل نیز مطرح شد که با توجه به باتلاقی بودن جازموریان مبارزه زمینی با ملخ صحرایی در برخی از نقاط در این منطقه غیر ممکن است، از طرفی فرودگاه هواپیماهای سم پاش نیاز به بازسازی داشته اند در نتیجه ایجاد زیرساخت ها و آماده‌سازی هواپیماهای سم پاش هم از نیازهای جنوب در این برهه زمانی است.

برای پیگیری وضعیت هجوم ملخ ها و پیگیری موضوع تخصیص اعتبار برای تجهیز خودروهای سم پاش و تجهیزات مقابله با آفت ملخ صحرایی، با برخوری رییس جهاد کشاورزی جنوب به گفتگو نشستیم.

برخوری در این باره گفت: اعتبار لازم به این منظور تخصیص یافته و ماشین آلات تجهیز شدند و قرار است، اعتبار تخصیص یافته، پرداخت شود تا هزینه های انجام شده را پوشش دهیم. برخوری تاکید کرد ما برای سم پاشی هوایی هم آمادگی کامل داریم و هواپیما مستقر است تا در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.

شرایط جوی در حرکت دسته‌جات ملخ تاثیر دارد

به گفته رییس جهاد کشاورزی جنوب، تا کنون حدود 32 هزار هکتار در منطقه ، مبارزه با ملخ انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبارزه بیشتری نیاز است، گفت: این احتمال وجود دارد زیرا این موضوع بستگی به عوامل زیادی دارد ، ممکن است تعداد دسته های ملخ هایی که از عربستان، آفریقا و از هرمزگان به سمت جنوب استان، می آیند، بیشتر از پیش بینی‌ها باشد و همچنین بستگی به شرایط جوی نیز دارد و اینکه دسته ها چطور مسیر خود را انتخاب کنند.

برخوری یادآور شد: هجوم امسال ملخ ها از چند جهت به جنوب استان بوده است، هجوم اصلی را از جازموریان داریم ، همچنین از سوی استان های هم جواری مثل سیستان و بلوچستان که مراتعشان خشک شده و علوفه ها از بین رفته اند، به دلیل خشکی مراتع، به سمت جازموریان می آیند که هنوز سر سبز است.

با گرم شدن هوا احتمال ورود ملخ کم می‌شود

برخوری اعلام کرد: با گرم تر شدن هوا، احتمال ورود ملخ به جازموریان هم کمتر می شود اما تا زمانی که سرسبزی وجود دارد، امکان هجوم مجدد هم وجود دارد. به گفته برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب، تالاب جازموریان، کانون اصلی هجوم ملخ ها است.

برخوری با اشاره به این نکته که اعتبار برای هجوم ملخ در شرایط کنونی کافی است، گفت: اگر هجوم شدید تر شود بودجه کم خواهد آمد.

رییس جهاد کشاورزی جنوب ادامه داد: این دسته‌جات ملخ صحرایی مسیرشان پاکستان و هند است و جنوب استان در مسیر اصلی آن‌ها قرار دارد اکنون هم ملخ‌های پروازی از سمت آفریقا به عربستان سعودی حرکت کرده‌اند و هر لحظه ممکن است از آنجا وارد کشور ما شوند.

احتمال خروج ملخ از استان وجود دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: هنوز این احتمال وجود دارد که ملخ ها از جنوب استان خارج شوند و حتی وارد استان های دیگر شوند، این دسته‌های پروازی ملخ امکان دارد هر کجایی فرود بیاید و اگر از مراتع گذر کند حتی احتمال ورود در مناطق شهری نیز وجود دارد.

برخوری گفت: اگر این دسته ها وارد شهرها شوند هم با توجه به میزان هجوم نیاز به سم پاشی به وجود می آید، اما اگر هجوم ملخ در شهر اتفاق بیافتد در سطح سبز می نشیند که آنجا قابل سم پاشی است .

به گفته برخوری سم استفاده شده برای این ملخ، مشکل بهداشتی برای انسان به وجود نمی آورد و به طور کلی، سمومی که برای کنترل ملخ توصیه می‌شود، سموم مورد تایید فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) هستند و به تبع آن، در کشور هم سازمان حفظ نباتات مسوولیت این کار را به عهده داشته و سموم موثر برای کنترل ملخ صحرایی را معرفی می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50741
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.