جبران خسارت‌ سرمازدگی محصولات کشاورزی نیازمند کمک دولت است

نماینده مردم زرند و کوهبنان گفت:استمهال وام‌های کشاورزی و پرداخت بیمه خسارت کشاورزان دو موضوع اضطراری است که نیازمند کمک بلاعوض دولت هستیم.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای تشریح و تبیین چالش‌ها و مشکلات، رفع موانع تولید بخش کشاورزی و خصوصا پیگیری خسارت‌های گسترده سرمازدگی اخیر به کشاورزان و محصول پسته شهرستان، سرپرست فرمانداری به اتفاق نماینده مردم  زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، با سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردند.

سرپرست فرمانداری زرند در این یدار ضمن ارائه گزارشی از مسائل و مشکلات شهرستان در حوزه کشاورزی از جمله در بخش امور اراضی، تولیدات گیاهی، شیلات، مکانیزاسیون، امور دام، دامداری و منابع طبیعی، خواستار توجه ویژه مقام عالی وزارت به کشاورزی منطقه شد.

سیدرضا حسینی نژاد با اشاره به وجود ۳۷ هزار هکتار باغ های پسته در شهرستان زرند، گفت: بخش کشاورزی زرند اخیرا با بیشترین خسارت و حوادث رو به رو شده است از جمله سرمازدگی شدید باغ های پسته در دوسال اخیر که در برخی نقاط نه تنها محصول امسال بلکه محصول سال آینده را از بین برده است.

او خسارت سرمازدگی به تمام باغ های شهرستان را بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد عنوان کرد و می‌گوید: همچنین نوسانات دمایی یکی از مشکلاتی است که باعث خسارت زیادی به بخش کشاورزی شده است.

حسینی نژاد بر لزوم پیگیری جبران خسارات وارده به کشاورزان در مرحله اول با تسهیلات کم بهره دولتی تاکید کرد و گفت: با توجه به مشکلات مطرح شده اختصاص اعتبارات کم بهره دولتی برای ادامه کار کشاورزی در زمینه تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تغییر ارقام باغ ها، امری لازم و حیاتی است.

سرپرست فرمانداری زرند همچنین بر لزوم توجه ویژه به بحث اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت در رابطه با امهال سه ساله وام‌های کشاورزی با سررسید ۱۴۰۰ و بخشیدن سود، کارمزد و دیرکرد این وام‌ها از سوی بانک‌های عامل و تامین منابع آن از طریق پیگیری وزارت جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تاکید کرد.

اودر پایان با اشاره به اشتغال بیشتر مردم زرند در بخش کشاورزی و محصول پسته و ارتزاق آنها از این راه، گفت: ضرورت دارد همه مسئولان نسبت به پایداری اشتغال این حوزه و عبور از این بحران چاره اندیشی کنند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ارائه راهکار برای جبران خسارت کشاورزان، گفت: خسارت سنگینی به محصول پسته دو شهرستان زرند و کوهبنان وارد شده است.

عفت شریعتی با اشاره به اینکه ضرورت دارد جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که طی چندسال اخیر و امسال هم خسارت دیده‌اند، چاره اندیشی کند، گفت: استمهال وام‌های کشاورزی و پرداخت بیمه خسارت کشاورزان دو موضوع اضطراری است و در خصوص کمک بلاعوض دولت باید پیگیری‌های ویژه‌ای خصوصا از سوی وزارت جهادکشاورزی انجام شود.

در پایان سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به بازدید‌های میدانی اخیر کارشناسان وزارت جهادکشاورزی از باغ های آسیب دیده استان کرمان خصوصا شهرستان زرند در اثر سرمازدگی و خشکسالی برای برآورد دقیق خسارات وارده، از اخذ تصمیمات حمایتی خوب دولت در این زمینه در قالب بیمه کشاورزی، استمهال وام‌های کشاورزی و اعطای تسهیلات کم بهره که جزییات آن به اطلاع کشاورزان خواهد رسید، خبر داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87531
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.